Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor våde træplader  (Læst 7385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Hvorfor våde træplader
« Dato: 26 Februar , 2013, 14:11 »
Sidder der mon en tømrer eller én med godt kendskab til "byggeri"??

Vi har ombygget et drivhus til hønsehus, dvs. pillet alt glasset ud og sat træplader i i stedet for.
Træpladerne er løftet ca. 2-3 mm. i bunden så de ikke rører aluminiums rammen.

Men alligevel er de fleste af pladerne våde i bunden??

Manden min ville ikke fuge udvendigt når pladerne nu netop var løftet og der ser da heller ikke vådt ud, men alligevel er der altså fugt at se på indersiden nederst på pladen??
Skal der mon fuges alligevel??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Fisker

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor våde træplader
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2013, 14:45 »
Det kan der være flere grunde til. En mulighed kunne være kondens indefra og den anden vand og fugt udefra. Selvom pladerne ikke rører bunden har de stadig kontakt med rammen, for det første skaber det en anelse kondens nok ikke så meget, men den er afhængig af temperaturforskellen mellem inde og ude. For det andet vil der sive lidt vand ned mellem aluminium og træplade som vil bliver fanget i bunden af pladen.
Desuden er to tre millimeter ikke nok luft, en vanddråbe kan sagtens blive hængende med det mellemrum.
Om det så nytter at fuge. Det vil nok tage det værste af det udefra men det skal være fuge hele vejen rundt ikke kun i bunden. Ellers vil det også hjælpe at lave mere luft i bunden. Sålænge pladerne kan tørre ud igen skal de nok holde et godt stykke tid.

Rasmus

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2013, 15:00 »
Tak Rasmus  /o

Vi var i tvivl om det var hønsene der afgav så megen fugt at pladerne blev våde, men nu har det stået tomt en måneds tid, hvilket har hjulpet meget, men de er stadig våde i bunden af pladerne afhængig af vejret.

Der har helt sikkert været for lidt udluftning, så det laver vi også om nu.

Tror vi prøver at fuge alle samlinger i huset nu, så må vi se om det hjælper.
Ellers har vi snakket om at rive det ned og starte forfra, men det ville rigtig gerne undgå.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2013, 15:03 »
En tanke... når alle samlinger er fuget, ville det så hjælpe mon at sætte en liste over alle samlingerne, så det ihvertfald ikke direkte kan regne på samlingerne??  ???
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2013, 15:06 »
Ja selvfølgelig vil i helst undgå at starte forfra. Hvilke træplader er det og er har i behandlet dem med noget?
Ud over det vil ventilation som du skriver også løse noget af problemet og årstiden har også noget at sige.

Rasmus

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2013, 15:09 »
Ja selvfølgelig vil i helst undgå at starte forfra. Hvilke træplader er det og er har i behandlet dem med noget?
Ud over det vil ventilation som du skriver også løse noget af problemet og årstiden har også noget at sige.

Rasmus

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2013, 15:16 »
Øhm krydsfiner plader tror jeg, uden lige at være helt klar over den korrekte term  ??? ;D
Der er fer og not i dem, 12 mm.
De er malet udvendigt to gange med heldækkende træbeskyttelse, men ikke indvendigt.

De andre hønsehuse vi har lavet er også i træ, men lavet med klinkebeklædning og hævet fra jorden.
Der har ingen problemer været med fugt, råd eller vandindtrængning noget sted.
« Senest Redigeret: 26 Februar , 2013, 15:22 Fra JNTS »
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2013, 16:53 »
Det ligner krydsfiner. Det findes jo også i forskellige fugtklasser men generelt er det limen der er forskellen. Plader er ikke lige så gode til at regulere fugt fordi de er tættere end massivt træ, desuden vil samlingerne i klinkbeklædningen også ventilere.
Som jeg umiddelbart kan se af billedet, småt på telefon, så skal der ikke ret meget skidt til i bunden før pladerne vil stå fugtige det meste af tiden. Endetræet vil i øvrigt også meget gerne suge vand.

Rasmus

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2013, 17:11 »
Av det lyder som en total ombygning af hus?  :-\
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2013, 17:57 »
Men indtil videre fungere det vel?
Jeg tror jeg ville starte med at sørge for en god ventilation og så give det en gang kosmetisk maling. Nu ved jeg ikke hvad i har behandlet med men generelt er jeg af den opfattelse at maling skal være så diffusionsåben som muligt, altså normalt ikke plastmalinger.

Rasmus

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2013, 18:09 »
Hmm ikke rigtig, vi ville jo gerne være fugten helt kvit så vi ikke risikerede syge høns  :-\
Jeg ved ikke hvor diffusionsåbent det træbeskyttelse er vi har givet det udvendigt, men det skal da undersøges.

Tusind tak for hjælpen Rasmus - nu har vi lidt at gå videre med  <M
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 26 Februar , 2013, 18:42 »
da alu er en super varmeleder vil der altid slå kondens den listerne, træplader isolerer bedere, og hvis limen er vandfast er de oss næsten tætte, dvs. at fugten ikk komme ud, så ventilation skal der til. hvis det ikk skal rådne væk på et par år

i kan godt fuge med det holder ikk på ubehandlet træ, og evt maling vil skalle pga fugt

Offline orpings

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Februar , 2013, 18:52 »
hej
Jeg har høns i et gammelt utæt drivhus hvor bagvæggen er i træ, bunden er jord grus og en masse god halm, ingen fugt her, knastørt, så mit råd, riv bunden væk.
Mine er australorps og orpington i stor med flot flot fjerdragt ;O))

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Februar , 2013, 19:53 »
Orpings - bunden er fast, så det kan vi ikke.

Kristian - mener du det så ikke kan lade sig gøre når samlingerne er alu lister, eller blot at træet skal males og optimal udluftning??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 26 Februar , 2013, 21:06 »
ud fra det billede du har sat på ser det ud til at træpladerne er sat udenpå drivhusrammen, kan det passe?? Hvis det er rigtigt vil jeg tro at den bedste løsning ville være og pille pladerne af, tørre dem og male med noget godt træbeskyttelse overalt inden de bliver sat på igen.nå ja, og selvfølgelig sørge for ventilation  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk