Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger før tid....  (Læst 6200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piapus

• Passiv bruger
Kyllinger før tid....
« Dato: 22 Marts , 2013, 00:17 »
Kl. er 00.28 og der begynder der at komme huller i rugeæggene.. Utrolig.. det er kun 20 døgn her til formiddag d. 22/3..  :) Troede ikke kyllingerne kom så meget før tid.. Plejer det at være sådan ?? Og er deres overlevelsesmuligheder de samme?? Er så spændt.. Det er det første hold i rugemaskinen..  :D

Offline todda

• Bruger
Sv: Kyllinger før tid....
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2013, 01:38 »
Der er vist ret meget forskel på de forskellige racer.
ved New Hamshire klækkede en 19 dagen her,20 dag kom flere dværgblandinger,og 21 og 22 dag kom store kochin.Måske er der også forskel på stammerne.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2013, 06:05 »
Fra æggene er språet og til kyllingerne er ude kan der sagtens gå rigtig lang tid, nemt et døgn, og så "passer pengene" jo. I øvrigt er jeg imponeret over at du kl. 00.17 kan fortælle hvad der sker kl 00.28 *g Men måske skal du bare have stillet dit ur *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Piapus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2013, 09:45 »
Smiler... Var ikk meningen at du skulle vide jeg er lidt synsk Marianne.. ;-) Nej skal ikk lige kunne sige hvorfor klokken er smuttet for mig ud over at det var ude på de sene timer.. 
Men spændende bliver det.. Utroligt man kan være så spændt og glad over det enelig sker

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2013, 09:57 »
De første kyllinger har altid banket hul på 19. dagen hos mig. Det er ikke ualmindeligt når der er ruget korrekt (korrekt temperatur og fugt), samt når avls-dyr er fodret korrekt og ikke mangler noget, især vitaminer.

Offline Piapus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2013, 10:04 »
Smiler stort Rudy.. ;D Det er jo fedt at vide.. Elsker vores høns... Og det er jo altid spændende når det er første gang man skal prøve at ruge i maskine.. Som du siger om man har styr på temeratur og fugt mm.. Krydser fingre at alt går vel til det sidste..  /o

Offline Piapus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Marts , 2013, 10:40 »
Første lille sorte kylling ude af skallen.. :-) Så fedt.. Det tog 20 døgn nøjagtig.. Så mangler bare de resterende 11 æg...

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2013, 10:47 »
Her plejer der også ca. at klække 25% på 20.dagen ca. 60% på 21. dagen og de resterende ca 15% på 22. dagen.
Nogen gange kommer der allerede et par kyllinger på 19. dagen.

Todda: Jeg tror ikke at der er forskel på racerne som sådan men mere avlsdyrenes kondition og evt. indavl, i lav eller højere grad.

Danny
« Senest Redigeret: 22 Marts , 2013, 10:49 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 22 Marts , 2013, 11:45 »
Jeg har nu indtryk af at der er forskel på racerne. Landhønsene er meget hurtigt ude af æggene i forhold til barnevelderne og det ene hold New Hampshire jeg har ruget ud. Men de er jo vimse til alting. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2013, 11:58 »
De er jo også mere fødesøgende er derfor er de måske bedre dækket ind i forhold til vitaminer og varieret kost, kontra dine andre racer.

Danny

Offline todda

• Bruger
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2013, 14:08 »
Danny,er ikke sikker med racer,men helt sikkert har det noget at sige ,at hønsene er fodret godt.Oplevede dog at mine egne kochin havde 100% frugtbarhed,mens 2 indkøbte racer skuffede.Tror det havde noget med pasning at gøre.Derimod var kochin de sidste til at klække,men da de så kom var de store og flotte.
New Hampshire var klart den hurtigste at klække.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2013, 15:27 »
Jamen svaret er anført i denne tråd. Én siger at New hamshire var klart de hurtigste, en anden har oplevet at New hamshire ikke var blandt de hurtigste. Altså kan man ikke sige direkte at den ene race er hurtigere end den anden.

Måske har nogen af de lette racer tendens til at være en smule hurtigere. Jeg oplever det selv med de Skånske Blomsterhøns men jeg holder stadigvæk på at det er avlsdyrenes kondition der har mest at sige.

Danny

Offline Piapus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 Marts , 2013, 09:59 »
Det blev til 11 små kyllinger ud af 12 æg... Den 12 var død i ægget uden den var begyndt at lave hul i skallen.... Lidt ... meget øv men glad over de 11 stk meget forskellige kyllinger vi fik..  :D

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 Marts , 2013, 10:05 »
 <M flot :)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #14 Dato: 24 Marts , 2013, 10:08 »
11 små kyller er sandelig flot. Stor tillykke med dem. /o
Lykken er ..når det lykkes  ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok