Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ruger en gås på 4 æg?  (Læst 5014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline taurus7549

• Passiv bruger
ruger en gås på 4 æg?
« Dato: 20 Marts , 2013, 15:55 »
Hej alle
Jeg har en gås, der begyndte at lægge æg i sidste uge. Jeg har ladet 3 ligge, men har samlet det fjerde æg ind hele tiden( til rugemaskinen). Har samlet ialt 4 æg. Da jeg så kommer ned til huset i dag er de nu 4 æg i reden varme. Hvad er nu det for noget? Er hun begyndt at ruge efter kun at have lagt 8 æg? Jeg har ladet mig fortælle, at man kan samle 40 æg fra en gås, hvis man gør som jeg har gjort hidtil. Jeg fik ingen gæslinger sidste år, da alt gik galt. Er der en venlig sjæl der vil fortælle mig, hvorfor æggene er varme?
De venligste hilsner
Torben

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: ruger en gås på 4 æg?
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2013, 16:11 »
Ja, en gås kan godt lægge sig til at ruge på eks. 4 æg.

Men hvis hun har været et par timer om at lægge dagens æg så kan de andre jo godt føles varme.

Det er jo dyr der er tale om så man kan ikke forudsige nogen sikre retningslinier.
Det ene år havde jeg en gås der kun lagde 8 æg så det er absolut ikke alle gæs der lægger 40 æg.
Men det er rigtig forstået at hvis man vil have flest mulige æg ud af gåsen så skal der dagligt fjernes nogen. Ofte har jeg dog taget ægget/æggene væk hver dag, og altså ikke ladet nogen blive. Hvis jeg skulle lade nogen blive i reden så ville jeg nøjes med et enkelt og ikke 4.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2013, 16:19 »
Hmm..Jeg har tænkt det ville være smartest at tage alle æg. Dog har nogen fortalt mig, at man lader nogle ligge for ligesom at narre gåsen - og for at få den til at lægge resten af æggene samme sted. Hvis det nu viser sig at æggene er kolde ved aftenstid, kan jeg så godt fortsætte min indsamling til maskinen?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2013, 16:53 »
Mine gæs lægger nu æg samme sted alligevel selvom jeg samler æggene ind hver dag.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2013, 17:38 »
Ok. Hvad er det klogeste at gøre, hvis jeg gerne vil have flest mulig gæslinger? Skal jeg tage æggene, selvom hun er begyndt at ruge. Begynder hun i så fald at lægge æg igen?

Offline taurus7549

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2013, 14:31 »
Hej igen
Æggene var kolde, da jeg tjekkede i aftes. Jeg skyndte mig at tage alle, som Danny sagde var det bedste. Nu håber jeg så bare at æglægningen fortsætter.
Tak for svar.
Mvh
Torben

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2013, 17:31 »
Åhhh, bare det var mig der havde en skruk-gås eller hvad det hedder :o
Jeg er simpelthen så glad for de ligger æg, og mega spændt på om de vil ruge dem ud selv, så jeg har ladet dem ligge. der er 7 æg i den ene rede og 5 i den anden. Hvor gamle må æggene højst være for det ikke skader befrugtningen?

Hvordan opbevare i gåseæg- altså det med de ikke må stå med spidsen nedad for strengen ikke sprænger har jeg forstået, men vipper i dem over en lægte og hvad er  den optimale temperatur i rummet?

Hvor mange æg plejer gæs at samle inden de ligger sig?

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Zenia

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2013, 19:41 »
Jeg har taget alle æg ind hver dag da jeg er bange for de tager skade af frosten.
Æggene ligger jeg i et rum på ca. 15 grader, jeg ligger dem på siden og triller dem en halv omgang hver dag. Det er første gang jeg kan samle æg fra egne gæs som er fra sidste år, har haft æg i maskinen lidt over 1 uge og har lige lyst dem og 8 befrugtede af 9 æg, så det syntes jeg er meget fint.