Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemme voksne gæs  (Læst 9934 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotus

• Bruger
Kønsbestemme voksne gæs
« Dato: 28 Februar , 2013, 22:44 »
Jeg har 3 voksne gæs fra foråret 2012, men jeg er ikke sikker på deres køn.
Er der noget ud fra deres opførsel der kan bruges til at gætte køn? den ene virker en lille smule mere modig.

Hvornår skulle gæs begynde at parre sig, såfremt jeg havde både én hun og én han?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2013, 23:11 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lotus

• Bruger
Sv: Kønsbestemme voksne gæs
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2013, 23:10 »
Jeg kan ikke se dine billeder

edit:
jeg kan se dem nu

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2013, 23:13 »
Ja jeg skulle jo lige fumle mig frem med de link, og det kunne sikkert gøres bedre, men nu kan de da lukkes op.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2013, 23:16 »
 :o
Er den metode ikke beregnet til gæslinger?

Og hvad er forskellen egentlig?
Den eneste forskel jeg kan se, er "hylsteret" som på gasen ser ud til at være i en mere hvid farve?

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2013, 09:56 »
Mine to, som er fra juli 2012, er desværre begge gaser. De er begyndt at parre sig - det vil sige, at de begge bider sig fast i den andens nakke, mens de samtidig prøver at komme op på ryggen af hinanden. Det resulterer i noget, der ligner en dans, hvor de går (eller i bassinet svømmer) rundt om hinanden. Det ser ret sjovt ud, men også lidt voldsomt. Der ryger nogle fjer. Dansen er akkompagneret af høje trut og hyl og ender normalt med, at den ene giver op og flygter med baskende vinger. I bassinet flygter Cæsar - på land er det tit Cleo.

Gaser holder normalt hovedet højere og halsen strakt, er mere vagtsomme og mere aggressive. Gåsen har en dybere stemme end gasen. Det kan være svært at se, især hvis de alle er samme køn. Men i løbet af marts burde dine eventuelle hungæs begynde at bygge rede og lægge æg. Gæs lægger æg hver anden dag, og så kan du tælle dig frem til, hvor mange gæs, du har. Mere end et æg om dagen = tre gæs; et æg om dagen = to gæs; et æg hver anden dag = én gås. Og slet ingen æg = tre gaser.

Min Keld havde en helt særlig lille lyd, når "han" byggede rede. Det lød som "kamm-TJAT!" Vi jokede med, at han prøvede at sige "Kamtjatka". Han kunne hygge sig i timevis med at stå og flytte rundt med stråene i reden. Han begyndte allerede i julen med mine forældres gulvtæppe, hvor han hev bittesmå totter luv ud, stablede dem til en mikroskopisk bunke, lagde sig oven på den og skrabede med fødderne som for at lave en fordybning i bunken.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2013, 10:01 »
Vil en gås også ligge æg uden en gase, og altså uden at være blevet parret?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2013, 10:24 »
"Trykkemetoden" er mere sikker når det er voksne gæs, så ud og vende bunden i vejret på dem. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2013, 11:01 »
Og trykkemetoden er?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2013, 11:20 »
Vil en gås også ligge æg uden en gase, og altså uden at være blevet parret?

Ja, det kan de ikke holde tilbage, bare fordi de ikke har fundet en "partner".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2013, 12:16 »
Og trykkemetoden er?

De to link til billederne
Venlig Hilsen INA

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2013, 13:11 »
hvis man vender gæs på rygen og masere, trykke de inderste ud den lille hul under halen ''hvor der normalt kommer lord ud,, kan der så komme en orm ud som hedder penis. så er man sikker på det er en han, men det kræve lidt øvelse.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2013, 14:02 »
Problemet med denne metode er bare:

Hvis der kommer en "orm" frem, så er det en gase.

Hvis der ikke kommer "noget" frem så er det enten en gås, eller også har man ikke gjort det rigtigt og derfor er det en gase...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2013, 16:24 »
Problemet med denne metode er bare:

Hvis der kommer en "orm" frem, så er det en gase.

Hvis der ikke kommer "noget" frem så er det enten en gås, eller også har man ikke gjort det rigtigt og derfor er det en gase...

Danny

*g *g
Venlig Hilsen INA

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #14 Dato: 01 Marts , 2013, 17:38 »
Danny har helt ret, jeg prøvede i sommers, og jeg kunne virkelig ikke se forskel.