Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spurvehøgen  (Læst 10401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spurvehøgen
« Svar #15 Dato: 08 Marts , 2013, 13:58 »
Vi har både spurvehøg og duehøg i haven. Spurvehøgen tager en del småfugle, men har aldrig taget høns eller kyllinger. Jeg har en enkelt gang oplevet at duehøgen landede på ryggen af en dværgwyandotte, og startede på at plukke og spise hende LEVENDE!! Heldigvis fik jeg den skræmt væk, hønen så forfærdelig ud, og havde dybe sår i ryggen samt manglede en masse fjer, men hun kom sig og efter nogle måneder lagde hun også æg igen. Duehøgen har ikke forsøgt sig siden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Spurvehøgen
« Svar #16 Dato: 08 Marts , 2013, 16:17 »
Hvordan ser det ud i hønsegården - har du fået talt silker?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Spurvehøgen
« Svar #17 Dato: 08 Marts , 2013, 17:59 »
Alt vel hos silkerne  :D  weeee :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Spurvehøgen
« Svar #18 Dato: 09 Marts , 2013, 21:36 »
Okay. Jeg fik vist ikke læst ordentligt, første gang jeg svarede.

Hvis du ikke selv havde oplevet det så ville jeg sige at en spurvehøg aldrig ville angribe store høns. Og egentlig heller ikke små høns.

Er du 100% sikker på at det er/var en spurvehøg?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Spurvehøgen
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2013, 21:56 »
Jeg har spurvehøgen som 'fastligger' på ejendommen. Om det har været samme fugl over alle årene kan jeg ikke vide, men jeg har konstant over de sidste 6-7 år haft spurvehøg 'boende'. I skumringen kommer den og sætter sig i gavlen af laden. Spærrene rager ca 30 cm ud over gavlen af laden, og her sætter den sig til at hvile for natten, helt oppe i nærheden af tagrykningen.

Den har aldrig vist interesse for mine høns eller kyllinger. Men jeg har flere gange observeret den i den modsatte ende af ejendommen hvor vi har foderhuse placeret til fodring af matriklens småfugle. Her har jeg set den 'slå ned' på småfugle omkring foderbrættet. Jeg har set den sætte sig på taget af det ene foderbræt/hus, samt set den sidde i min store rødbøg og lure på fuglene på/omkring foderbrættet.

Mit bud er, at den rovfugl der angriber Jeres høns, er en duehøg. 
Mvh
Erik Andersen

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Spurvehøgen
« Svar #20 Dato: 10 Marts , 2013, 12:26 »
Nej Erik, det er IKKE en duehøg - jeg er helt sikker på det er en spurvehøg ;)
Som sagt har jeg set hannen her mange gange, men første gang hunne kom på besøg.

Jeg har dog en lille teori om hvorfor den landede på en Faverolles....
Hønsene gik i noget budskads hvor der samtidig er en masse småfugle... hvis spurvehøgen har jagtet en lille fugl som har undveget over Faverollen, så tænker jeg den ved en fejl har fået "landet" på faverollen.... de kan jo lave fejl de kære rovfugle, selvom det nok sker sjældent.
Om det hænger sådan sammen ved jeg ikke, men en mulighed måske :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Spurvehøgen
« Svar #21 Dato: 10 Marts , 2013, 21:13 »
@Janni.

Den forklaring vil jeg godt 'købe'.

Jeg har én gang oplevet spurvehøgen i hønsegården, og der måtte jeg hjælpe den fri af havehegnet.
Jeg har en mur på 110 cm på to sider af hønsegården (tror det oprindeligt har været lavet ifm med mødding til affald fra stalden), og så 10 x 10 cm masket havehegn i 110 cm højde på den 3. side (4. side er muren i en kampestensbygning). For mange år siden så jeg spurvehøgen komme strygende ind over den faste mur i jagten på småfugle der flaksede rundt i hønsegården. Da den passerede muren, fortsatte den på tværs af hønsegården i ca ½ meters højde, lige ind i havehegnet på den anden side af hønsegården. Den måtte hjælpes fri, men heldigvis var den ikke kommet alvorligt til skade.
Mvh
Erik Andersen

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Spurvehøgen
« Svar #22 Dato: 11 Marts , 2013, 11:03 »
Den har været her efterfølgende flere gange og sidder i træerne over hønsene, men ingen nye "angreb" på hønsene heldigvis.... og hvorfor også give sig i kast med en stor faverolles når der gik flere små nemme silker lige ved siden af :)
Jeg tror på det var et fejlslagent angreb :)

Småfuglene har fundet ud af at der er mad i hønsehuset, og sidder i buske og træer lige omkring så det må jo nærmest siges at være et tag selv marked for en rovfugl :)

Erik - det må være lidt specielt at hjælpe en rovfugl - godt den klarede skærene  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Spurvehøgen
« Svar #23 Dato: 04 April , 2013, 14:48 »
Jeg begynder at tro den spurvehøg der huserer her, er svagt seende....

Et par dage efter den landede på min faverolles, var den ved at flyve ind i mig mens den var på jagt efter småfugle - satte sig forvirret på hegnet og gloede på mig som om "hvor i alverden kom du fra"  ::) ;D

I dag flyver den så ned i vores borde bænke sæt, hvor den vel har set noget røre på sig = vores ene kat, som springer op efter den  ::)

Ikke nemt at være rovfugl her *g
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Spurvehøgen
« Svar #24 Dato: 04 April , 2013, 14:54 »
Louis Nielsen  *f ville være et bud

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Spurvehøgen
« Svar #25 Dato: 04 April , 2013, 14:58 »
Louis Nielsen  *f ville være et bud

Ja så afgjort  *g *g *g *g
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Spurvehøgen
« Svar #26 Dato: 04 April , 2013, 16:10 »
Skal vi ikke bytte spurvehøg Janni?! Her har den skræmt alle fugle væk fra foderbrættet og fået min lille undulat Einstein til at flyve ind i ruden to gange, fordi den har prøvet at nappe ham mens han har siddet i sin gynge i vinduet, og Einstein derefter er blevet så forskrækket, at han er lettet i panik og fløjet KLASK lige ind i vinduet. Et under han har overlevet begge gange. Nu er han og de to andre blevet så skræmt, over spurvehøgens hærgen, at de stort set nægter at forlade deres bur. De plejer ellers at være ved at flå lågen af buret når vi kommer hjem, for at komme ud. Det er altså ærgeligt :-\.

Så jo tak, en svagtseende spurvehøg her ville være dejligt. Vi fandt forresten resterne af en hun i weekenden. Dens gule løb med kløerne lå der, og med lårbensknoglen også, nippet fri for kød :o. Lidt længere henne lå dens ene vinge. Hvem tager spurvehøge?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Spurvehøgen
« Svar #27 Dato: 04 April , 2013, 16:20 »
Nææ ellers tak, er meget godt tilfreds med den svagtseende her  ;D

Men det kan da være at timerne er talte for jeres spurvehøg, hvis det ikke allerede er den der er blevet nappet??

Mon ikke de små undulater får taget mod til sig og kommer ud igen :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Spurvehøgen
« Svar #28 Dato: 04 April , 2013, 16:26 »
Nææ ellers tak, er meget godt tilfreds med den svagtseende her  ;D

Men det kan da være at timerne er talte for jeres spurvehøg, hvis det ikke allerede er den der er blevet nappet??

Mon ikke de små undulater får taget mod til sig og kommer ud igen :)
Her er et par mere. De jager ofte sammen, og så sent som for 5 minutter siden, slog hannen sig ned i busken lige ude foran mit vindue i stuen. Det er kun siden efteråret, at de er kommet så tæt på huset, men nu hærger de her - hele tiden - så meget, at jeg synes det er i overkanten. Jeg har overvejet at begynde at fodre dem med kød, så mejserne og undulaterne kan få lidt fred.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Spurvehøgen
« Svar #29 Dato: 04 April , 2013, 17:03 »
Spurvehøgen kommer tæt på, når den har vænnet sig til haven og kender forholdende - her suser de jagende spurvehøge også tæt forbi ørerne på mig, hvis vi har et ærinde derude samtidig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14