Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Manglende negl!  (Læst 3386 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bitte

• Passiv bruger
Manglende negl!
« Dato: 21 Februar , 2013, 15:51 »
Håber nogle af jer kloge hønsemennesker kan hjælpe mig :)
Jeg har fået foræret nogle søde silkehøns (2 høns og 1 hane) I lidt dårlig tilstand. Dvs at de har det nu udemærket, men den ene høne var plaget af mudder/hønsebæ rundt om kløerne. De var stenhårde her i frosten, men jeg har fået dem af efter lidt besvær. Desværre røg der en negl af en af kløerne, så nu bløder hun derfra :( Kan eg gøre noget ved dette?
Desuden har de alle 3 kalkben - i hvert fald har de store hvide flager på ben og og særligt fødder. Det er med bl.a. vaseline dette kan behandles ik?

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Manglende negl!
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2013, 15:55 »
Tillykke med hønsene først og fremmest :)

Hvis du søger på kalkben herinde, vil du finde rigtig mange råd og erfaringer med behandling af dette.

Personligt ville jeg, hvis de er slemt angrebet af kalkben, bruge frontline og derefter smørre med vaseline eller anden fed creme dagligt, og evt. genbehandle med frontline efter 14 dage ca.

Held og lykke med hønsene :)

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 21 Februar , 2013, 17:21 »
De tre silker kan vist være glade for, at de er kommet hjem til dig Birgitte.

Skidt med neglen og blødningen stopper af sig selv.

Janni har foreslået dig en god behandling af kalkben

Pøj, pøj med dem ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2013, 17:27 »
da der er et sår fra neglen vil jeg anbefale at smørre eller dyppe i billig madolie, hver 4 dag til det er ovre

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2013, 17:28 »
da der er et sår fra neglen vil jeg anbefale at smørre eller dyppe i billig madolie, hver 4 dag til det er ovre

Av for pokker ja - når der er sår, så er frontline ikke godt /d
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bitte

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2013, 21:33 »
Dejligt jeg ikke skal bekymre mig om den manglende negl. Hun var ikke glad for at gå efter jeg havde haft fingrene i hende. Men jeg hjalp hende ind på plads i frisk underlag af spåner. Mon ikke hun bare skal vænne sig til hun ikke længere er besværet af mudderet på kløerne, og så gjorde såret efter neglen nok os lidt ondt.
Dog synes jeg det ser træls ud med de kalkben :( der er store, tykke flager på fødderne.. Synes næsten det ser helt håbløst ud. Men der er ikke andet for end igang med smørelsen :)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2013, 07:59 »
det e meget nemt med olien hvis du har de i en bøte med låg, dypper du bare fusserne ned i ca 30 sk og nullere let, hvis du tager dem fra pind morgen eller aften, sætter dem ud i hønsegården efterhånden, tager det ikk lang tid

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2013, 09:07 »
Jeg må tilstå jeg har prøvet lidt alternativer til olie..... Helosan salve (kopattesalve) og aloe vera creme.

De små høns var meget angrebet af kalkben da jeg fik dem, som Bitte´s nye høns også er.
Min ene høne var heller ikke glad for at gå  :-\.
Så jeg satte igang med at smørre de små fusser ind i Helosan salve eller aloe vera creme hver dag, og de har nogle fine fusser i dag  :)
Men det er selvfølgelig (for nogen) nok lidt mere besværligt at skulle have fat i hønen og sidde og massere hver enkelt tå og fus hver dag, der er olien nok lettere - smag og behag.

Frontline ville jeg stadig bruge, men holde omkring den tå hvor neglen er revet af, så der ikke kommer noget på den.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 22 Februar , 2013, 09:28 »
frontline , så var der 30 dage tilbaghold på æg, ikk

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Februar , 2013, 09:44 »
Det mener jeg ikke der står noget sted, da Frontline i DK ikke er godkendt til fjerkræ, dog er det dét dyrlægerne anbefaler til krible krable.

Frontline spray skulle blive i fedtlaget, så vidt jeg er oplyst, men måske andre ved det helt præcist?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin