Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder og gæs sammen?  (Læst 9727 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gnidding

• Passiv bruger
Moskusænder og gæs sammen?
« Dato: 17 Marts , 2013, 10:13 »
Hejsa
Vi står for at skulle lave ny andegård i foråret, eftersom det viste sig at vi havde en aldeles effektiv og grådig ræv her i nabolaget. Jeg vil ikke dvæle ved den historie, men konsekvensen af den er, at vore højt elskede fjerfolk nu vil blive sikret mod ræven med både strøm, hegn, sluser og jeg ved ikke hvad. For sådan en masakre vil ikke opleve igen. ALDRIG. :'(

Da min mand i mange år har drømt om også at holde gæs, kan vi lige så godt inddrage gæs i planlægningen, så der ikke bliver flere "hovsa-løsninger", end nødvendigt.
Er der noget vi bare SKAL være obs på mht. kombinationen ænder og gæs?
Kan de gå sammen, såfremt arealet er stort nok?
Hvordan er gæs overfor andre fugle? Vi ønsker jo ikke at ænderne skal leve i stress pga. gæssene... for så kan de lige så godt bo 100% hver for sig. Vi vil bare gerne, at de alle kan have adgang til søen...
De skal have hver deres hus... og husene vil stå i en rævesikker voliere, som alle fuglene skal være i om natten. Den rævesikre voliere skal så stå i endnu en "rævesikret" indhegning, der giver mulighed for et større græsningsareal i dagtimerne ... går gæs ind om natten? Er de lige så stædig og besværlige som ænder i den sammenhæng?
Tak  :)
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Moskusænder og gæs sammen?
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2013, 11:35 »
Jeg har haft gæs og moskus sammen og det gik i fin fordragelighed - de gik altid sammen og delte mad, vand og hus uden problemer.
Ingen gad dog i hus om natten ... ;-)
Nu har jeg lige fået 11 små gæslinger og planen er også at de skal være hos ænderne
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2013, 11:48 »
Jeg har gæs de kommer altid ind natten for det er = lidt korn  :police: vi har altid gæssene til at være inde det første døgn vi har dem, også sker det dog at vi skal gene dem ind i huset ind til de lære at gå ind selv ca 1 uge.
Kan klart anbefalde gæs, det dejlige dyr og de skal bare have lidt korn og selvf. masser af græs. :)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2013, 16:11 »
 :D Tak for svar begge to! Så fortsætter vi bare planlægningen med afsæt i, at de nok godt kan fordrage hinanden...  /o
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2013, 17:24 »
Jeg havde en gase som, måske i mangel af bedre, overtog jobbet fra andrikken. Den lå troligt og ventede at anden var færdig med at ruge og forsvarede efterfølgende både and og ællinger. Den havde størst problemer når der både var and på rede og and med ællinger, en stressende periode med at holde øje overalt. Efterår og vinter uden små ællinger var det ham der styrrede samtlige ænder. Så jeg har også kun rigtig gode erfaringer. I år er første år uden gase så jeg er spændt på at se hvordan det går

Rasmus

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2013, 19:50 »
her går der ænder og gæs sammen 10 mdr om året.
lige nu her hvor de er begynd lave rede jagte andrikken en ung gåse og sidste år har gasen paret 2 ænder i dammen og døde.
så nu er der en 60 cm hegn imellem ænder og gæs og der er ro. når de er begynd at ruge fjerne jeg hegn igen.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #6 Dato: 17 Marts , 2013, 20:40 »
Hmm, jeg tror det er meget forskelligt.
Herhjemme deler vores Moskus og Grågæs fold og stald, men stalden er delt over så gæssene sover i den bagerste halvdel med hegn og dør imellem
I starten er det gået ok, men Andefar var flere gange set ride rundt på ryggen af en forvirret gås, så vi planlage at ville flytte gæssene over i vores gamle legehus i frugthaven, når vejret var lunt nok til male det.
Så langt kom vi så ikke for nu ligger begge gæs æg.

Vi har 2 Moskus damer der ligger på æg og de 2 gæs har fint forstået at bygge deres redde på den halvdel hvor de sover, så nu får de alligevel lov at blive.

Om dagen lunter både gæs og ænder rundt sammen ude på folden og sover side om side, men når de går i for natten, eller ud om morgen, skal andefar lige skræmme dem lidt med hvæselyde. Dog er gåsefar begyndt at hvæse tilbage.

Skulle jeg bygge forfra ville jeg dele deres plads over i to.
Når vejret er lunere sætter vi under alle omstændigheder legehuset i stand og støber en bund, så håber vi gæssene accepter at blive flyttet når de er blevet forældre.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 17 Marts , 2013, 21:51 »
Jeg har haft ænder og gæs sammen i min indhegnede dam igennem mange år uden nogen former for problemer. Der plejer tilmed at komme et par 'tilflyttere' i form af gråænder, som det i enkelte år er lykkedes at få udruget lidt ællinger. Flere år har der også været 'tilflyttere' i form af grønbenede rørhøns. Disse har to år været heldige med udrugning af kyllinger.

Lige nu har jeg kun gæs. Den konstante og lidt hårde østenvind havde fået en låge til at give sig så meget at den var sprunget op. Det havde Mikkel opdaget med det samme, så nu er der ikke flere ænder. Det er altid sørgeligt at miste dyr til rovdyrene, men sorgen er dog ikke så stor, da jeg ikke havde ønsker om at fortsætte med moskusænder. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2013, 12:00 »
Vi havde sidste år to hold ænder gående sammen med gæssene, og de tog fint imod hinanden, og gæssene kaldte tilmed efter ænderne, da de var blevet slagtet. Stoppede hurtigt igen :)
Mvh
Jeanette

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2013, 12:23 »
Jeg har også haft ænder og gæs gående sammen i mange år men der har da sommetider været problemer.
Det største problem har været når andrikkerne har parret ænderne. Ofte går det lidt vildt for sig og derfor kommer gæssene stormende hen og skælder ud og bider både and og andrik.
2 gange har jeg set at gæssene har været så ophidsede at de bankede anden ihjel.
Begge gange så jeg det ske og løb selfølgelig ind og stoppede det. Begge gange tog jeg også anden væk, men de døde i de efterfølgende timer. Det ser sgu også noget voldsomt ud når gæssene holder fast med næbbet og slår løs med kanten af vingerne.
Det er så kun et enkelt forår at det er gået SÅ vildt for sig men gæssene "stopper" ændernes parring mange gange hvert forår.
Jeg har også snakket med et par forskellige opdrættere der har skildt ænder og gæs, på grund af det samme.

Når det så er sagt så har jeg da planer om at skulle have ænder og gæs sammen igen når jeg får lavet en ny indhegning med en sø.

Ihvertfald er det vigtigt at de har meget plads så ænderne også kan parre sig uden at blive forstyrret.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jeanette

• Passiv bruger
    • Et Liv På landet
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2013, 12:32 »
Det Danny beskriver oplevede vi også ved vores første hold ænder, men det var mest på støjniveau det var slemt. Der skete intet med ænderne. Heldigvis for det.
Mvh
Jeanette

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2013, 18:23 »
Må jeg spørge jer der har haft problemer, hvor meget plads per dyr?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2013, 21:27 »
Jeg har prøvet det i flere forskellige indhegninger men i runde tal kommer der lidt her:

1,2 moskus ænder + 1,1 gæs på ca. 8x12 meter = ca. 19 kvm. pr. dyr.

1,3 landænder + 1,2 gæs på ca. 8x14 meter = 16 kvm. pr. dyr.

1,3 moskus + 1,2 landænder + 2,3 gæs på ca. 7x35 meter = ca. 20 kvm. pr. dyr.

Danny

Himlen bør altid være blå!

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Marts , 2013, 06:45 »
Danny:
Puha, det lyder da godt nok noget vildt, den måde de lige kan sætte ænder på plads på...  :-\

Jeg kommer også til at tænke på, hvor meget plads de egentlig behøver for at kunne gå sammen.
Vi havde en del slagsmål i begyndelsen med moskusænderne, fordi andrikkerne gik i kødet på hinanden. Men da vi så ikke fik stækket ænderne og de brugte hele matriklen (+ naboens majsstubmark og hestefolden) som madkasse, så delte de sig ligesom i grupper på 1 andrik og 2-3 ænder og fordelte sig i dagtimerne, hvor de så mødtes indimellem og tydeligvis "snakkede" om sagerne. Slagsmålene ophørte. Om aftenen gik de faktisk ind i den indhegnede andegår (som nu skal rævesikres bombastisk og udvides >:() og sov sammen hele banden ... det nummer tør vi dog ikke mere, nu hvor Mikkel har fundet os.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Marts , 2013, 19:53 »
Fordrageligheden her foregik med ca. 100 m2 per dyr, så måske er det grunden til at det gik så godt. Synes ellers at 15-20 m2 per dyr lyder super fint :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat