Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hej hjælp til kylling  (Læst 4601 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PeterV

• Passiv bruger
hej hjælp til kylling
« Dato: 20 Marts , 2013, 17:07 »
hej jeg har en kylling der er lidt over en uge gammel igår så jeg at dens ene fod er blevet helt skev den peger nu ud til den ene side kan den være brækket den kan god støtte på det men går lidt sjovt  :-[
1.3 agerhønefarvet orpington
2 hund
mange fisk
 1,3 vorwerk

Offline nygaard

• Passiv bruger
Sv: hej hjælp til kylling
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2013, 17:27 »
hej Peter.

Øv. Måske er det spagatben....? Prøv at søge på det, og mon ikke der er fotos, så du kan se om det er det?

1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline PeterV

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2013, 19:59 »
Okay tak for hjælpen  :)
2 hund
mange fisk
 1,3 vorwerk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2013, 21:13 »
Der kan opstå rugefejl, af den ene eller anden grund, og en skæv fod kan være en af dem, hvis det kun er foden.
hvis du mener den kan gå på den uden problemer,selvom den går sjovt, så går det jo nok, men hvis det er spagatben, skal den have hjælp eller slukket hovedafbryderen.
Held og lykke med den
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2013, 21:18 »
Det lyder umiddelbart ikke som spagatben.

Spagatben ses umiddelbart efter klækning da kyllingen vil have svært ved at stå og gå. Den vil 'vælte' det meste af tiden. Ved spagatben skal hjælpen sættes ind umiddelbart efter klækning. Forsøg på at rette disse når kyllingen er en uge tror jeg ikke vil kunne lykkes.
Mvh
Erik Andersen

Offline PeterV

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2013, 05:31 »
Tak for svarene jeg har  prøvet at  binde dens ben sammen så må jeg se om det hjælper  :)
2 hund
mange fisk
 1,3 vorwerk

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2013, 07:48 »
 *k
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2013, 19:39 »
Tak for svarene jeg har  prøvet at  binde dens ben sammen så må jeg se om det hjælper  :)

Jeg bliver lidt urolig når du siger bundet dens ben sammen,,, husk at det skal være helt oppe aller øverst over lårene, ellers står den jo på hovedet,, kan du evt sætte et billede ind, så vi kan se hvad det går ud på
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline PeterV

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2013, 19:55 »
Den er bundet sammen på en måde hvor den godt kan gå Det går beder i dag med den så jeg håber at det er på rette vej  :) kan ikke lige ligge et billede op lige nu fordi at jeg bruger ipad og de billeder jeg kan tag med den er for store til at jeg kan ligge dem ind  ???
2 hund
mange fisk
 1,3 vorwerk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2013, 22:25 »
Peter

Det er selvfølgelig et forsøg værd, men da kyllingen allerede er en uge gammel, må du ikke forvente at benet retter sig til i løbet af 1-2 dage.

Jeg har kun prøvet at rette 'spagatben' og dette er altid gjort lige efter klækning. Succesraten har været ret høj, med resultat indenfor 1-2 dage. De som ikke kan klare sig uden 'hjælp' efter 2 dage bliver aflivet.

Som skrevet tidligere er dit tilfælde næppe spagatben, så du skal væbne dig med tålmodighed, men samtidig selvfølgelig sikre dig at kyllingen ikke ser ud til at lide overlast ved 'behandlingen'.
Mvh
Erik Andersen

Offline PeterV

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2013, 17:39 »
Den har det fint lige nu den både drikker og spiser  :)så den for lov til at leve til mandag vis der så ikke er frem skridt så er der vist ikke så meget at gøre end at aflive den  :-\
2 hund
mange fisk
 1,3 vorwerk