Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusællinger - Fodring - Mayday Mayday... :o  (Læst 3755 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Moskusællinger - Fodring - Mayday Mayday... :o
« Dato: 01 Marts , 2013, 22:58 »
Hej ærede guruer.  ;)

Vil jo gerne gøre det godt for mine små dunbolde, så de skal jo have det bedste mad og så lige lidt ekstra guf ind imellem.

Som udgangspunkt får de ællingestarter fra Brdr. Ewers. Det er der god afsætning på, så det kan de tydeligvis godt lide.

Her til aften ville jeg så være lidt ekstra gode ved dem og gav dem et kogt moset æg. De var IKKE imponerede.  /d Så det blev smidt ud efter et par timer.  :o

Hvad kan I anbefale at man ellers giver dem? Melorm?

Har købt noget undulatblanding som det var planen de skulle have lidt af ind i mellem. Men hvis de får hele kerner, så mener jeg jo også de skal have adgang til småsten osv. til kråsen, eller?

Jeg har i hvert fald købt noget undulat-/fuglesand med skaller osv, som jeg ville stille i et hjørne af buret. Det kastede de sig dog - efter min mening - lidt for voldsomt over, så det blev taget ud igen stort set med det samme. Er det fordi de mangler småsten i kråsen? Skal de bare have lov at "guffe" løs af det?!? Kan de selv "styre" det eller foræder de sig i sand/grus ?!?!?  ???
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline alex1981

• Passiv bruger
Sv: Moskusællinger - Fodring - Mayday Mayday... :o
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2013, 11:01 »
tror de har det best med startfoder og en massa vand 

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2013, 11:26 »
jeg har altid kun givet mine ællinger startfoder den første ca måned. så blander jeg mere og mere kværnet korn i, til det er halvt af hvert.  for til sidst at gå over i hele korn og lidt æglægningstilskudsfoder eller startfoder.

jeg har aldrig givet dem skaller eller grus når de er så små, det får de først når de får hele korn. og det er når de er fuldt fjerede.

jeg har kun mistet meget få ællinger ud af de flere hundrede jeg har fået, så går ud fra jeg gør noget af det rigtige  :)

det vigtigste for mig er at de har rigeligt vand til at drikke/bade og svømme i. meget gerne et vandhul. og at de har god plads så de kan spise græs og snadre i jorden.

jeg plukker mælkebøtter til mine fra de er nogle uger, det ææælsker de.
men dem er der jo ikke så meget af nu.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2013, 13:58 »
Moskus ællinger er noget af det mest hårdføre, og trives (næsten) altid, uanset hvad.
Jeg har altid kun givet startfoder (til kyllinger) den første tid. Og endelig altid frisk vand.