Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns falder døde om!  (Læst 7592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja2000

• Passiv bruger
Mine høns falder døde om!
« Dato: 04 Marts , 2013, 16:58 »
Ja som overskriften siger så falder mine høns døde om. Siden d 31 dec har jeg mistet 4. Den første var en "lagerhane" som havde den sjove ide at han ikke ville sove i hønsehuset men ude i et træ sammen med vores anden hane. Den anden var en Barnevelder der sad og hang med væske løbende fra næbet efter få timer var hun død. Den tredje var en isa der pludselig ikke kunne gå rigtigt og som jeg måtte aflive. Den fjerde og sidste var idag da jeg kom hjem, hun døde men hun sad på pinden og var faldet ned så hun sad i klemme mellem huset og pinden. Der er ikke nogle særlige fælles nævner mellem de 4 dødsfald. Det ene øjeblik går de og pikker korn det næste er de døde. Er der nogle der har en ide om hvad der sker?
mvh

Tanja

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Mine høns falder døde om!
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2013, 18:45 »
Hvad skete der med hanen?
Barnevelderen med væske fra næbbet lyder som en slem forkølelse måske lungebetændelse.
Isaen kan jo være mange ting men har hørt om at høns også kan få hjeneblødninger/blodpropper så måske sådan noget der satte sig på førligheden.
Hende den sidste kan hun være faldet af pinden og så sat i klemme så hun ikke kunne trække vejret?

Hvor gamle er hønsene?
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Tanja2000

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2013, 19:02 »
Ja undskyld at jeg ikke fik det hele med. Hanen lå bare død en dag under det træ han sov i. Vi troede at nu hvor han sov ude at det var derfor eller at noget fyrværkeri måske havde forskrækket ham. Hende jeg fandt idag så ud som om hun døde mens hun sad på pinden og derfra var faldet forover og var landet mellem pind og hus. Der var ikke tegn på kamp. Isa'en var ca 4 år, hanen ville være fyldt 1år d 15 maj, de 2 sidste høns var ca 2 år. Vi er lidt mystificeret og frustreret. Vi vil gerne have flere høns, men vi vil ikke købe nogle så længe vi ikke ved hvad der er galt i vores nuværende hønseflok. Er det træk! Er det sygdom! eller vi bare mega uheldige!
mvh

Tanja

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2013, 19:17 »
Han kan jo være faldet ned og have taget skade ved det men synes også det lyder lidt mystisk.

Men så kan vi godt fjerne alder fra bordet  ;)

Hende du fandt idag har jeg ikke rigtigt nogen bud omkring men synes ikke at høns normalt bare falder om.

Håber der er nogle der er klogere end mig for jeg har ikke flere gode ideer..
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Bente H.

• Passiv bruger
  • Gør hverdagen til en fest, rid islandsk hest!
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2013, 19:27 »
Jeg har mistet to orpington høner i løbet af 8 dage. Den første sad forrige weekend og trykkede sig på gulvet i hønsehuset. Jeg løftede den op, den havde siddet der længe, den var helt flad på brystet. Der kom noget klar væske ud af næbbet på den. Næste morgen var den død.
Det samme gentog sig i denne weekend med en anden høne. De var begge ca 8 mdr gamle.
0.2 gul/sortsømmet orpington,  0,2 araucanaer, 2.3 islandske heste, 0.1 shetlandspony, 1.1 staldkatte,
0.1. ruhåret gravhund

Offline Tanja2000

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2013, 15:47 »
Nu har jeg så muget deres hus helt ud og givet dem frisk hø og vand. Jeg fandt lidt blod, bare nogle få dråber (lidt ala næsebors dråber) men ingen tegn på voldsom kamp. Huset var tørt, så det eneste kunne være træk, hvis man altså kigger på de fysiske rammer. Nu må vi så bare vente og se om de resterende 3 dyr begynder at skrante, men jeg tager det som et godt tegn at de 2 høns ligger æg.
Kryds fingre for mig.
mvh

Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2013, 15:57 »
Nu har jeg så muget deres hus helt ud og givet dem frisk hø og vand. Jeg fandt lidt blod, bare nogle få dråber (lidt ala næsebors dråber) men ingen tegn på voldsom kamp. Huset var tørt, så det eneste kunne være træk, hvis man altså kigger på de fysiske rammer. Nu må vi så bare vente og se om de resterende 3 dyr begynder at skrante, men jeg tager det som et godt tegn at de 2 høns ligger æg.
Kryds fingre for mig.

Jeg *k for dig og dine resterende høns. Det ER et godt tegn, at de lægger æg.

Du skal absolut ikke tage let på, at der er træk i hønsehuset. Træk er en hønsedræber.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline viking12

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2013, 16:02 »
HeJ Tanja
Jeg føler virkelig med dig :'( . Dette oplevede vi også sidste år i november . de faldt på stribe på nøjagtig de måder du beskriver . vi fandt også blodpletter . Vi skyndte os at ringe til vores dyrlæge og hun bad om at vi kom med en død og en rask . vi kørte derud og hun tog aff prøver af begge . Det viste sig at vores havde en slem tarmbakterie . vi fik recept på noget der hedder esbetre vet  noget pulver til oral opløsning . det skulle de have i vandet . den" raske "høne døde forresten på vej hjem :-(   det hjalp på dem og de har det alle fint nu, men vi nåede desværre at miste 8  inden de kom i behandling .  hilsen mette

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2013, 16:10 »
Viking - det du beskriver lyder som Coccidiose - kan det være synderen her også mon?  ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline viking12

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2013, 16:16 »
Jeg ved det ikke , men det foregik på samme måde her - måden de døde på - og med blodet . Så måske der er en bakterie i tarmen ?og måske det samme middel kunne hjælpe ? Jeg ved det ikke det var bare en tanke

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Marts , 2013, 16:23 »
Coccidiose er ihvertfald en tarmsygdom - se evt. i leksikon herinde.
Det kræver en hurtig indsats at redde dem, hvis det er det.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline viking12

• Bruger
« Svar #11 Dato: 05 Marts , 2013, 16:40 »
Ja og det kan ramme høns i alle aldre , så jeg ville nok aflægge dyrlægen et visit hvis det var mig . det tager ikke lang tid at få taget en prøve