Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kylling - hvor længe uden føde?  (Læst 4467 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
kylling - hvor længe uden føde?
« Dato: 11 Marts , 2013, 18:16 »
så er en vellykket rugning snart overstået.

2 stk madam blå med i alt 42 startede æg er blevet til 30.-31 fine kyllinger, hvis den sidste klarer den.

nu mit spørgsmål :)  i dag på 22. dagen hvor de resterende æg ikke ser ud til at klække, vil jeg tjekke dem og finder et æg med et lille hul, med en stadig levende kylling i. dette æg så jeg også i går, men æget har ikke bevæget sig efter så troede den var død. (hullet lå nedad) det andet lignende æg kom der nemlig en kylle ud af i går aftes.

da det er 22. dagen og den ikke er kommet videre siden i går valgte jeg forsigtigt at hjælpe den lidt på vej ud, da den stadig ikke selv kom ud pakkede jeg den næsten helt ud. den skubbede sig selv ud til sidst.

nu ligger den i maskinen og håber den klarer den,  den ser ok ud og har pippet meget. men nu den er så "gammel" kan den så klarer sig uden vand og mad til i morgen?

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: kylling - hvor længe uden føde?
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2013, 20:30 »
1 nyklækket kylling kan godt klare sig i 1 døgn uden mad/drikke. Så den kan sagtens klare sig til imorgen, hvis ellers den klare skærerne for den kan være for svag iforvejen da den ikke selv kunne komme ud, mange gange er der en grund til det. Man skal ikke hjælpe, hvor svært det end er (jeg gør det dog selv, men for det meste uden succes, da den som regel bukker under.) Og det kan være arveligt.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2013, 22:22 »
Jeg ville give den vand og mad - den har haft en hård fødsel & må være helt tømt for depoter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2013, 22:35 »
Jeg tror den kan klare sig uden foder/vand til i morgen. Men, der sker ikke noget ved at give den muligheden for at indtage foder/vand. Jeg tror dog ikke at den vil vise interesse for det. Men helgarder dog.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2013, 09:55 »
Kyllinger kan klare sig MINDST i 48 timer inden de behøver foder/vand.
De har faktisk bedst af at optage det meste af blommesækken, som er der madpakke til den 1. tid efter de er klækket, inden de optager føde.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2013, 10:07 »
Da jeg var barn fik man sendt daggamle kyllinger med posten. Så fik man sådan en pippende pakke små fine kyllinger. De havde altid klaret sig fint, så du kan være helt rolig. De kan sagtens klare 2 dage uden mad og drikke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Marts , 2013, 10:08 »
Uden at skulle gøre mig klog på det med rugemaskiner, så lagde jeg mærke til med vores kyllinger som er klækket under skruk, at der gik 1-1½ døgn før de kom frem fra skrukken og begyndte at vise interesse for maden.

De er klækket indenfor, så vi har fulgt nøje med  ;D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2013, 06:42 »
Jeg har af og til haft lignende oplevelser , hvor den lille har sovet et døgnstid inden den spiste. Tror, sådan en lille kæmper er mere træt end sulten det første døgn. Held og lykke med den.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2013, 09:50 »
ja det er svært ikke at hjælpe dem, selv om de sjældent klarer den, og det er der nok en grund til