Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp hane eller høne?  (Læst 4665 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loan

• Passiv bruger
Hjælp hane eller høne?
« Dato: 23 Marts , 2013, 13:54 »
Ja, det er måske utrolig dumt spørgsmål, men jeg er virkelig meget i tvivl!
6 af vores haner er blevet utrolig store smukke med rigtig kraftige kamme og dem "dimser" under næbet, men da vi skilte hanerne og hønsene ad var den 7. lige så udviklet som vores haner var, derfor kom den med over til hanerne.

MEN kammen er slet ikke lige så udviklet som på de andre, og dem under næbet er på størrelse med hønsenes men kammen er lidt større.

Så hjælp, hvad er det  :-\

Vi tog den fra idag, da en af hanerne "bed" sig fast i dens nakke og sprang på ryggen af den, hælder til at det er en høne men ja, er virkelig i tvivl.
Nu går den for sig selv, for den kan komme sig og blive rigtig smuk og fin igen.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp hane eller høne?
« Svar #1 Dato: 23 Marts , 2013, 13:57 »
Ligner en meget underudviklet hane. Haner kan godt "holde lav profil" hvis de går mange sammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2013, 13:59 »
Når flere haner går sammen, kan den/de lavest i rangordenen sagtens blive "trykket" så meget at de ikke udvikler ret meget hane-præg.
Jeg kan se at de afbillede har spidse fjer i halsbehæng.
NB: Haner kan sagtens hoppe på en hane af lavere rang.

Jeg ser sjældent på hoveddele (kam/hagelapper) men i ung alder (2-3 mdr.) ser jeg meget hellere på spidse fjer i hals og saddel, da jeg syntes det er mere retvisende.

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2013, 14:08 »
Mange tak for de hurtige svar.

Ikke sådan når man er relativt ny i det med høns, men hanerne skal egentligt bare enten sælges eller slagtes, da de er fra samme sted som hønsene og samme udrugning. Bare for at få noget frisk blod ind til hønsene.
Loan Sørensen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Marts , 2013, 14:09 »
Udfra halsbehænget (som Rudy også skriver) så vil jeg også sige hane med 100% sikkerhed. Jeg har også oplevet det samme når der har gået flere/mange haner sammen. Altså at en, eller flere, er så undertrykte at de umiddelbart ligner høner (uden at være det).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Marts , 2013, 14:24 »
Okay tak Danny :)
Loan Sørensen

Offline Zengle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2013, 20:03 »
da jeg var ude og hente en hane og var ikke ret gammel der tag han dem i benene og vente dem på hovedet og hvis det var en hanekylling prøvede den at hakke ham i hånden og det gjorde hønekyllingerne ikke

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2013, 20:31 »
Og så har jeg en race der aldrig kunne finde på at hakke  ;D   men det er dog ikke kun høner ;)

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2013, 11:53 »
Det var også Orpington jeg havde kigget på dengang jeg ledte efter rugeæg, men fandt kun nogen til Lys Sussex, men der hvor vi flytter hen er det muligt at få et hold mere, som jeg da har overvejet, for elsker at have høns at gå og nusse om.

Ved bare ikke om jeg tør have haner. Vi startede ud med nogle røde amerikaner kaldte min svigerfar dem, og den kok vi havde gående var vitterligt sindsyg! Fik at vide jeg skulle bare sparke den væk hvis den begyndte på noget med at ville angribe, og jeg skal sandelig love for det hjalp ikke spor den dag den fik mig fanget i indhegningen, måtte sparke ufatttelig mange gange alt hvad jeg kunne før jeg fik tid nok til at komme væk og ud derinde fra. Efterfølgende angreb den min kærestes nevø, vores hund og til sidst min svigerfar så mistede den hovedet. Så er temmelig betænksom omkring haner simpelthen fordi jeg er bange for de skal miste en sikring ligesom den første gjorde.
Loan Sørensen

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Marts , 2013, 11:56 »
Der er ihvertfald en ting der er helt sikkert og det er at orpingtoner ikke må være hidsige overhovedet. Den eneste orpington der har hakket mig er en skrukhøne og det er okay. Men hvis hanerne bliver agresive så skal de af med hovedet.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2013, 13:14 »
Temperament er arveligt, så arrige eller nervøse haner er ikke noget at samle på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub