Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Placering skidebræt og pinde til dværg høns?  (Læst 3398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

• Passiv bruger
Placering skidebræt og pinde til dværg høns?
« Dato: 28 Februar , 2013, 10:42 »
Jeg VED, at det står her på hønseforum rundt omkring, men kan ikke finde det rigtige på trods søgning på kryds og tværs... ???

Jeg er ved at få bygget et nyt hønsehus - HURRA - og skal beslutte mig for placering af skidebræt og siddepinde? Jeg har dværg høns - en god blanding (welsumer, orpington, silke, wyandotte og brahma), og mangler input til:

- Hvor højt oppe skal siddepinden være (ok hvis orpintons sover i redekasserne  ;))
- Hvad bør tykkelsen være på siddepinden?
- Hvor langt fra bagvæggen bør siddepinden være?
- Hvor langt under siddepinden bør skidebrætte være?
- Hvordan skal den indbyrdes placering af skidebrættet og siddepind være - hvormeget skidebræt skal der være på hver side af pinden for, at høns kan komme op, og brættet stadig tager det meste møg (uanset hvilken vej de vælger at sætte sig)?

Mange spørgsmål, men det skal laves rigtigt nu!

Mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Sv: Placering skidebræt og pinde til dværg høns?
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2013, 20:02 »
Dværghøns kan vel flyve. Selv har jeg siddepinde som en meeeeeget bred skråtstillet stige - ca 120 cm-, så de selv kan vælge højde. Hele systemet kan lige hægtes af , bæres ud & spules ved behov. Den hægter fast i et par kroge i loftet, så den ikke skrider ud i utide. Jeg vil tro, at pindene er ca 60, 90 og 120 cm oppe, og der er altid rift om de øverste. De starter med at hoppe op på den nederste & hopper så videre op. Den er lavet at 7 cm lægter, mange bruger 5 cm og det må være helt fint til dværge ( mine er tunge, faveroller, maran, orpington). Jeg har rundet alle kanter. Øverste pind er  ½ hønselængde +10cm fra væggen, hvilket helt klart er en fejl, for der skal tit vaskes vægge af.....Mere afstand tak. Jeg kan desværre ikke redde mit eget, for så skulle hønsehuset have været bredere, ellers drøner de ind i vinduet & væggen overfor, når de flyver ned  /d
Skidebrætsvisdom kan jeg ikke hjælpe dig med, jeg har aldrig brugt det.
Det bliver noget svineri at have dem til at sove i redekasserne..... ;)