Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Barnevelder? Lohmann?  (Læst 6589 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aniacatha

• Passiv bruger
Barnevelder? Lohmann?
« Dato: 27 Februar , 2013, 21:41 »
Hej...

Jeg har fået bud på høns af racen Barnevelder og hybriden Lohmann.

Jeg søger lidt personlige erfaringer med disse racer (primært Barnevelder, - men også Lohmann)
såsom
- hvor flyvsk er den?
- ca hvor mange æg årligt?
- Hvilken farve æg? ("hvor brun er brune æg?")
- Andet?  8)
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Barnevelder? Lohmann?
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2013, 21:58 »
Barneveldere er ikke flyvske. Som helt unge kan de godt lette (men det kan de fleste høns vist) men de hører til i den tunge ende, og som voksne høns bliver de på jorden. De er meget fredelige og kan blive helt tamme og tillidsfulde. Jeg tæller altså ikke æg, men barneveldere lægger pænt med æg for størrelsen. Nogle stammer ruger og andre ruger ikke. Barneveldere er fremavlet til at lægge mørke æg, men man kan desværre godt finde stammer der lægger ret lyse æg. Nu har farven på skallen ikke det fjerneste med smagen af æggene at gøre, så rent kulinarisk er det lige meget. Det er bare en skam at et af racens særpræg bliver lidt forsømt i avlen. De giver også en fremragende steg i gryden, så barneveldere er en god og meget smuk all-round-race.
Lohmann er en lille æggehybrid og altså ikke en race. Hvis man får kyllinger efter lohman hane og høne får man ikke nødvendigvis kyllinger der arver forældrenes egenskaber eller udseende. Lohmann er en høne der er fremavlet til at lægge flest muligt æg på mindst muligt foder. Der er forskellige oplevelser med hybrider. Nogle er meget glade for dem og siger de er meget tillidsfulde, og andre oplever de er nogle værre møghøns især i forhold til høns af andre racer. De bruger al deres krudt på at lægge æg, så de er ikke noget værd i spise-henseende, og det er meget sjældent at de skrukker.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2013, 22:03 »
Super tak.

Ved godt at æggeskallens farve ikke har betydning, men vil gerne forskellige ægfarver i redekassen, så det var mhp dette  :)
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2013, 02:52 »
Hej
Det hvad Henriette har skrevet om Barnevelder kan ikke skrives bedre,så jeg har intet at tilføje
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2013, 19:26 »
Jeg startede ud med 8 barneveldere, men 6 af dem viste sig at være haner  :o...

Jeg beholdte de 2 høns, Anemone og Bellis, og hanen Bambus  ;D. De er alle 3 SÅ søde og rolige! Af og til må jeg skubbe dem MED lågen, for at komme ind i hønsegården! De flytter sig IKKE, og vil meget gerne spise af hånden - uden jeg har gjort det store for det!

Jeg har osse andre racer (eks. er de præcis lige så rolige som mine 2 orpingtoner!), men de 2 barnevelder-piger er altid de første til at hoppe op på ALT (stole, nye pinde og hvad de ellers ser!)...klatrehøns  ;D! De flyver aldrig...

Vedr. æg, kan jeg se hvilke der kommer fra de 2, da de er mørkere i skallen. Ikke mørkebrune, men lidt mørkere end de brune æg man køber i butikkerne, ind imellem med et lilla skær. Hende jeg har dem fra, er opdrætter af dem, men måske hun ikke går op i det med ægge-farven, og de derfor ikke lægger sååå mørke æg....det aner jeg ikke  :-\.

Jeg vil gætte på, at de hver især lægger i snit 5 æg om ugen. De er fra ca 1. juni og startede med æglægning til jul...

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2013, 23:25 »
Dejligt, det lyder som en skøn hønserace, det kunne godt være jeg skulle springe på sådan et par stykker i den øvrige flok.

Af de billeder jeg har set (og det temperament I beskriver) ligner den de skovhøns jeg har (?) Denne race kan jeg ikke finde noget om, udover at den sælges fra Raunsmeden her i det Nordjyske... Men en dejlig hønserace også :)

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2013, 03:04 »
God ide,du kan få dem i brun sort doppelrandet og brun blå doppelrandet,det er gratis at være med i klubben det første år
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2013, 08:36 »
Skov høns er også en hybrid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2013, 23:37 »
Ja jeg ved godt at skovhønsene er hybrider. Har desværre ikke kunnet finde andet om dem end hvad, dem der solgte dem, skriver.

Ikke desto mindre er det dem jeg har haft de bedste hønseoplevelser med endnu i min spæde hønseverden (havde to sussex som startede med at spise egne æg. De ligger i fryseren nu)

Fik så skovhønsene som er så utrolig tamme - spiser af hånd kommer når jeg kalder, render efter mig i haven og i hønsegård/-hus, "snakker" når jeg kommer til syne, rolige, ikke bange for børnene, osv osv)

Har et par islandske landnamshøns også, som jeg håber vil slægte skovhønsenes adfærd lidt på - dog også skønne høns, omend lidt mere sky.

Skal på hønsevisit imorgen og se Barnevelder så måske jeg får et par stykker af disse med hjem. Er spændt på at se dem og forhåbentlig et æg også.