Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvad skal jeg vide om gæslinger  (Læst 6798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
hvad skal jeg vide om gæslinger
« Dato: 28 Februar , 2013, 09:07 »
Ja nu har jeg endlig fået svar på afsyring af gåseæg, og æggene kom i bad igår aftes, og skal så i maskinen idag. Jeg tror også, jeg har godt fat i rugemetoden, men det må den næste tid jo vise, Heldigvis har Børge Gravesen sagt jeg bare kan spørge ham hvis jeg bliver i tvivl, så det er da den største hjælp, man kan ønske sig.

Men nu fik jeg jo fortalt at gæslinger ikke tåler regn de første 3 uger, og at de skal have adgang til skarpt grus, for at deres fordøjelse kan komme igang.

Men er der ellers andet som ville være rigtig fornuftigt at have godt styr på, hvis nu det viser sig, jeg ender med gæslinger?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: hvad skal jeg vide om gæslinger
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2013, 19:19 »
Giv dem vand, som de kan dyppe hele hovedet ned i. De renser både næb og øjne på den måde. De kan være nogle værre grise med vandet, men de er meget udsat for især øjenbetændelse, hvis de ikke kan rense sig.

Indtil gæslingerne er udfjerede, skal de hurtigt have mulighed for at blive helt tørre igen efter at have været våde. Før er de ikke ordentligt vandtætte og kan let blive for kolde. De kan altså godt tåle lige at blive våde, også i regnvejr, men de kan ikke tåle at blive gående ude i regnen. De første tre uger skal de have varmelampe.

Vilde gæslinger er selvfølgelig ude i regnvejr, men for det første har de deres forældre at søge ly under, og for det andet er deres dun bedre imprægnerede af at blive gnubbet mod forældrenes fjer.

Kortere ture ud på græsset i tørvejr er fint de første tre uger, men lad dem komme ind og få varmen igen; jorden er kold. Hvis det er regnvejr, vil de gerne have græstørv at rode i/spise. Legetøj er i det hele taget fint til dem. De piller og tygger i alt muligt for at undersøge det, og hvis de keder sig, kan de finde på at pille i hinanden. Alle gæs, jeg har haft og har hørt om, elsker at gnave i plastiktræsko (clogs). Mine to leger med deres i bassinet, og de har ikke kunnet gnave dem i stykker. Endnu, i hvert fald. Velcro (fx. på en gammel sandal) og stærk bukseelastik plejer også at være et hit.

Gæslinger vokser helt enormt hurtigt. Man kan næsten se dem vokse fra time til time! Mens de vokser, skal de have alt det foder, de gider spise. Gæslinger kan ikke blive for fede. Til gengæld kan man blive helt i tvivl om, hvorvidt de kan gå. I en periode ligger de næsten altid ned - de bruger alle kalorier på at vokse.

Når de er ved at få fjer, er de rigtig dårlige til at regulere deres kropstemperatur. Hvis det er varmt, især i solen, kan de let blive overophedede. Man kan se, de står med åbent næb og gisper. De er ikke altid kvikke nok til selv at søge skygge og vand, så man må lige holde øje med dem. Hehe, hvis det altså nogensinde bliver varmt igen.

Gæslinger elsker at svømme og bade. Hvis du har overskud til det, så giv dem et fad vand at svømme i en gang imellem. Hæld eventuelt lunt vand i, hvis det ikke er en varm dag. Hold øje med dem - hvis de ikke selv kan finde ud af at komme op af vandet, kan de drukne. Og sørg for, at de bliver helt tørre bagefter.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2013, 07:35 »
Eeejj, en fin beskrivelse. Det lyder næsten som at have moskusællinger, bare i størrelse meget større :)

Gummitræssko,  :o ::) Jamen for ikke, de lyder virklig underholdende ;D Måske en stor badeand ville bringe lykke :P

Vi har både andestarter og kyllingestarter, men findes der noget som er lavet speciel til gæslinger. Jeg tænker jo lidt på sammensæningen, hvor rapperne har brug for det eksra B-vitamin i forhold il kyllingerne. At det er dyre betyder ingenting, der er jo kun 10 æg igang så hvis jeg skulle være så heldig at det ender med gæslinger, så er det jo ikke uoverskueligt. Skal de bare have adgang ad libitum ligesom vores moskusænder, eller kan de proppe sig og blive syge ligesom heste?

Hvilken strøelse vil de helst gå på?
Vi havde lidt uheldig erfaring med spåner til moskusællingerne, da den ene var tæt på at blive kvalt, hvis ikke vi havde set det og hjulpet, så spåner er nok ikke det bedste

Ang. varme går jeg ud fra man kan se hvis de trækker væk er det for varmt og omvendt, men nu skriver du jo de er dårlige til a regulere sig, og søge ind, så måske hvis der er en ommelfingerregl?

Jeg glæder mig så meget til æggene kan lyses det bliver min første gang med gæslinger :)

Moskusænder

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2013, 09:31 »
Eeejj, en fin beskrivelse. Det lyder næsten som at have moskusællinger, bare i størrelse meget større :)
Ja, svømmefugle ligner meget hinanden. Jeg har nu kun prøvet at have gæslinger.

Citér
Måske en stor badeand ville bringe lykke :P
Det er jeg sikker på. Så længe de ikke kan gnave den i stykker og begynde at spise smådelene.

Citér
Vi har både andestarter og kyllingestarter, men findes der noget som er lavet speciel til gæslinger. Jeg tænker jo lidt på sammensæningen, hvor rapperne har brug for det eksra B-vitamin i forhold il kyllingerne. At det er dyre betyder ingenting, der er jo kun 10 æg igang så hvis jeg skulle være så heldig at det ender med gæslinger, så er det jo ikke uoverskueligt.
Det er aldrig lykkedes mig at finde andet end kyllingestarter og kyllingevoksefoder. Det har virket fint. Andestarter er sikkert endnu bedre. Men prøv evt. at spørge hos din foderpusher, om gæslingestarter kan bestilles hjem. Jeg har drysset ølgær (knuste tabletter) ud over deres foder for at supplere med niacin (B3-vitamin).

Citér
Skal de bare have adgang ad libitum ligesom vores moskusænder, eller kan de proppe sig og blive syge ligesom heste?
Ad libitum ligesom ænder. Hvis de lige har spist og/eller drukket, og de så sænker hovedet, kan der løbe mad og vand ud af dem. Så de regulerer så at sige automatisk. Det er blandt andet derfor, de skal have adgang til at skylle hovedet.

Citér
Hvilken strøelse vil de helst gå på?
Vi havde lidt uheldig erfaring med spåner til moskusællingerne, da den ene var tæt på at blive kvalt, hvis ikke vi havde set det og hjulpet, så spåner er nok ikke det bedste
Jeg har brugt træpiller til de sidste to gæslinger. Før brugte jeg hø eller halm. Det suger ikke så godt og skal derfor skiftes tiere. Men træpillerne bliver selvfølgelig opløste, når de bliver fugtige, og så ligner de savsmuld. Måske har nogle af de større gæslingeopdrættere erfaringer, de vil dele? Ellers er du på den sikre side med hø eller halm.

Citér
Ang. varme går jeg ud fra man kan se hvis de trækker væk er det for varmt og omvendt, men nu skriver du jo de er dårlige til a regulere sig, og søge ind, så måske hvis der er en ommelfingerregl?
Varmelampen kan de godt finde ud af. Problemet opstår især, når de er blevet større og varmefri. Når de går ude en varm dag på et større areal, så kan de ikke altid finde ud af, om de skal vælge det mest spændende græs eller den kølige skygge. Mine gæslinger har kun gået rundt sammen med mig, og så jeg flyttet vand og skygge rundt sammen med dem. Nogle bruger en lille parasol, som kan flyttes omkring med dem. Det skal helst være noget de kender - gæslinger kan, ligesom voksne gæs, være rædselsslagne over nye ting.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2013, 10:12 »
Tusind tak for de fine svar

Moskusænder