Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrøbelige æg  (Læst 2812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanna-K

• Passiv bruger
Skrøbelige æg
« Dato: 22 Februar , 2013, 13:47 »
Mit spørgsmål er hvad det kan skyldes, at der er tyndskallede æg hos mine høns ?

Jeg har søgt lidt på emnet, men har kun fundet frem til, at det oftest er ældre høns, eller hvis de mangler kalk.

Men jeg har 4 høner fra sidste år. 1 eller 2 af dem giver nogle lidt pudsige æg. De er meget lysere end de andre, lidt ru, og så går de ofte i stykker. enten i reden eller når jeg samler dem op. Så de er altså tynde i skallen.
Hønsene går i hele haven, og har mulighed for at finde alt muligt godt. Derudover har de adgang til æglægningsfoder og muslingeskaller hele tiden.
De får også en håndfuld korn om dagen, så det er ikke mange piller de spiser.

Håber nogen kan give svar.
Den glade ejer af 9 hygge-havehøns, 1 hane.
Derudover tæller besætningen 2 hunde, 2 katte, kanariefugle i voliere
og ca. 100 kaniner.
Mød os på facebook - Stald Pecasus

Offline kvb

• Passiv bruger
Sv: Skrøbelige æg
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2013, 17:36 »
Hvilke høns er det, at du har. Jeg har også nogle gange oplevet meget tyndskallede æg hos nogle af de hybrid høns vi har haft. Især, når de er ved at være 1½-2 år gamle. Med alderen nedsættes evnen til at mobilisere kalk fra knoglerne, som ellers fungerer som hønsenes kalk-reservoir. Min teori er, at hybriderne, der er genetisk disponeret for at lægge (rigtig) mange æg, og som tilmed er relativt små, faktisk begynder at få svært ved at mobilisere nok kalk. Især når sollys og dermed D-vitamin (mener jeg det er) ikke er i overflod.
Jeg har i nogen grad kunnet afhjælpe det med tilskud af levertran og foderkridt i noget vådfoder. Men i det lange løb er det altså ikke gået her hos mig, og pt har jeg ingen hybrider. Mine racehøns og "hybrider"/krydsninger efter racehøns har aldrig haft samme problem, hvilket sikkert skyldes et betydeligt lavere potentiale for æglægning.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2013, 17:55 »
Jeg fik samme problem med min knap 1½ år gamle Isa Brown midt i januar. Hun begyndte at lægge disse skrøbelige, tyndskallede æg. Af erfaring mente jeg, at det var alt for tidligt, at hun var ved at gå på æggepension, så jeg begynde at give hende levertran i håb om, at hun var i underskud af D-vitamin. Det hjalp i løbet af knap 14 dage
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Susanna-K

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2013, 18:25 »
Tak for svar.

Det er netop det der kaldes hybrid høns, ved ikke hvad det betyder.
Men vil prøve at give dem levertran.
Hvordan og hvor meget giver i dem af det ?
Den glade ejer af 9 hygge-havehøns, 1 hane.
Derudover tæller besætningen 2 hunde, 2 katte, kanariefugle i voliere
og ca. 100 kaniner.
Mød os på facebook - Stald Pecasus

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2013, 18:43 »
I starten af behandlingen gav jeg min Isa (hybrid) ½ D-vitaminpille gemt i en godbid om dagen - efter en uge doserede jeg ½ tsk levertran dagligt i en lille smule A38, som hun elsker
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2013, 18:46 »
Jeg mener at jeg gav ca. 1 spsk 2 gange om ugen til 6 høns. Det er dog et stykke tid siden, så jeg er faktisk lidt usikker om det reelt var sådan. Samtidig gav jeg som nævnt kalktilskud via foderkridt.

Men giv ikke for meget, for så risikerer du, at dine æg får fiskesmag. Og så kan det hele jo næsten være ligemeget alligevel  :D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)