Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg?  (Læst 9686 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hws1975

• Passiv bruger
Ingen æg?
« Dato: 14 Marts , 2013, 16:54 »
Mine to orpington høns lægger ingen æg. De er fra marts/april sidste år. De har aldrig gjort det. I hvert fald ikke her hjemme. De går frit i haven og på de omkringliggende marker. De er mest i haven eller lige på den anden side af hækken. Jeg har været rundt og kigge der hvor de opholder sig mest og kigget hele vejen rundt om grunden. Jeg har også prøvet at holde dem inde i hønsehuset. De får æglægningsfulfoder, køkken affald + det de selv finder. Men stadig ingen æg :(
Nu er mit spørgsmål så; kan det være fordi jeg også har tre haner?
(De to bliver slagtet i weekenden) og så bliver der lukket så de kun kan være i hønsegården, som er ret stor :)
Hilsen Heidi & Hendes HønseHold

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Sv: Ingen æg?
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2013, 17:16 »
Der er også nogle af mine høns der ikke lægger æg endnu, men det er taget voldsomt til i løbet af denne uge. Jeg er gået fra 3-4 æg dgl til 10 æg dgl over 4 dage nu, fra 14 høns. Ligger der  falske æg i deres reder, for at inspirere? ( jeg ved ikke, om det virker, men det skader ikke).

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2013, 17:43 »
Mine to orpington høns lægger ingen æg. De er fra marts/april sidste år. De har aldrig gjort det. I hvert fald ikke her hjemme. De går frit i haven og på de omkringliggende marker. De er mest i haven eller lige på den anden side af hækken. Jeg har været rundt og kigge der hvor de opholder sig mest og kigget hele vejen rundt om grunden. Jeg har også prøvet at holde dem inde i hønsehuset. De får æglægningsfulfoder, køkken affald + det de selv finder. Men stadig ingen æg :(
Nu er mit spørgsmål så; kan det være fordi jeg også har tre haner?
(De to bliver slagtet i weekenden) og så bliver der lukket så de kun kan være i hønsegården, som er ret stor :)

Det lyder mærkeligt, når de er så gamle. Mine Orpington unghøner begynder altid omkring 1. nov. (og lægger æg hele vinteren) når de er udruget først i maj.

Offline hws1975

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2013, 18:59 »
Blot til info;
De får også skaller...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2013, 19:15 »
Blot til info;
De får også skaller...

Ja, skaller er jo nødvendige, for hvis der bliver produceret æg, skal de jo også "pakkes ind".

Forøvrigt, nu de har frit udløb, kan det tænkes de gemmer deres æg i hemmelig reder?
Prøv at tage et tjek på om de har lagt æg, (det kan ikke sige noget om de lægger æg nu, men på et tidspunkt) ved at føle på afstanden på knoglerne omme hvor ægget passerer.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2013, 06:07 »
sikker på de ikk er haner allesammen, kom lige med et billede, så vi får syn for sagen, mener orper , kan snyde et utrænet øje

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2013, 06:44 »
Vi havde en af slagsen sidste år. Den havde aldrig udviklet sig men jeg var nu sikker på det var en høne. Først da den blev slagtet fandt vi ud af det var en hane.  ;)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2013, 06:58 »
Jeg har en orpingtonhøne på 9½ mdr. Hun lagde ikke æg før eller under vinteren, og jeg har ventet utålmodigt, MEN pludselig igår lå der det fineste æg midt i græsset /o ;D Fantastisk med det første æg 8)
Jeg har flere af mine førstegangs læggere, som er kommet igang i denne uge, så vent, der sker nok snart noget ;D
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2013, 07:30 »
3 haner og 2 høner. ??

Nå, men det kunne jo værre 5 haner, det er desværre set før her på Forum, at folk har købt Orpington haner for at være høner.  /d Og haner kan (hvis der er mange haner i en flok) holde så lav profil at de ikke udvikler sig.

En anden ting kan være at de lægger æggene ude på friland, for det er høns RIGTIG gode til, hvis de går frit rundt. Så hold dem evt. inde i hønsegårdan i nogle dage og se om der så kommer nogle æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2013, 19:53 »
Jeg har nyligt været i kontakt med en avler, der af 8 æg fik 8 haner...........usandsynlige ting sker også.

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2013, 19:55 »
Jeg har heller ikke nogle æg, så måske har jeg også haner !? Jeg har forsøgt at lægge FOTO ind fra iPhone men siden vil ikke acceptere det, nogen der har erfaring? Mvh merianene

Offline hws1975

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 Marts , 2013, 08:41 »
Stadig ingen æg!
Jeg er ret sikker på det er 2 høner og 3 haner jeg har. Jeg har både hørt og set de har galet. Hønerne går bare med rundt og klukker. De to haner bliver slagtet i morgen.
Jeg har forsøgt at tage nogen billeder af dem her til morgen, men de er ikke meget for at stille op til gruppebillede...
3 haner og 2 høner. ??

Nå, men det kunne jo værre 5 haner, det er desværre set før her på Forum, at folk har købt Orpington haner for at være høner.  /d Og haner kan (hvis der er mange haner i en flok) holde så lav profil at de ikke udvikler sig.

En anden ting kan være at de lægger æggene ude på friland, for det er høns RIGTIG gode til, hvis de går frit rundt. Så hold dem evt. inde i hønsegårdan i nogle dage og se om der så kommer nogle æg.

Jeg har prøvet at holde dem inde, uden nogen gevinst og som sagt ledt der hvor de opholder sig..

Prøv at se på billederne
sikker på de ikk er haner allesammen, kom lige med et billede, så vi får syn for sagen, mener orper , kan snyde et utrænet øje
har jeg ikke 2 høner og 3 haner?
PS. Hvor når er øjet trænet? ;)

Offline hws1975

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 Marts , 2013, 08:47 »
Se evt. mit galleri; hws1975
Der er flere billeder, mest som store kyllinger. De er fra sidste år...

Offline hws1975

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 Marts , 2013, 09:03 »
Prøv at tage et tjek på om de har lagt æg, (det kan ikke sige noget om de lægger æg nu, men på et tidspunkt) ved at føle på afstanden på knoglerne omme hvor ægget passerer.

Jeg har følt, men hvad skal jeg føle efter? De knogler jeg kan mærke på hver side af kloarken, er der ca. 5-7 cm.imellem... Er det mon det jeg skal mærke efter?
Kan du beskrive lidt nærmere hvad jeg skal mærke efter?

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 Marts , 2013, 09:08 »
i mine øjne ser det mest ud til at du har ihvertfald tre haner gående - den blågrå med små hoveddele er i mine øjne en høne men den der vender hovedet væk på det ene billede kan også godt være en høne - har du stadig ikke fået æg?
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk