Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Glæden ved at starte hønsehold :)  (Læst 1611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kroelle

• Passiv bruger
Glæden ved at starte hønsehold :)
« Dato: 28 Januar , 2009, 12:54 »
Hej..

Ja der er jo sikkert et par stykker (læs: mange) der er mere erfarne i hønsehold og dets glæder, men for sådan en nybegynder som mig der bare har haft høns i en måned, var det virkelig en stor glæde da jeg kunne hente mit allerførste æg i reden :)

Der er nu kommet 4 til, og der ligger måske et når jeg kommer hjem fra arbejde.. ih en dejlig tanke :)

God dag til alle

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Glæden ved at starte hønsehold :)
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2009, 13:03 »
Ja det er virkelig dejligt at have EGNE FRISKE æg  :D ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2009, 13:48 »
Ja og meget vanedannende på den gode måde  <Y

Bon appetit !  ;)

Offline ADP

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2009, 14:38 »
Jeg og hentet mitt første egg her om dagen. Det lyste opp tilværelsen og frokosten. ;D

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2009, 16:08 »
Jeg bliver aldrigt træt af egen æg, og specielt glæder jeg mig når de unge høner begynder at lægge de første æg
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2009, 17:45 »
Jeg er også totalt nyslået hønseejer. De har snart boet i haven i en uge. Tre af de fem høns skulle være æglæggende, men de har vist bestemt sig for at holde en pause pga flytning.

Er der nogen der kan give et bud på hvornår æglægningslysten melder sig igen??

Jeg glæder mig nemlig også til at smage æg af egen "avl". :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline kroelle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2009, 19:05 »
Dejligt at alle er glade for egen æg - havde nu heller ikke troet andet ;)

Mht hvornår de starter så tror jeg som der har stået i andre tråde at det har meget med miljø at gøre.
Min får meget grønt, og så har de lys om morgenen samt adgang til æglægningspiller, jeg aner ikke om de diverse ting har betydning, men pludselig - så finder man et æg, og så er lykken gjort - især fordi man egentlig troede at man tilfældigvis bare havde nogle høns der ikke lagde æg - ha ha

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2009, 20:01 »
Ja, lykken er en hønsegård og dejlige høns, der lægger æg  <Y Smagen af "hjemmelavede" æg er ubeskrivelig god! Farven på blommerne er et kapitel for sig.
Men jeg har faktisk prøvet at have høns, der aldrig lagde et eneste æg. Mine første høns var et-årige dværg kochiner, søde og skulle angiveligt lægge æg. Først troede jeg det var pga. flytning, så måske fældning, så tænkte jeg på om de fik for meget mad? Jeg fik dem i maj måned, og fik ikke et eneste æg overhovedet, så da efteråret nærmede sig, besluttede jeg mig for, at naboen skulle have suppehøns. Jeg kunne ikke spise dem selv, vi havde jo gået og hygget os en hel sommer  8). Naboen sagde at hønsene havde været fine, altså ikke nogle gamle pensionerede damer, og hverken fede eller magre, så jeg har ingen forklaring på de manglende æg.
Året efter fik jeg ca. 3 mdr gamle dværg wyandotter omkring april, de begyndte at lægge æg i juli, og har trofast lagt æg, omend lidt færre her i vinter, lige siden. Vi er selvforsynende, og jeg vil hellere undvære æg end købe nogle, ja, det skulle da lige være fra en anden havehønseavler <C <C <C
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2009, 20:07 »
Jeg må give ret i, at pludselig er der et æg hos de nye.
Det er så stor en glæde, både når man er ny og også når det er kyllingerne fra 08 der begynder at lægge æg. Jeg bliver glad hvergang de "nye" begynder at lægge æg, og viser dem stolt frem til familein der ikke foratår, at det er noget helt særligt.
Hos mig tog det en måned før de ny indkøbte leverede æg, selv om de havde lagt hos sælgeren. Ved ikke om det er normalt ?
Venlig hilsen
Eva

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2009, 21:13 »
Citér
Hilsen Signe
0,2 lys stor sussex - 0,2 sussex/orpington - 0,10 gutefår - 0,3 vilde lade-katte

Hej Signe, Mangler der ikke en hane???
Nå, men tillykke med de første æg, det var jo også på tide. ::)

Her er hvad en af mine høns lagde igår. >:(  Hele 9 g.
et meget lille spejlæg  ;D
« Senest Redigeret: 28 Januar , 2009, 21:24 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2009, 21:34 »
Hvor er det bare et perfekt lille æg, Patricia!
Mine æg er også små, men dog lidt større, de fleste er mellem 40 og 45 g, og en gang i mellem kommer der et på ml. 35 og 40 g. Jeg har en enkelt næsten klar kylling fra augus, jeg er spændt på at se, hvornår hun kommer igang.
Men mine omgivelser kan heller ikke altid forstå, hvor uhyre interessante nye æg kan være.
Forleden havde jeg lige været i hønsehuset og se til dem, inden jeg tog på arbejde; da jeg kom på arbejdet, og stod midt i en engelsktime, opdagede jeg, at jeg stadig havde to æg i lommen!
Hele - heldigvis  <L
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #11 Dato: 30 Januar , 2009, 17:58 »
Citér
Mine æg er også små, men dog lidt større, de fleste er mellem 40 og 45 g, og en gang i mellem kommer der et på ml. 35 og 40 g.

Det kan man jo se igennem fingerne med når man har dværghøns, men det er mine jo ikke... ;)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk