Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vores første "hjemmelavet" måltid  (Læst 3205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bondepigen

• Passiv bruger
vores første "hjemmelavet" måltid
« Dato: 12 Marts , 2013, 19:01 »
Om 4 dage bliver mine Orpintons 6 måneder gamle, og da der var 4 haner imellem, og de efterhånden var ret hårde ved hinanden og hønsene, blev de idag slagtet. Renset vægt: godt 2 kg hver!!! den ene røg direkte i gryden, resten i fryseren. Det er første gang vi slagter og spiser en "hjemmelavet" kylling, og hvor smagte det bare super godt! Totalt mørt og saftigt, og smagen blev kun bedre af at vide at vi har passet og plejet dem siden de kom ud af æggene. Totalt dyrevelfærd!

Dog er der noget stille i hønsehuset nu, hvor der kun er 5 høner tilbage..... det var nu lidt hyggeligt at høre de skøre hanse-manser øve sig i at gale som en rigtig hane :) Men jeg tror nu også at hønsene syntes det er lidt rart med lidt ro og fred.

Status i hønsegården nu: 1 Australorps, 2 Maran-kryds, 2 gule Orpingtons

Til foråret skal der tilføres ægte maran'er og til sidst araucanaer... glæder mig allerede til at få chokolade-brune æg, og turkisgrønne :) En blandet og farverig hønsegård, og ligeså farverig æggebakke :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: vores første "hjemmelavet" måltid
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2013, 19:49 »
Det var dog dejligt at det var en god oplevelse at spise dine egne haner. Der er så tit folk der klager over at kødet er sejt. Jeg har det lige som dig. Total velsmag og en dejlig fornemmelse at spise et dyr man ved har haft et godt liv. Må du ikke have haner hvor du bor, siden du slagtede dem alle sammen?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2013, 07:15 »
jeg ved faktisk ikke om vi må have haner, men jeg ved ikke rigtig om jeg VIL have en hane.... Måske med tiden. Jeg har kun haft høns siden sidste sommer, så jeg har endnu ikke så meget erfaring med høns, men læser meget herinde, hvilket er meget lærerigt.

Kødet var på ingen måde sejt, men selvfølgelig havde det mere struktur, men det skal man jo kun være glad for, da det jo er et bevis på at de har rørt sig godt :) Folk er vel bare vant til købekyllinger som er totalt møre efter kort tids tilberedning, men de har jo heller aldrig haft chancen for at opbygge en eneste muskel på de 30 dage de lever, og slagterierne pumper dem jo gerne med alverdens "gode sager"! Det er jo de kyllinger vi er vokset op med at spise, og ja, en "hjemmelavet" kylling er mere fast i kødet, og smager helt anderledes.... vi må vænne os til at skulle tygge maden igen  ;D
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2013, 08:43 »
Jeg spurgte om hanen, fordi sådan en fyr altså laver andet end at befrugte æggene. Han er ret vigtig for flokstrukturen. Sætter arrige høner på plads, vogter mod farer, kalder når der er mad og beskytter hønsene. Det er faktisk ret fantastisk at kigge på sådan en hane der styrer hele flokken. Det  har nok mest gået op i teenagepjank og småslåssen når du har haft 5 på en gang, men en voksen hane er det bedste for en flok. Man kan selvfølgelig sagtens have høns uden, men det er en berigelse for både hønsene og for dem der skal kigge på dem at have en hane. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2013, 09:25 »
Jeg spurgte om hanen, fordi sådan en fyr altså laver andet end at befrugte æggene. Han er ret vigtig for flokstrukturen. Sætter arrige høner på plads, vogter mod farer, kalder når der er mad og beskytter hønsene. Det er faktisk ret fantastisk at kigge på sådan en hane der styrer hele flokken. Det  har nok mest gået op i teenagepjank og småslåssen når du har haft 5 på en gang, men en voksen hane er det bedste for en flok. Man kan selvfølgelig sagtens have høns uden, men det er en berigelse for både hønsene og for dem der skal kigge på dem at have en hane. ;)

Fuldstændig enig. Næst efter at have fået høns i det hele taget, så er anskaffelsen af en hane det bedste jeg har gjort. Det er lige så livsbekræftende at se på en hane i flokken sammen med sine høns, som at se en hønemor med sine kyllinger. :-)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2013, 09:45 »
jeg kan nok finde en brahma hane til dig de galer ikk meget

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2013, 17:12 »
jamen det er måske slet ikke så tosset med en hane.... det må jeg da hellere overveje grundigt... og finde ud af hvilken race det skal være. En hane (efter min mening) skal være stor, flot og majestætisk :) Det må jeg da lige forske noget i.
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Connie

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2013, 17:17 »
Spændende debat ... glæder mig endnu mere til at få høns nu ... og lækkert kød  :P

Lige et spørgsmål:  Kan man have en hane af en race, der ikke går igen blandt hønsene ?  Altså f.eks. en brahma hane sammen med maran høns ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2013, 17:19 »
Det burde man sagtens kunne gøre.  /o
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Marts , 2013, 21:19 »
det eneste jeg har hørt ang. hane er, at han ikke må være for stor i forhold til hønsene. Altså er en orpington-hane nok ikke velegnet til en lille dværghøne :) Jeg overvejer en Australorps-hane, men jeg har jo også kun tunge racehøns :)
Indtil videre er der nu fredeligt i min lille hønsegård, der bliver klukket lystigt, og de ser ud til at hygge sig fint. Nu vil jeg i hvert fald opbygge mit hønsehold med et par racer mere, så må vi se om der skal en "lille" hane ind senere.
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)