Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: El-hegn  (Læst 15909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
El-hegn
« Dato: 17 Marts , 2013, 14:47 »
Jeg er nu blevet klog af skade, og vil sætte strøm omkring indhegningen til mine gæs.
Hvor kraftig skal el-hegnet værè? Jeg har kig på en Elefant mini, men er den kraftig nok.
Mine gæs gå jo imellem nogle staldbygninger, så der er max 20-25 meter der skal være strøm i..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: El-hegn
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2013, 14:50 »
Det var da en megasur oplevelse her i starten på sæsonen  :-[ :-[ :-[ Der må være andre der ved lidt om elhegn......
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2013, 15:23 »
Vi fik at vide da vi snakkede med Poda, at det ikke var afgørende om det var M30 eller M85, det er det samme smæk der ryger i tråden. Forskellen var bare til hvor lange indhegninger, det skulle række og om det er med eller uden bevoksning.
Om det er sandt aner jeg ikke, men der må da være forskel på om det sal holde en tyr eller et får på den rigtige side, eller hvad?

Jeg er da også temmelig nysgerrig, så jeg følger lige med i din tråd.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2013, 15:41 »
længde sige rigtig meget. her har vi en meget kraftige hjemme som giver 10.000 max men da vi har måske 20 km hegn som er rimlig ren gi den max 5000. 
på min hønse gård har jeg en gamle en som ikke gi så meget men det holde rævene nok væk har jeg set.

på 25 meter kan man godt bruge en af de billige modeller. og eventuel een jord tråd lige under støthegn så gi det dobbelt effect især med meget tør vejr

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2013, 16:14 »
Alex jeg er vist ikke helt med hvad betyder jord= dobbel effekt?

Vi ønsker også lidt el på det mobile hegn. Det er 120cm. højt og har masker 10x10 hvor hver vandrette tråd giver stød. Hvor meget skal der så til for at give Mikkel-ræv smæk så han husker det?

Har det noget at gøre med jord eller er det f.eks joule eller watt, eller noget helt andet vi skal fokusere på?

Moskusænder

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2013, 16:52 »
Hvor meget "smæk" den giver afgøres af hvor mange volt.
Det med antal meter er fordi at der jo er modstand i den strømførende tråd, jo længere tråd, jo mere modstand => jo større anlæg kræves for at få nok "smæk" i alle dine hegnsmeter.
Anlægget skal have jordforbindelse, hvis jordforbindelsen er for dårlig for du heller ikke nok "smæk".
Hvis der er for meget overgang (græs/bevoksning der rører tråden) så for du heller ikke nok "smæk"
:D
Men med så lille et antal meter, kan små billige anlæg sagtens være med til det hele - gå blot efter hvor mange volt den giver.
Et godt smæk får du fra 7.000-10.000 volt (det giver vores anlæg til hestene) - det virker i hvertfald i den grad på vores cocker spaniel, der jo ca. er rævestr ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 Marts , 2013, 16:53 »
tror du min skal ha en m40 elefant den lille er beregnet til en strømtråd for at køer ikk skider i båsene, i bindestalde,

jeg har bare min jord koblet , på hegnet omkring hønsegården, det virker. det havde jeg ikk held med med jordspyd

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Marts , 2013, 17:19 »
Afhængigt af jordtype/beliggenhed kan flere jordspyd være nødvendige (et jordspyd kan såmænd bare være en rå tentorpæl), især i tørre perioder (tørt jord giver dårlig jordforbindelse, ligesom gummistøvler ;) ).
Ehhh kristian m40, det er da vist ikke den model du mener ?? ellers er det da noget af et hegn at have i sin bindestald ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #8 Dato: 17 Marts , 2013, 20:25 »
Tak Charlotte.

Har jeg forstået rigtigt sådan her? Jeg har prøvet at måle på Grundkortfyn, hvor langt der er rundt om haven, hvor vi gerne vil have vores fjer. Det gav ca. 263 meter. Vores hegn er 120, med strømtråd for hver 10. cm. Men allernederste er ikke med strøm pga. kontakt til underlaget.
Det giver ca. 11 tråde x 263 meter afrundet til 29 km.?

For så giver det jo alligevel lidt meter. Ville et hegn på 10.000 volt så være nok til at lære Mikkel og afkom at holde snuden for sig selv?
Hvor mange jordspyd skal det så bruge, eller kan det omvendt blive for mange jordspyd og gå ud over effekten?

Hvad er det der gør at nogle hegn kan brænde bevoksning af og andre ikke? Vi har levende hegn rundt om haven, så hvis ikke lige vi får klippet ukrudt og små grene ville det være nice, der ikke sker det helt store ved det *e

Moskusænder

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Marts , 2013, 20:49 »
Ud over at 263 * 11 giver 2893m omregnet ca 3 km tråd så lyder resten fint  ;)

Du kan få forskellige typer elhegn og de billige kan ikke trække nok slag til at afbrænde græs og buskads men de store og dyre kan godt. Til 3 km tråd tror jeg en af de små elefanthegn er fine.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2013, 21:04 »
charlotte de har en m30 til netop bindestaled og såden , det er den lille

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 17 Marts , 2013, 21:10 »
Undskyld jeg forstyrrer tråden, men nu er jeg også lidt nysgerrig. Jeg har fået sat hegn op. Fem tråde. Hegnsmanden målte strømmen til 9300 volt. Ingen og jeg mener ingen, har fået stød af det hegn endnu. Hønsene går over og under. Kattene går under og i går stod der en lille pige i flyverdragt med luffer og holdt direkte i en af trådene uden at få stød. Lyder det som ok, eller lyder det som om der er fejl på strømmen? Jeg har ingen erfaring selv, men undrer mig over, at ingen, tilsyneladende, får stød af hegnet. Strømgiveren er en "M7" til kraftig vegetation, men jeg synes ikke det lader til, at det virker :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 Marts , 2013, 21:13 »
Nu det der med børn..kan huske at da mine børn var helt små, kunne de gå hen og ta fat i hegnstråden -UDEN AT FÅ STRØM  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 17 Marts , 2013, 21:20 »
hvis lufferne er tørre burde der ikk at ske noget, men du må jo ud og prøve gamle bønder gjorde det med græsstrå

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #14 Dato: 17 Marts , 2013, 21:25 »
Tanja - det lyder i mine ører ikke ok  >:(

Prøv at tage en tentor-hegnspæl MED isolator i toppen som I kan holde ved - sæt den på jorden ved siden af hegnet og prøv den på trådene - det skulle gerne give en stor gnist  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder