Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 4 "gamle" orpington på vej. Går det mon an?  (Læst 5374 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LNA

• Passiv bruger
4 "gamle" orpington på vej. Går det mon an?
« Dato: 04 Marts , 2013, 20:56 »
Så har jeg fundet nogle høns. Det bliver gule orpington. 1 hane og tre høner, bliver hentet onsdag i næste uge. Hønsehuset er næsten færdindrettet i et gammelt metalskur fra Harald Nyborg.
Jeg er dog meget i tvivl om det er helt galt det jeg har gang i. Hønsene har nemlig nogle år på bagen... 2-3 år siger sælger. Jeg er klar over at det betyder færre æg og ringere kød. Men planen er at de skal blive skruk, udklække deres egne æg og så skal der avles videre på disse.
Jeg har ikke råd til læggeklare høns på et halvt år og det virker forkert (og uoverskueligt) at få kyllinger udefra. De skal have en mor til at lære dem om livet.
Vi har meget gratis foder da vi er en stor husholdning og har en meget stor have så det bør ikke være så dyrt at holde dem på kost.

Er der mange huller i den plan?

Det er i øvrigt et dejligt forum i har, utroligt så mange svar jeg har fået på mine sandsynligvis indlysende spørgsmål. Håber der bliver tid til høns når man skal sidde og kigge på computeren så meget ;)
mvh
Lars

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: 4 "gamle" orpington på vej. Går det mon an?
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2013, 21:19 »
Kan sagtens forstå valget faldt på orpingtoner og har også selv nogle enkelte der nærmer sig de 3 år og de hygger stadig og lægger også lidt æg så det burde være fint. Hanerne kan godt falde lidt af på den efterhånden som de bliver ældre men der burde nu alligevel være nok spræl i ham til at befrugte hønerne. Når du vælger at slagte de gamle dyr så brug dem til suppe for så tror jeg godt de kan spises selv om de er gamle  ;)
Planen med skruk og selv avle videre lyder fin.
Hvis du bare giver dem lidt æglægningsfoder blandet med korn så skal de sagtens klare sig. Og alt fra husholdningen vil de elske. Husk lidt skaller..

Synes dine planer lyder fine.  :)

Og ja et skønt forum hvor de fleste gerne vil hjælpe. Skulderklap til alle  /o
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2013, 22:47 »
Måske skal de studses lidt i rumperne, for at hønerne & hanerne kan nå sammen, når det nu er Orpington, jeg tror, at der er en tråd om det et eller andet sted. Ellers må orp-experterne lige på banen. For der skal jo komme kyllinger:-). Og få syn er så livsbekræftende som en hønemoder med sin kyllingeflok.
Det er faktisk imponerende så megen gratisfoder der kommer selv fra en meget omhyggelig husholdning, hvis bare man samler det hele sammen. Og man har lov at supplere med hyldebær, rønnebær & hyben ( hyben gerne bagte i 20 min så kernerne ikke kan spire i hele haven), samlet om sommeren,& gemt i fryseren til tilskud til vinterens foder. De kan findes gratis. Nogle finder også slåen & havtorn - det er godt alt sammen.Og det giver mange gode familie eller hygge-soloture på jagt efter frugterne.
Nedfaldsæbler er populært og afgnavede kernehuse & skræller - men besynderligt nok gider mine altså ikke paradisæbler, det har undret mig, vi andre synes ellers, at de smager godt. Jeg har desværre ingen mirabellehegn, men vil tro, at de også er godt vinterfoder. Har man bambus er det et fint grønt tilskud om vinteren især. De fleste høns vil vist gerne have kartoffelskrællerne kogte - 2 minutter i mikrobølgeovnen kan klare det. Jeg smider også æggeskaller 1 min i mikroen før jeg fodrer med dem, for at undgå smittespredningsrisikoen. Nogle fodrer ikke med æggeskaller for at hønsene ikke skal få ideen at spise egne æg; jeg har altid gjort det og ikke haft problemer.
Selv har jeg en velsignelse af træer i haven & har brugt de visne blade som strøelse i hønsehuset, hvilket de har elsket.Det er knapt så godt i redekasser, æggene bliver helt væk mellem bladene - men vissent græs duer /o
De lægger skam stadigt en del æg, selv når de er 2-3 år gamle. Nok til, at jeg tror I kan få alle de kyllinger, I vil have, samt lidt til husholdningen.
Og vist skal gamle høns koge længe for at blive helt møre, men simremad er bare SÅ moderne.....

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2013, 07:58 »
Hej
Mit råd vil være at blande en dværg høne ind i det med rugning,
da de tykke trunter , altså Orpingtonnerne ikke er kendt for godt resultat
med hensyn til rugning .
De ødelægger oftese æggene ved deres klumpede væremåde i reden
Så mit råd er rugemaskine eller dværghøne
Held og lykke
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2013, 08:56 »
Vil nu lige sige at mine selv får lov til at ruge og der går da et æg til engang imellem men det er ikke sådan at de ødelægger dem allesammen. De kan godt være lidt kluntede men synes ikke det er grund til helt at lade være med at lade dem ruge.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2013, 09:25 »
Det med rugning, og at Orpington kvaser æggene, er mere udpræget hvis de får for mange æg at ruge på. Mange syntes at så stor en høne sagtens kan dække 14 æg, og det kan den faktisk også, men det går altså ofte galt.
Hvis man derimod nøjes med at lægge måske 10 æg under en stor Orpington, så vil en god skruk kunne "skræve" over reden/æggene når hun går på, og det går så meget bedre med at undgå kvaste æg.

Blot mine beskedne erfaringer med racen.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2013, 09:26 »
Og ja, Stella, jeg ville bestemt klippe dem bagi, sådan en tur får alle dyr i mine stammer.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2013, 17:45 »
Min orpington Freja har været min bedste ruger af mine nuværende høns, ingen knuste æg her og en super kyllingefører, tålmodig og påpasselig.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2013, 19:36 »
Det eneste jeg måske ville bekymret for er om de virkelig kun er 2-3 år, for har de ikke faste ringe på, så er det svært med alder på høns. Og sælger kan mange gange huske forkert...

Men hvis de var meget billige er det da forsøget værd at se om der stadig er "krudt" i dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline LNA

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Marts , 2013, 21:49 »
Så er der flyttet fire Orpington ind på ejendommen. Hold da op sådan en hane er stor!
De er lidt trykkede af deres nye omgivelser men er faldet til ro og ligger og klumper sammen under siddepinden. Kun en er hoppet op.
Det er nu ikke helt rigtigt med 4 orpington, for den ene er krydset med noget andet. Sælger (en meget ambitiøs stor knægt) kunne ikke huske racen men han sagde at det såmænd var den bedste af dem. Den mest rolige, bedst til at lægge æg, til at blive skruk og til at ruge kyllinger ud. Så må jeg lære at leve med at jeg ikke kender dens stamtavle...
Jeg vedhæftet et par billeder i morgen så kan det jo være der er nogen der har en ide om hvilken race der er tale om?
Sælger sagde desuden at der bliver lagt mellem 2 og 3 æg om dagen og de æg de havde kontrolleret havde været befrugtede. Nu må vi se....

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2013, 22:04 »
De er lidt trykkede af deres nye omgivelser men er faldet til ro og ligger og klumper sammen under siddepinden. Kun en er hoppet op.

Det er ikke usædvanligt at Orpington foretrækker gulvplads.

Sælger (en meget ambitiøs stor knægt)

Når jeg læser hvad du skriver sidder jeg lidt med fornemmelsen af at det er en meget 'ambitiøs' sælger du har mødt. Ihvertfald lyder det til at han taler godt for sig. Men jeg håber selvfølgelig at du får glæde af de nyanskaffede høns.

Sælgers udtalelse om befrugtningen af æg og kontrol af samme - hmmm - mig bekendt er der kun en måde at kontrollere befrugtning på. Nemlig udrugning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Marts , 2013, 22:11 »
Til lykke med dine høns.  <P <P <P <K
Og selv ældre høns kan få fine kyllinger, de lægger bare ikke så mange æg. Og rigtigt mange hønseejere bekymrer sig ikke om ringe til deres høns - jeg har heller ikke i alle årene haft ring på nogen af mine. Det kan alligevel være dejlige dyr. Hvis du gerne vil have ren Orpington, kan du jo se, om du kan kende forskel på æggene, og så spise æggene fra blandingshønen. Der burde jo være 2 æg af den ene slags til måske lidt over 1 i snit af den anden slags.

Offline LNA

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Marts , 2013, 22:28 »

Når jeg læser hvad du skriver sidder jeg lidt med fornemmelsen af at det er en meget 'ambitiøs' sælger du har mødt. Ihvertfald lyder det til at han taler godt for sig. Men jeg håber selvfølgelig at du får glæde af de nyanskaffede høns.

Sælgers udtalelse om befrugtningen af æg og kontrol af samme - hmmm - mig bekendt er der kun en måde at kontrollere befrugtning på. Nemlig udrugning.

Jeg tager det nu heller ikke så tungt. :) Bare der i løbet af sommeren kan komme ca. 10 kyllinger ud af det så er jeg glad.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 13 Marts , 2013, 23:32 »
Mit kvalificerede bud er at de vaskeægte ligger på gulvet og det er din blanding der sidder på pinden.
Sådan er det altid her, jeg har mine blandinger på pind hver og en, og så de vakseægte orper på gulvet, uden undtagelse, og sådan har det altid været  :) prøv at give den du har på pinden en strip om benet, så kan de være du kan få styr på ægene.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn