Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken rece er bedst til slagtning  (Læst 1882 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lille_smed

• Passiv bruger
  • ung mand søger oplysninger
hvilken rece er bedst til slagtning
« Dato: 26 Februar , 2013, 17:51 »
vi fik høns sidste år .. sjovt med liv i haven.. men også mad på bord, som har haft det godt ..  vi slagtede 6 stk orpington..  slagtet vægt var den største på 1800 gram .. ikke meget ..  den smagte dejligt..

hvordan får man den større uden at de bliver fede

hvad er jeres bedste slagte race
lille smed

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hvilken rece er bedst til slagtning
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2013, 18:00 »
Hej Kenneth,

I hvad alder slagter du? Orpington kan godt få lidt mere sul på kroppen end det du beskriver :).

Jeg har prøvet lidt forskelligt, men det bedste ind til videre, er helt sikkert maran. Mums. Slagtevægten, plukket og renset, er ca. 2000 - 2400 g for en 7 måneders hanekylling. Brahma er også en god mulighed eller la bresse. Det vigtigste er, at de får lov til at gå til de er over 5 måneder gamle. Jeg har også prøvet industri plymouth rock. De fik også lov til at leve 7 måneder, og det var faktisk dyreplageri. De kunne næsten ikke bære deres egen vægt, da vi slagtede dem. Plukket og renset fik vi kyllinger på over 5 kilo pr. stk. :o. Det er ikke naturligt i mine øjne, og kødet er også meget trevlet og groft. Det gør vi ikke igen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2013, 18:18 »
Jeg slagtede lige før jul orpington haner og de yngste var omkring 5-5,5 måned ældste ca 1 måned ældre og der var slagtet vægt fra 2kg og op til 2,7 kg ingen af dyrene var fede men bare lige tilpas  :)

Bare sørg for at de har lidt at spise hele tiden og masser af plads så de ikke kun står stille og æder ;)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline lille_smed

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2013, 18:24 »
de har ca 600m2 at gå på 6 høns .. det gå korn og alt det fra køknet .. som er i overskud..

har tænkt på at prøve disse

JerseyKæmpe
lille smed

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2013, 18:31 »
De vokser ikke hurtigerer end orpingtonerne så vidt jeg ved. De skal bare gå længere tid inden de er klar til slagt. Har selv jersey kæmper i rugemaskinen lige nu så er spændt på hvordan de er at have gående..

plads mangler de ikke kan jeg høre  ;)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2013, 19:06 »
hvis du kun fodrer med korn, kan det måske hæmme deres tilvækst, frem for tilskudsfodder, til gengæld søger de det mere i hønsegården,
hvis du ellers er glad for dine orpingtonger , af sind og bevægelse, så lad dem bare leve lidt længere, så skal de nok få størelsen, og slagt hannerne når de begynder at spille op overfor hinanden først på vinteren

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2013, 19:38 »
jeg har store wyandotter. og mine haner blev slagtet da de var 7-8 måneder gamle (ville have slagtet før da de var begyndt at slås, men måtte vente på slagteren kunne)

den mindste vejede 2300g og de største 2900g. de fleste lå på 2500-2700g
det var væsentligt mere end jeg havde forventet, og tror bestemt de tabte vægt da det var så koldt og slåskampe nogle uger inden de blev slagtet.
de var lidt spidsbrystet, og ser bestemt ikke fede ud- nærmere tværtimod. det er første år med egne kyllinger, så kan ikke sammenligne. men de havde godt nok nogle mega store lår. :)
det samme med min veninde som havde sussex/ lidt kochin blandinger.

mine har levet af hvede, byg og æglægningstilskudsfoder. grønkål adlibitum og hvad de ellers kunne finde. de fik dog startfoder de første par måneder.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2013, 19:59 »
Jeg har godt nok ikke selv prøvet dem men jeg tror også et La Bresse er et rigtig godt bud.

Hvor gamle var dine haner ved slagtning?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline lille_smed

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2013, 20:43 »
6 mdr.
lille smed

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2013, 02:35 »
Hej
Jeg synes helt i glemmer Faverolles som jo altid har haft ry for at være særdeles god til slagt unghaner på 3kg og mere er ingen sjældenhed
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2013, 13:21 »
Hej
Jeg synes helt i glemmer Faverolles som jo altid har haft ry for at være særdeles god til slagt unghaner på 3kg og mere er ingen sjældenhed

Det var min første tanke. Men de ruger jo meget sjældent og derfor skrev jeg det ikke.

Eller har du anden erfaring?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2013, 13:28 »
Danny
Nej det har du fuldstændig ret i,de laksefarvede ruger kun meget sjælden man siger jo (en Faverolles der ruger er ingen Faverolles ;) ;)) men de hvide de gør
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat