Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: uelegant, men mand!  (Læst 6800 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
uelegant, men mand!
« Dato: 04 Marts , 2013, 11:42 »
Ja, jeg sidder her plask våd, glad!!
Sagen er den jeg lige har fjernet de store plader is fra badevandet hos ænder og gæs (de deler fold og vand)
Flere plader er knækket og plasket gevaldigt med vand på mine bukser og ned i støvlerne, for frøken Fix havde jo ikke regnbukser på i det gode vejr.
Nå men det var åbenbart meget inspirende og dejligt at få det store plaske bassin fri for is, for der gik ikke 2 minutter så stod både gæs og ænder og nød vandet. Den store gås bevægede sig enda helt op på badebroen, men af skræk for hvad andefar kunne finde på under broen trillede han baglæs ned fra broen, lige så uelegant som det så ud da alle gæssende forinden balancere rundt på isflagerne på græsset.
Meeeeeeeeeeeeen det er ingen skam for så kunne han nemlig lige duske den lille gås, så nu er han ulegangt, men mand ;)
Så nu håber jeg der ikke går længe inden vi skal se det første gåseæg, for så er de 2 mindre jo forhåbenligt piger, sådan som vi håber det har fordelt sig :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: uelegant, men mand!
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2013, 18:33 »
Det var da godt, at dine trængsler gav afkast i form af glade svømmefugle!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2013, 18:46 »
:-) Intet er så galt, at det ikke er godt for noget!

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2013, 20:40 »
Ja det var vist et herligt syn idag, godt vi ikke har naboer, for så var de da trillet om af grin- Mig drivvåd og gæs på glatis.
Men jeg hygger mig altså over de har afsløret hvem der er gåsefar og gåsemor, så nu må jeg vist se at få fart på at hitte på en rede, så de kan få et sted at ligge æg.
Jeg læste man kan bygge en lille skål i mursten og putte halm i. Det ville vi egenlig have bygget i weekenden, men blev lidt skeptiske, for hvad nu hvis ægget lander på kanten af murstenen. Jeg se at hitte på hvordan sådan en rede skal bikses sammen. <A

Moskusænder

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2013, 10:13 »
Hej.

Du kan med fordel give dem halm/hø og så bygger de helt sikkert selv en dejlig fordybning til æggene :-)

Mvh.

Lars
Lars

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2013, 11:31 »
Ja, som Lars skriver så er det slet ikke nødvendigt at bygge noget som helst. Hvis de bare har rede materiale nok så klare de selv resten.

Jeg har haft mine gæs gående i en fold med hver deres grisehytte. Selvom der har ligget et lag på ca. 20 cm. halm i hele hytten så har gæssene ofte præsteret at samle ALT halm ned i den ene ende af hytten og lave en rede ud af det, på denne måde.
Sommetider har deres reder vel været 40-50 cm. høje.

Nu skal jeg slet ikke gøre mig klog på kønnet af dine gæs. Men hvis man har flere gaser så er det slet ikke unormalt at de "parre" hinanden...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2013, 11:47 »

Nu skal jeg slet ikke gøre mig klog på kønnet af dine gæs. Men hvis man har flere gaser så er det slet ikke unormalt at de "parre" hinanden...

Danny

Eeeej så er det stadig ikke engang sikkert. ::) Det er håber jeg 1,2 grå danske landgæs. Men nu har jeg hældt en skål med ren ægligningsfoder op, og skruet ned på korn, ærter og majs blandingen. Så nu håber jeg de kommer på gode ideer :P

Ang. rede så er deres hus fyldt med halm på gulvet i ca. 30 cm. Så det ville vel være lagt til rede, hvis de syntes det var tiden så, eller hva? <A
Hvor stor er sådan en rede ca. i diameter? Jeg ville nemlig gerne flytte dem i frugthavens gamle legehus, når taget er lavet og træet malet, men nu bliver jeg da lidt i tvivl om der så er plads til 2 reder? Jeg kan jo se Moskusdamerne fylder godt og de har trykket reden meeeget dyb.

Moskusænder

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2013, 11:58 »
Du skal ikke satse på at de laver 2 reder i et legehus. Hvis de ikke har mere plads end dette så vil de sandsynligvis bare lave én stor rede. De kan også finde på, kun at lave én rede, selvom de har masser af plads men hvis pladsen er trang så er sandsynligheden noget større.

Hvis de ruger samtidig så kan problemet blive at der hele tiden vil ligge æg imellem gæssene som så evt. kan blive kolde og derfor risikere fosteret, i ægget, at dø.

I starten af æglægningen er det ikke altid at "lysten" til rede byggeri er særlig stor. Ofte ligge de bare i en lille fordybning hvorefter æggene bliver dækket til med halm (eller hvad de nu har til rådighed).
Men når der er lagt en "stak" æg og gåsen måske endda nærmer sig tiden hvor hun vil ruge, så kan reden blive både stor og høj.

Danny

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2013, 12:06 »
Tak Danny.

Hvor stor er sådan en grisehytte og er den stor nok til de vil lave 2 reder, for så var det måske lidt mere genialt end legehuset?
Er der bund i en grisehytte, eller hvordan undgår man uønsket gæster graver sig ind under, f.eks. flisebund?

Moskusænder

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2013, 20:23 »
Som jeg også skrev tidligere så er det ingen garanti at de laver flere end én rede bare fordi de har pladsen. Men hvis de IKKE har pladsen så plejer de med sikkerhed at lave kun én enkelt rede.

Nej, der er ikke bund i en standard grisehytte.
Mine hytter har stået inde i de rævesikrede indhegninger så det har ikke været nødvendigt at sikre hytten. Hvis jeg alligevel skulle sikre hytten, tror jeg at jeg ville sætte den ovenpå noget net. Sandsynligvis rio-net.
Eller hvis man havde lidt mere at gøre med, så ville det smarteste nok være at støbe et fundament med 60 cm. sokkel. Dog skal der være lidt fald på, så al regnvandet ikke bare løber ind under hytten og bliver "suget op" af halmen.

Hvis du eksperimentere med fliser, plader eller andet fast materiale så vil det være et paradis for mus og rotter.

Danny

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #10 Dato: 05 Marts , 2013, 21:04 »
Hhhmmm....bummelum bum bum.....

Ja d nut næmt <A

Måske er det så klogest at lade dem blive hvor de er, blot dele stalden med en mur istedet for som nu, med en trådvæg og så lave en ny udgang.
Så kunne jeg lave en sti over til frugthaven, så ænder og gæs bliver skilt.
Lidt spøjst at de fint lunter rundt udendøre sammen, bader og sover i en klump, men når de så går ind er sagen en anden, lige indtil gæssene er på deres del af stalden, for så er der igen ingen problemer. Jeg har nogle gange glemt at lukke for skillevæggen, og om morgen når jeg lukker dem ud har gæssene ligget fredligt sammen med ænderne ::)

Moskusænder

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2013, 11:53 »
Uanset hvad du vælger så vil jeg anbefale dig at flytte dem hurtigst muligt. Hvis de altså skal flyttes...
Det er absolut ingen fordel at flytte dem midt i æglægning og rede bygning.

Danny