Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En del spørgsmål fra en nybegynder :)  (Læst 10566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
En del spørgsmål fra en nybegynder :)
« Dato: 15 Marts , 2013, 13:53 »
Hej. Jeg er totalt nybegynder med hensyn til at holde høns. Jeg kunne godt tænke mig et par stykker i baghaven men har en del spørgsmål som jeg håber i kan svare på:)

Jeg har læst omkring racer på nettet og er kommet frem til at wyandotter skulle være en god begynderhøne. Jeg er nok mest til dværgudgaven. Jeg ønsker ikke en hane da jeg tror jeg ville få problemer med naboerne :P
1. Er dværgwyandotter gode nok æglæggere og begynderhøns og er der forskel på alm og dværg udgaven udover størrelsen?
2. Hvor tit ligger de æg?
3. Kan de blive tamme og tillidsfulde?
4. Er det rigtigt at hvis man ønsker kyllinger engang kan man få fat i nogle befrugtede æg og ligge ind under hønen?
5. Har tænkt på denne indhegning: http://www.sbhandel.dk/shop/hoensehus-med-hoensegaard-229p.html  er den god nok til formålet?
6. Hvor mange dværg wyandotter er optimalt i sådan en indhegning som den jeg linker til?
7. Blir de nemt skruk og hvad betyder det præcis? Kan man stadig tage æggene under sådan en høne?
8. Hvad skal jeg fodre med? Tænker at jeg gerne vil have gode æg og at hønsne får det bedst.. Gerne lidt økologisk hvis det er muligt...

Håber i kan hjælpe:) Hilsen Line
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2013, 14:12 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Rudy

• Bruger
Sv: En del spørgsmål fra en nybegynder :)
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2013, 14:54 »
Hej Line

Velkommen på FjerkræForum. Huset du linker til ser bestemt både fint og repræsentabelt ud. Dog vil jeg mene, at du ikke skal holde for mange høns, idet gården er ret lille og huset endnu mindre, kan ikke se hvor stort huset er.
Men en lille flok dværge vil være OK, især hvis der indhegnes et større område, evt. blot med lavere hegn, som de kan lukkes ud på når I er hjemme.

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2013, 15:18 »
Hej Line

1. Flere bruger den vist som begynder høne. Men andre dværge kan også bruges de fleste høns er rimelige nemme at have med at gøre. Det er kun str på dyrene der er forskellen. Men de ligger jo små æg og hvis man slagter kyllinger så er de jo ikke så store. Hvis man laver kyllinger kommer der jo haner som smager fantastisk med lidt rødvin :)

2. Mener man siger knap 1 æg om dagen. Vil skyde på 5 om ugen er dog ikke helt sikker men det passer nogenlunde på mine høns både store og små.

3 Ja det kan de. Det er dog nemmest hvis man får dem som kyllinger men så kommer der ikke æg de første mange måneder :)

4. Ja det kan man. Hun er ligeglad hvilke æg hun ruger ud bare der er æg.

5. str er ok til dværge jeg havde 3 dværge og 1 hane i den der er nr mindre. Det blæste dog væk i en storm så husk at sætte det fast i jorden. Købe hønsegården du linker til har jeg ikke set samlet men den jeg købte i nr mindre virkede ikke som super kvalitet. Jeg ville ikke igen købe sådan et hus men bygge noget selv i træ.

6. Jeg vil nok sige 6-8 hvis de kan komme lidt ud engang i mellem på græsplænen eller ligende. Det er dog meget forskellig fra person til person hvad man syntes der er plads til af høns.

7. Ved ikke om de nemt bliver skruk. Men det betyder at de ligger sig fast på rede og er klar til at ruge kyllinger ud. Hun vil i den periode ikke ligge æg så dem kan man ikke samle ind :) Hun ligger på rede hele dagen og vil som oftest kun gå af rede 1 gang i døgnet for at spise drikke og ligge en ildelugtende klat.

8. Jeg foder med tilskudsfoder hvede byg og havre. Så får de majs korn når de skal hygge samt alle rester fra køkkenet. De skal også have skaller så de får kalk nok til æggeskallerne.
De fleste ting kan købes økologiske. Man kan også fodre med fuldfoder så de får alt de har behov for i samme sæk. Så skal man kun købe en ting til dem.
Hvad man syntes om og selv bruger er lidt forskelligt.

/Kenneth

Ps. Pas på med at købe høns i en lille hønsegård den bliver meget hurtig alt for lille når man bliver ramt af hønsefeberen.
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2013, 15:23 »
Jeg fik 2 gule dværg wyandottter sidste år de blev hurtigt skruk og rugede begge 6 kyllinger ud. De er nogle dejlige og flotte høns du helt sikkert bliver glade for. Du kan eventuelt lukke dem ud i haven igang imellem når du er hjemme, det vil de elske.
Mvh Adam :D
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2013, 15:23 »
Jeg ville købe et legehus eller lign. i stedet for dette hus. De dutter ikke til noget.
Hvis du køber et legehus og bygger din egen gård, så er det næsten sikkert også billigere end det hus.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2013, 15:57 »
Hej Line.
Angåene punkt 8, så er det heldigvis muligt at få alt det foder man skal bruge økologisk. Du kan købe både korn og forskellige piller hos forhandlere som Land og fritid.

Selv køber jeg nu hos to forskellige økologiske landmænd. De har både hvede, byg, havre og ærter. Jeg ringede til tre forskellige tæt på mig, og alle ville gerne hjælpe.
Herudover ville jeg gerne have økologisk majs. Det var lidt mere besværligt, men til sidst fik jeg det direkte fra en foderstofforretning. Men du kan sagtens undvære majs.

Heruover får hønsene økologisk foder, hvis de får økologiske madrester fra husholdningen, eller ting fra haven, hvis den dyrkes økologisk.

Men hvis du gerne vil starte med noget simpelt. Så køb økologiske æglægningspiller og fx økologisk hvede eller byg. Herudover kan du give dem græsafklip (hvis I har græsplæne) og madrester.
Giv dem fri adgang til æglægningspiller i en automat, og giv dem så lidt korn hver dag (gerne sidst på dagen).

Og hvis det overhovedet er muligt, så lad dem løbe frit i haven nogle timer hver dag. Så har de chancen for at finde lige præcis det de mangler. Og det er altså et dejligt syn med frie høns.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2013, 16:26 »
Det eneste problem med dvært-dotterne, som ellers er dejlige høns, er at de lægger sig skruk bare de ser et æg. Og når du ikke har hane, er det jo ret formålsløst. Når de er skruk lægger de ikke æg, og hvis du bare vil ruge en enkelt flok kyllinger ud om året, så er det jo træls med høns der vil ruge 3 gange om året - hver!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Line86

• Bruger
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2013, 16:53 »
Mange tak allesammen, for jeres svar:) findes der andre dværghøns der ikke blir så nemt skruk men ellers er som wyandotter og stadig gode begynderhøns? Vil gerne at det er en dværrace.. at den ligger okay med æg.. ikke blir ekstremt nemt skruk.. men samtidig godt kan ruge kyllinger hvis vi på et tidspunkt vil prøve at købe nogle æg og ligge under.. Og den må da også gerne kunne spises... dur sussex til de ting?
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2013, 17:56 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2013, 19:07 »
uha nu spørger du om noget meget farligt  ;D Der vil være rigtig mange dværghøns der kunne passe jer. Dværg maran er utrolig rare og nemme og ha med og gøre, og så kan de fint ruge kyllinger ud. De smager osse rigtig godt, og så syns jeg de læger fint med æg. har du spekuleret i hvilke farver du syns er pæne?? Der findes et hav af farver og former, så det er måske lidt nemmere og gå efter hvad du syns rigtig godt om og kigge på, for det er en ikke uvæsentlig detalje med høns i haven. Det er så ikke alle farver/racer der er lige nemme og finde
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2013, 19:11 »
Dværg Sussex skrukker meeeeget!
Måske Dværg Welsumer kunne være en mulighed.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Line86

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2013, 20:07 »
Okay. Venter lige og ser om andre har flere forslag.. Synes det er svært..
Mvh Line

Offline Line86

• Bruger
« Svar #11 Dato: 16 Marts , 2013, 14:35 »
uha nu spørger du om noget meget farligt  ;D Der vil være rigtig mange dværghøns der kunne passe jer. Dværg maran er utrolig rare og nemme og ha med og gøre, og så kan de fint ruge kyllinger ud. De smager osse rigtig godt, og så syns jeg de læger fint med æg. har du spekuleret i hvilke farver du syns er pæne?? Der findes et hav af farver og former, så det er måske lidt nemmere og gå efter hvad du syns rigtig godt om og kigge på, for det er en ikke uvæsentlig detalje med høns i haven. Det er så ikke alle farver/racer der er lige nemme og finde
. Hov.. Havde slet ikke set dette indlæg:) maranen... Den skrukker ikke ekstremt vel? Som folk siger wyandotter gør... Farven har ikke så stor betydning igen.. Vi synes de "alm brune" er lidt kedelige.. Altså vil vil bare være kede af at have nogle høns som skrukker konstant når vi alligevel ingen hane har i første omgang...
Mvh Line

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 16 Marts , 2013, 15:36 »
Jeg ved ikke om dværgmaraner skrukker mere eller mindre end andre dværghøns, men det er i hvert fald en dejlig høne. Jeg har dem i stor, og det er rolige, tillidsfulde høns /o. De store er ikke slemme til at skrukke. Ud af min flok på 11 høner er det kun en eller to der lægger sig skruk om året.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 16 Marts , 2013, 16:22 »
. Hov.. Havde slet ikke set dette indlæg:) maranen... Den skrukker ikke ekstremt vel? Som folk siger wyandotter gør... Farven har ikke så stor betydning igen.. Vi synes de "alm brune" er lidt kedelige.. Altså vil vil bare være kede af at have nogle høns som skrukker konstant når vi alligevel ingen hane har i første omgang...

jeg syns ikke det er ekstremt, men de gør det dog. Du kan indenfor alle racer være heldig/uheldig at de slet ikke skrukker, men lige dværg wyandotter og silker hører nok til dem der rigtig gerne vil. Flere andre racer er det man kalder middelskrukker dvs de lægger sig skruk, men ikke flere gange om året, og nogen år slet ikke, det er så der jeg syns at farverne eller andre faktorer kommer ind i billedet, for det er nu engang sjovere og ha noget som man selv syns er pænt og opfører sig efter ens eget temperament.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Line86

• Bruger
« Svar #14 Dato: 16 Marts , 2013, 16:25 »
jeg syns ikke det er ekstremt, men de gør det dog. Du kan indenfor alle racer være heldig/uheldig at de slet ikke skrukker, men lige dværg wyandotter og silker hører nok til dem der rigtig gerne vil. Flere andre racer er det man kalder middelskrukker dvs de lægger sig skruk, men ikke flere gange om året, og nogen år slet ikke, det er så der jeg syns at farverne eller andre faktorer kommer ind i billedet, for det er nu engang sjovere og ha noget som man selv syns er pænt og opfører sig efter ens eget temperament.
okay :) hvilke vil du så kalde middel-skrukker? Hvad med dværg Welsumer?
Mvh Line