Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: etårige høns med bar hals og rumpe  (Læst 5197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

• Passiv bruger
  • Her er det mig, der bygger rede
etårige høns med bar hals og rumpe
« Dato: 17 Februar , 2013, 20:04 »
Hej
vi har lige købt 8 etårige brune høns, vistnok amerikanere, sagde de rare mennesker. vi har før købt rugeæg og 'spiseæg' hos dem og alt har altid været helt fint, derfor købte vi hønsene ubeset. Og da vi så så kræene så de lidt buragtige ud, hvis i forstår hvad jeg mener. Afpillede på hals og rumpe, men ikke ryggen. Jeg spurgte om de havde utøj, det fik jeg et dobbeltsvar på konen sagde nej og manden sagde at nogen gange hoppede der nogen små dyr over i ansigtet på ham inde ved hønsene.
De er allerede sat ud i vores hønsegård, til 4 haner(Susssex, meget store), der blev meget bange og fortrak sig. Nogen gode bud på, hvorfor de stakkels kræ ser sådan ud? Og mon jeg skal til at loppe hele gården af nu? De har kun adgang til 'forstuen' i hønsehuset, ca 4 kvadratmeter og så hele hønsegården, men der dør utøjet vel i kulden?
Spændt på at høre jeres meninger.
Mvh
Helle på Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: etårige høns med bar hals og rumpe
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2013, 20:24 »
Du har vel fået fat i en gang "udsætter" høns, udtjente høns der har leveret et stort antal æg, og som nu mere eller mindre er færdige med at lægge æg. Det er meget normalt at sådanne høns ser sådan ud, de kan da komme til at lægge flere æg, og blive pæne i fjerdragten igen.. men det tager tid. Håber ikke du har givet meget for dem  ;)Det  ville nok have været bedre at ha fået 4 hønnikker i begyndende æglægning, som også er meget pænere at se på. Her hvor jeg bor koster sådan en hønnike 50 kr. meget fair pris..
Måske er 4 haner til dine 8 høns også lige i overkanten,,
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2013, 20:30 »
HVIS de har utøj, så må de behandles ellers har hele banden snart utøj og nej utøj dør ikke i vinterkulden.

Det er meget normalt at de ser sådan ud, for som Rixen skriver så er det udsætter høns og de fælder sikkert nu og lægger derfor ikke æg og derfor er de blevet skiftet ud med nye hønniker hos de rare mennesker.

En anden ting er nok at hvis de har gået tæt, så har de sikkert hygget sig med at plukke hinanden.

4 store Sussex haner til 8 små hybrider er lige voldsomt nok synes jeg. En enkelt hane er rigeligt til dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2013, 21:03 »
De 4 haner skal ikke blive her, de afventer enkeltbillet til fryseren, jeg skal bare lige bestemme mig til, hvem, der er rarest.
hvordan leder jeg efter utøj, vel ikke med tættekam? Jeg ved ikke om de gik tæt sammen, de var indfanget da jeg kom for at hente dem. Men jeg vil tro at de har været tæt på hver andre, da de ligner burhøns. De lægger skam æg, der er allerede kommet to. Jeg ved ikke, hvad udsætterhøns er, men det lyder ikke rart. De er fra sidste år....Men det er jo et vidt begreb, og jeg gav kun 25 kr stykket. Bare for at få høns i gården indtil jeg får ruget nogen 'rigtige' høns ud. Racen har vi ikke bestemt os for endnu, men de skal være store og det skal være snart(nogen der fattede et hint;-)). Gerne noget spøjst at se på.
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2013, 21:14 »
Udsætterhøns er en betegnelse for høns i æglægnings "branchen" . De sælges/slagtes/aflives når de har lagt æg i et år og har nået første fældning og dermed ikke er rentable mere.

Angående utøj, så vender du bunden i vejret på dem og kigger dem i gumpen, for det er der de små krible krablere løber rundt. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Februar , 2013, 21:17 »
Den var go.."rare mennesker"  8)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2013, 21:20 »
Jamen Raknes skriver jo selv at det var rare mennesker. Så den er go nok.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2013, 21:47 »
du kan også bare begave en hånd lidt i fjerene, så er du ikke i tvivl... ;) så kribler og krabler det på din hånd.  og eftersom der er dejligt lunt under sådan en fjerdyne som hønerne har, så har de små kryb det skønt ;) så jeg ville hurtigts muligt behandle dem, og så give dem hvidløg i maden... utøj har det lidt som jeg... de kan ikke lide hvidløg i maden ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Februar , 2013, 22:15 »
Man takker for de gode svar,-og går på utøjsjagt i morgen tidlig. Jeg har heldigvis utøjspudder på hylden.
Jamen de er rare mennesker, og de sagde bare at de havde 8 etårige høns for meget,-de har jo ikke løjet eller noget,-men måske vidst lidt mere end mig. Pyt, jeg lopper af og giver dem lidt ekstra godt at spise, så skal de små grimme udsættere nok blive fine igen.