Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opbevaring af hønsemøg  (Læst 14548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Noerremoelle

• Passiv bruger
Opbevaring af hønsemøg
« Dato: 07 Marts , 2013, 11:11 »
Hej alle

Er ny i dette forum, så nu håber jeg at indlægget/spørgsmålet ligger rigtigt i dette forum.

Vi skal til at have 4 høns i vores have og vil gerne bruge hønsemøget til gødning i haven. Vi bor i et parcelhus så jeg leder efter gode råd til hvordan jeg kan opbevare det 2-3 mdr inden jeg bruger det - men uden de store lugtgener for naboer.

Er det nogen, som kan dele nogle gode erfaringer?

Tak for nogle rigtigt gode og lærerindes indlæg herinde

Mvh

/Morten

Offline Anne Grethe

• Bruger
Sv: Opbevaring af hønsemøg
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2013, 11:29 »
Vi har 5 høns, og de producerer ikke mere gødning end at det bare bliver lagt i kompostbeholderen sammen med alt det andet vi komposterer. Det fungerer perfekt - der er låg på beholderen, så det lugter ikke når det samtidig bliver blandet med andet køkkenaffald, og gødningen er med til at fremskynde formuldningen. Det kan jeg se, når vi sammenligner med naboen, som ikke har høns...
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2013, 13:52 »
jeg smider også det af mit på komposten. Jeg har en af de trærammer som kompost, og så bruger jeg et stykke presenning som låg. Det lugter heller ikke mere end alm kompostbunker
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2013, 14:21 »
Hej Morten,

Velkommen på forum <I.

Jeg vil blot tilføje, at "pas på med møg i bedene". Jeg har hørt fra en gartner, at det er den sikreste vej til ukrudt i bedene, pga. de mange ukrudtsfrø hønsebasserne æder. Jeg har ikke selv brugt hønsemøg, så jeg skal ikke sige, at det er sådan. Blot en tanke/råd her fra :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2013, 14:09 »
Vores ryger i komposten. Vi bruger det i haven og har ikke oplevet mere ukrudt af den grund.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2013, 21:07 »
Jeg bruger også alt moj i haven og den giver ikke ukrudt. hvid du komposterer dit moj vil komposten producere varme nok til at den alt ukrudt frø bliver dræbt.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2013, 21:09 »
jeg glemte at sige at hønsegødning er ikke affald det mindst lige så vigtigt afkast fra hønsehold som  æggene.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Noerremoelle

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2013, 10:32 »
Hej Alle.

Jeg synes møget er god ressource som man lige så godt kan bruge aktivt. Bestemt ikke affald. Men som der også bliver skrevet så er frisk møg meget kvælstofholdig så noget tid i kompostbeholderen er en fordel - og så hjælper det også på komposteringen ellers har jeg ladet mig fortælle.

Tak for jeres svar - tror jeg er på mere "sikker grund" nu ift at lugtgener ikke er så store som jeg frygtede ... så nu skal hønsegården bare lige laves og så skal der købes høns. Glæder mig godt nok :-)

Mvh

Den kommende hønseejer :-)

Offline Tskoglund

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 April , 2013, 23:52 »
Hvad gør I med møget  om vinteren,når komposten er gået i stå?
Jeg har fået samlet en kæmpe spandfuld,og overvejer nu om det skal graves ned et sted,eller om det kan ryge på komposten på en gang.
Vi plejer heller ikke at smide køkkenaffald på om vinteren og haveaffald er der jo intet af.

Tine.
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 April , 2013, 00:05 »
Jeg smider det hele på året rundt - det går fint.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 07 April , 2013, 10:02 »
jeg kører med 2 kompostbunker. Når jeg her i foråret spreder den ældste ud i køkkenhaven, bliver den anden stukket om og kommer til og ligge ind til næste forår.På den måde er næsten alt omsat og risikoen for at der er for mange ukrudtsfrø mm tilbage er meget lille
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #11 Dato: 07 April , 2013, 10:36 »
Ren hønse møj behøver ikke kompostering, den skal bare doseres med theske, den er stærk. Det kanvære en fordel at kompostere hvis der kor eller ukrudst frø i, frøen dør i varme kompostering. Jeg kompostere dt meste for di jeg foder med korn på gulvet og vil ikke have kornmark i mit køkken have og fordi med hønsemøj får jer kvælstof indoldet høj nok at varme kompostering starter. Med varme kompostering kan jeg dræbe ukudts frø og plantesygdomme i kompost.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Christina Julie

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 April , 2013, 10:08 »
Jeg bruger de gamle affaldsstativer med låg af galvaniseret tråd. Dem kan man ofte få til billige penge via DBA.

Vh Christina.

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 April , 2013, 11:27 »
Snak med naboerne om de vil have en spandfuld en gang i mellem. Jeg har en nabo som får det meste af mit hønsemøj, så får jeg lidt tomater og agurker. Jeg har lige spredt en spandfuld ud under solbærene, næste gang er det stikkelsbærene.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #14 Dato: 08 April , 2013, 18:30 »
Jeg har i sidste uge lavet mig en kompostbeholder af 4 paller. Skal have den udvidet så der er 2 men nu skal jeg snart til at rengøre hønsehuset...skal jeg så bare smide det hele i kompostbeholderen når den er helt ny og ikke har fået noget grønt fra haven endnu eller skal jeg gemme det og blande det i bunken lidt af gangen?
Jeg bruger spåner på gulvet og spåner/halm i redekasserne.
« Senest Redigeret: 08 April , 2013, 18:32 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn