Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fugtighed op under klækning?  (Læst 6829 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
fugtighed op under klækning?
« Dato: 08 Marts , 2013, 19:47 »
jeg har æg i maskinerne som er ved at klække nu på 19. dagen. ja der er allerede kommet 1 kylling ud.

mit problem er fugtigheden.

jeg har madam blå og begge kar er fyldte, dog ligger fugtigheden kun på 50%. jeg har derfor smidt en fugtig/våd svamp derned også, men den er kun steget til 55-56%

hvad gør jeg?

fylder bunden og håber den ikke går amok i fugtighed?
og kan jeg overhovedet åbne forsigtigt for den nu hvor der allerede er en kylling ude (hører jo hele tiden at det er bandlyst at åbne under klækning)

der er ingen dug eller vanddråber på låget som jeg havde sidste år hvor fugtigheden lå på ca 65% når jeg havde vand i begge kar (der stod maskinen et andet sted)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: fugtighed op under klækning?
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2013, 20:08 »
jeg har aldrig ruget i den blå, men fugtigheden plejer at stige helt af sig selv når de våde kyllinger kommer ud.
er du sikker på at din fugtmåler virker
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2013, 20:23 »
Hvor mange huller er åbne?

Jeg har en madam blå, og duggen kommer ved ca 60 %. Så jeg tror din fugtighedsmåler virker.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2013, 20:31 »
ja jeg er ret sikker på den måler rimelig nøjagtig, det er et hårhygrometer. også fordi der ikke er fugt på låget som der plejer ved en højere fugtighed.

Med vand i det ene kar, har den ligget på 35-40 % og det er vidst passende i det her ret tørre hus med brændeovn:)

alle lufthuller er lukket på nær den ene hvor check up går ned.

vil du mene fugtigheden er høj nok nu? den skulle vel gerne 5-10% mere op?

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2013, 20:51 »
Det har jeg desværre ikke erfaring nok til at svare på.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2013, 22:41 »
nu har jeg hældt et glas vand i bunden af hver maskine, og det hjalp. nu står hygrometeret på 68%. ser lige om den falder lidt igen når vanddråberne er væk fra pladen. svampene var allerede blevet knastørre, så de kom ud igen.

er bare ikke ret vild med at åbne, selv om det er meget kort, og den egentlig igen er oppe på under 2 minutter. men der er stadig kun 1 kylling ude og ellers kun nogle æg med skallen kun lige språet.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2013, 22:52 »
Men hvis du er på dag 19, så er det vel også ok?
Har eller har haft:

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2013, 13:56 »
jo jo, bare mærkeligt den ene er SÅ tidligt ude, og de andre så langt efter i forhold til. de popper ud i dag, indtil videre 8 stk og fugtigheden ligger på 65%  -70 % når der lige er kommet en kylle ud.

kan den ene der var ude omkring middagstid fredag godt klare sig derinde til i morgen søndag? den skriger meget og har gjord det hele tiden, det har dog hjulpet lidt på det efter den har fået kammerater.
kan læse de kan klare sig 48 timer, og det vil den så også komme til at ligge derinde hvis den skal blive.
de tørrer som sædvanligt dårligt i maskinen, så den er stadig våd på ryggen.
vil kun åbne hvis der ikke er nogle der er ved at komme ud, men kun små huller.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2013, 14:07 »
Personligt ville jeg tage den og et par stykker mere ud. Men gøre det meget hurtigt. Det skulle kunne gøres på på 10-15 sekunder. Men der kan siges både for og imod. Tillykke med de 8 indtil nu. Vil meget gerne se billeder når de er ude af maskinen.
Har eller har haft:

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2013, 15:37 »
jeg har æg i maskinerne som er ved at klække nu på 19. dagen. ja der er allerede kommet 1 kylling ud.

mit problem er fugtigheden.

jeg har madam blå og begge kar er fyldte, dog ligger fugtigheden kun på 50%. jeg har derfor smidt en fugtig/våd svamp derned også, men den er kun steget til 55-56%

hvad gør jeg?

fylder bunden og håber den ikke går amok i fugtighed?
og kan jeg overhovedet åbne forsigtigt for den nu hvor der allerede er en kylling ude (hører jo hele tiden at det er bandlyst at åbne under klækning)

der er ingen dug eller vanddråber på låget som jeg havde sidste år hvor fugtigheden lå på ca 65% når jeg havde vand i begge kar (der stod maskinen et andet sted)

Der er en udmærket rugevejledning til venstre på siden  /o
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2013, 15:38 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2013, 16:01 »
ja jeg er ret sikker på den måler rimelig nøjagtig, det er et hårhygrometer. også fordi der ikke er fugt på låget som der plejer ved en højere fugtighed.

Med vand i det ene kar, har den ligget på 35-40 % og det er vidst passende i det her ret tørre hus med brændeovn:)

alle lufthuller er lukket på nær den ene hvor check up går ned.

vil du mene fugtigheden er høj nok nu? den skulle vel gerne 5-10% mere op?

Selvom det er et hårhygrometer er det ikke en selvfølge at det viser korrekt fugtighed.Du kan tjekke det ved at pakke det ind i en let opvredet klud og lade det ligge en time eller mere.Det skal så vise 100% fugt.Gør det ikke det,kan du justere det på en skrue bagpå.Med hensyn til fugt under klækning af hønseæg,har jeg altid ligget på 70-75 %.Under rugning,ca.50 %.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2013, 19:58 »
Mine kyllinger bliver i maskinen i tre dage, så er de superfriske i forhold til når de er nyklækkede og kun lige tørre, der er ingen grund til at tage dem ud
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn