Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Døde fugle  (Læst 2595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Birkegården

• Passiv bruger
Døde fugle
« Dato: 11 Marts , 2013, 10:08 »
Vi har forsøgt at holde fjerkræ i et par år, men alle dyr er blevet syge og døde, således har vi hvert forår måtte starte på ny.
Sidste år havde vi 10 rir og 33 moskusænder, intet nåede til fryseren, da de i en periode på 2-3 mdr alle døde. I første omgang troede vi de havde spist noget de ikke kunne tåle, da de gik frit og ofte var i en juletræsplantage ved siden af vores ejendom. Derfor begyndte vi at folde de raske fjerkræ inde i hønsegården, så de ikke kunne spise andet end det vi have kontrol over, dog døde de også, efter en sygeperiode på 24-48 timer. De blev slappe og faldt pludseligt om.

Nu har vi købt 7 nye høns 6 stk af racen dværg orpington og en dveærg wyandot. i går så jeg så, at wyandotten var begyndt at hænge lidt med næbet og den blev væltet omkuld af vores hane og kunne næsten ikke komme op at stå igen. Vi besluttede hurtigt at aflive dyret, da vi ikke vil risikere at miste alle høns endnu en gang. da jeg tog hønen op var det som om den kastede op, der var noget gulig grønt væske der begyndte at løbe ud af næbet på den.
Er der nogle af jer der har nogle ideer til hav dette kan skyldes.

Hjælp... Vi vil så gerne have fjerkræ på vores lille landsted.

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Døde fugle
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2013, 10:30 »
Jeg er ikke en af de kloge omkring sygdom men kan det være forkølelse måske en slem lungebetændelse?

Hvordan er deres hus? Kan de have fået træk?
Tror bare ikke det kan være det der gør de allesammen dør.

Har i desinficeret deres hus siden sidste omgang dyr?
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2013, 10:57 »
Når det er så voldsomt som i har oplevet det med dødsfald af fugle, så ville jeg personligt have dyrlægen ind over, for dels at få udelukket om I skulle have én eller anden sygdom der kan være latent i huset/omgivelserne, eller om det rent faktisk er udefra kommende faktorer, såsom sprøjtegifte eller lignende.

Velvidende at det med dyrlæge er smag og behag herinde :)

Håber I får opklaret mysteriet, så I endelig kan få nogle fine høns :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2013, 11:09 »
Det lyder voldsomt... Og ja der er nok brug for en dyrlæge her. Der er nogle sygdomme som kan ligge gemt i lang tid og det kunne være en af dem som bryder ud her. Men det er svært at sige uden at en dyrlæge har undersøgt fuglene.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2013, 14:54 »
ja, enig - og når det også tager livet af moskusænder, kunne det tyde på at være alvorligt!

Personligt kontakter jeg altid dyrlægen, hvis jeg oplever flere på hinanden følgende dødsfald. Som regel gør jeg det, at jeg fryser pludseligt døde dyr ned - hvis der så er flere der dør efterfølgende, sender jeg dem ind til obduktion.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2013, 06:45 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk