Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan orpington være gule under fødderne?  (Læst 4497 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
Kan orpington være gule under fødderne?
« Dato: 25 Marts , 2013, 06:50 »
Sidste år købte jeg rugeæg af sort/blå/splash orpington (stor) og det kom nogle rigtige dejlige dyr ud af det. Alle, men i særdeleshed hanerne, er noget større end de gule orpingtoner vi har, der er et år ældre. Lidt i bredden men mest i højden, hvor den blå/sorte hane er MINDST 5 cm højere end den gule. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er de blå/sorte der er store eller de gule der er små ifht standarden, så jeg blev lidt nysgerrig og begyndte at læse lidt mere om racen. Min sorte hane er gul under fødderne, og det synes jeg ikke jeg kan læse noget sted at de har. Det er måske en bi-ting hvilken farve fodsål de har, og derfor det ikke er nævnt de steder jeg har læst, men det står ved kæmpe jersey'en at de har karakteristiske gule fodsåler.

Så spørgsmålet er, om det kan være rene orpingtoner jeg har, der bare er ret store, eller om der er noget kæmpejersey ind over? ( ikke at det gør noget, de er søde uanset hvad, men det kunne være meget rart at vide alligevel).

Mvh
Henriette

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Kan orpington være gule under fødderne?
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2013, 07:57 »
Billeder og hvis det kan lade sig gøre så stil dem ved siden af hinanden.

Men det lyder ikke usandsynligt at der kan være blandet Jersey kæmper i dem.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2013, 09:25 »
Jeg syntes også, som Allan, at der er et par ting der indikerer at det ikke er race-rene Orpington, men at der er stor sansynlighed for at der er indkrydset Jersey Kæmper.
1) Jersey Kæmper skal have gul fodsål, det må Orpington ikke have.
2) Jersey Kæmper er noget mere højtstillede end Orpington, hvilket du også selv har bemærket at dine sorte/blå Orpington er.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2013, 09:37 »
Nogle gode billeder, hvor man ser dyrene lige fra siden af, ville hjælpe en del.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2013, 09:52 »
Jeg prøver lige at tage nogle billeder så, men de vil nok ikke helt ud så længe der er sne i haven.
Her er et fra sidst det var godt vejr, men han står ikke helt med siden til.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2013, 09:58 »
Jeg prøver lige at tage nogle billeder så, men de vil nok ikke helt ud så længe der er sne i haven.
Her er et fra sidst det var godt vejr, men han står ikke helt med siden til.

Ja men det er så heldigt på den måde at vi så bedre kan se "ind i halen", som jeg syntes er en smule smal/spids, hvilket godt kan komme fra Jersey Kæmper. Orpington`s styrefjer i halen skal denne en hestesko, således at de løsere saddelfjer bliver løftet/båret godt ud til siderne, og halen dermed bliver rigtig bred.
Ellers umiddelbart, ud fra foto, hvor en egentlig bedømmelse godt kunne  fordre flere fotos og aller bedst at have dyret foran sig in live, så syntes jeg at facon iøvrigt ligner Orpington.
Men de gule fodsåler er bestemt ikke godt.

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Marts , 2013, 10:06 »
Jeg er stadig kun en nybegynder i forhold til Rudy men synes også umiddelbart at de minder om orpington men der kan jo være blandet jersey kæmper i for flere generationer siden og det så udtrykker sig med de gule fodsåler.
« Senest Redigeret: 25 Marts , 2013, 10:20 Fra Fam. Hedegaard »
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 25 Marts , 2013, 10:21 »
Der er helt sikkert også Orpington i dem. Men som Rudy også skriver så har har hanen en temmelig spids hale. Hvilket Orpington ikke skal have.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2013, 10:31 »
Jeg har lige fået taget et par billeder mere, et sammen med den anden hane. Han er dog ved at kigge surt på katten, så han ser nærmest endnu lavere ud end normalt. Lige bag den blå/sorte står en lys sussex høne, så kan man måske vurdere hans højde lidt ifht. den.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Marts , 2013, 10:41 »
og tak for alle jeres svar :) Som sagt gør det ikke så meget at han ikke er fuldblods orpington, de er alle bare tænkt som havehøns, men grundet hans størrelse syntes jeg jo, at han var mere interessant som far til kommende kyllinger end den gule, når nu evt. hanekyllinger skal slagtes.  Men derfor er det jo alligevel sjovt at få opklaret hvad han i virkeligheden er for en.
Jeg købte  rugeæggene ved en ældre dame, og jeg tror bestemt hun var af den overbevisning at alle de mulige forældre var orpingtoner, så krydsningen ligger nok et par generationer tilbage.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2013, 10:56 »
Det kan sagtens være at blandingen ligger flere/mange generationer tilbage, og nogle gener er mere avls stærke end andre, jeg havde en silke for 8-9 år siden, og jeg har stadig en høne med silkegen, som hun videregiver, men det er tydelige ting, så man ikke er i tvivl, som top og fodfjer....
En af de ting jeg tænker er forskellen på en orpington og en kæmpe, er benlængden, så du skal sikre dig hvis du beholder den store hane, at han også har det med på brystkødet, så du ikke kun får mere størrelse på benene, men også får mere kød.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Marts , 2013, 11:16 »
God point med bryst vs ben :) kan huske da vi slagtede en af brødrene i efteråret (godt 4 mdr gammel) og vi snakkede om at benene var enormt lange og at den ike havde særlig meget brystkød. Nu har jeg jo så fundet ud af herinde, at de gerne skal være 6 mdr før de slagtes, så måske den bare har været lidt ude af proportioner pga den unge alder, men lårerne var tættere på kalkunstørrelse end industrikylling (det siger måske heller ikke så meget egentligt..)