Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Konstant hanegal  (Læst 7818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jorgensen

• Passiv bruger
Konstant hanegal
« Dato: 17 Februar , 2013, 13:20 »
Hej. Jeg er ny herinde, så beklager på forhånd hvis dette indlæg ligger forkert.
Jeg skriver fordi jeg gerne vil høre reglerne ang. hanegal. (synes ikke jeg har kunnet finde noget om det) Vi bor i en lille landsby. Vores nabo som bor 200 m. væk fra os har nogle høns og en del haner. Problemet er, at hanerne galer KONSTANT dagen lang. Det er meget højt og meget gennemtrængende og kan snildt høres gennem de lukkede vinduer, det er ved at være lidt trættende at høre på - Er der mon nogle regler for den konstante hanegal? 

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Konstant hanegal
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2013, 13:47 »
Ha ha...Du er en af de borgere som brugerne på dette forum kæmper imod.

Der er forskellige regler alt afhængeligt af om du bor i landzone eller byzone og i hvilken kommune du bor i.

Hvis du bor i landzone så tror jeg ikke at du kan gøre noget. Hvis du bor i byzone så skal du kigge kommunens regulativer igennem.

Men hvorfor ikke bare glædes over de forskellige dyre lyde der nu engang er, når man bor på landet??

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ansigtsmaler

• Passiv bruger
  • Jeg ELSKER selvforsyning :)
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2013, 13:52 »
Jeg er HELT ENIG med Danny West. Glæd dig over dyrelydene og evt muligheden for at købe landæg hos naboen :)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2013, 13:56 »
Du kunne også starte med at snakke med naboen. Måske kunne han give dem kunstigt lys om aftenen i stedet for om morgenen. Måske kunne han sætte lidt lydisolering op. Eller måske noget helt tredje. Det kan være han vil slagte et par stykker, hvis du vil købe dem til spisning.
Jeg ville være ked af en klage til kommunen, fra en der ikke engang havde henvendt sig til mig.
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2013, 14:59 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2013, 13:57 »
Som det første kunne du måske prøve at tale med naboen, inden du tyer til regler og love;)
Det kunne jo være i kunne finde en god løsning sammen :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Februar , 2013, 14:40 »
så enig med alle ovenstående, selv om jeg selv er ret træt af min EGEN hane der galer fra kl. 2.30!!! så pyt vi bor på landet og når ræven hyler om natten er der ingen der klager over det ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2013, 16:35 »
Jamen jeg synes da at du skulle gå over at snakke med naboen og prøve om I ikke kan komme til en forståelse. Eventuelt noget med at naboen venter med at lukke hanerne ud og prøve at støjdæmpe så der i hvert fald ikke om natten er noget larm ved jer.

Men jeg må indrømme at 200 m er altså temmelig langt væk og lyden vil jo være dæmpet en del på den afstand?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2013, 23:16 »
Hæ hæ, den ultimative løsning er selv at anskaffe et par høns. I løbet af 0,5 bliver man så bidt af det, at lidt hanegal forvandler sig til sød musik for ørerne. Og når i nu er kommet på landet. Kom nu bare, det er voldsomt smitsomt. Og SÅ hyggeligt.
Men jo, smut ned & spørg om I må se deres høns & nævn, at det da larmer....I skulle da først og fremmest gerne få et godt naboskab. Det kan da være, at de ikke lige har taget sig sammen til en planlagt slagtedag. Og måske har I samtidig fundet en fremtidig æggeleverandør.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 18 Februar , 2013, 06:43 »
Hvis der er "en del haner", vil hanerne jo "svare" hinanden, og så kan der forekomme en del galeri, selv om afstanden på de 200 m nok skulle tage en del af lyden.
Jeg bor selv i bymæssig bebyggelse og har derfor valgt at have et isoleret hønsehus netop for at mindske lyden i den tid, mine dyr lukket inde.
I weekenderne lukker jeg først mine høns ud efter kl 8 og som regel mellem 8.30 og 9 netop af hensyn til naboerne.
Hvis man opdrætter høns har man som regel brug for flere haner for ikke at lave indavl, så jeg har også flere haner.
Omkring hanegal er det jo sådan, at hvis man "ser sig gal" på lyden, vil man irriteres hver gang en hane galer, men hvis ellers det er på et anstændigt tidspunkt, er det jo bare en lille glad "konge", der fortæller alverden, at her regerer han :)
Der er jo rigtig mange høje lyde i vores liv: plæneklippere, motorsave, teenagere, gøende hunde osv. osv. Hvis man først lader sig irritere, vil lyden virke endnu mere irriterende.
Men prøv dog at besøge naboen, se hønsene, hav evt. lidt brød med til dem, og snak med naboen om, om dyrene kan lukkes lidt senere ud eller noget......eller allerbedst, som Stella skriver: få dine egne høns, de kræver så uendelig lidt og giver så meget, og INTET slår æg fra egne høns /o Og intet er så afstressende som at sidde med en kop kaffe en lun dag og glæde sig over de klukkende høns, der går i haven og æder skadelige insekter. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #9 Dato: 18 Februar , 2013, 09:13 »
Hvis der er "en del haner", vil hanerne jo "svare" hinanden, og så kan der forekomme en del galeri, selv om afstanden på de 200 m nok skulle tage en del af lyden.
Jeg bor selv i bymæssig bebyggelse og har derfor valgt at have et isoleret hønsehus netop for at mindske lyden i den tid, mine dyr lukket inde.
I weekenderne lukker jeg først mine høns ud efter kl 8 og som regel mellem 8.30 og 9 netop af hensyn til naboerne.
Hvis man opdrætter høns har man som regel brug for flere haner for ikke at lave indavl, så jeg har også flere haner.
Omkring hanegal er det jo sådan, at hvis man "ser sig gal" på lyden, vil man irriteres hver gang en hane galer, men hvis ellers det er på et anstændigt tidspunkt, er det jo bare en lille glad "konge", der fortæller alverden, at her regerer han :)
Der er jo rigtig mange høje lyde i vores liv: plæneklippere, motorsave, teenagere, gøende hunde osv. osv. Hvis man først lader sig irritere, vil lyden virke endnu mere irriterende.
Men prøv dog at besøge naboen, se hønsene, hav evt. lidt brød med til dem, og snak med naboen om, om dyrene kan lukkes lidt senere ud eller noget......eller allerbedst, som Stella skriver: få dine egne høns, de kræver så uendelig lidt og giver så meget, og INTET slår æg fra egne høns /o Og intet er så afstressende som at sidde med en kop kaffe en lun dag og glæde sig over de klukkende høns, der går i haven og æder skadelige insekter. *p

Kunne da bestemt ikke siges bedre Marianne. Vil blot tilføje trælse lyde som børnskrål og skrig, larmende knallerter og unge mennesker. gøende hunde, hylende katte i natten, en fløjtende solsort, ja, lyde er der bestemt mange af, og man bliver selv vanvittig hvis man begynder at lægge mærke til ALT. Men det er jo ikke alt der kan klages over, og godt naboskab og friske æg er da bestemt bedre. Måske kunne du enda få lidt gode råd og kyllinger fra ham, og selv komme godt igang med at smitte andre naboer, for det er nemlig en dejlig fælles hobby, der kan byde på mange gode venskaber og natur oplevelser for børn og voksne, hvem ved måske får du rigtig hang til fjer og udstillinger og så har du jo allerede fundet forum med en masse søde folk som glædligt deler og øser af deres erfaringer, ihvertfald velkommen hertil ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"