Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Akut problem med rugemaskine  (Læst 6388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rose30

• Passiv bruger
Akut problem med rugemaskine
« Dato: 16 Februar , 2013, 21:32 »
Startede min rugemaskine i dag med 22 æg i, og pumpen der pumper vand ind i maskinen kører fint, men der kommer ikke vand med? Har selv fugtet kluden inde i maskinen lidt så fugtighedsnivauet holder sig oppe, men vil jo gerne finde årsagen på problemet

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Akut problem med rugemaskine
« Svar #1 Dato: 16 Februar , 2013, 21:38 »
Du behøver ikke fugt før de skal klække. Jeg har aldrig ruget andet end uden vand indtil 1. æg språer.

Offline Rose30

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Februar , 2013, 21:46 »
Det er en r-com King Suro 20 jeg har... Vil det være nok hvis jeg bare fugter lidt indimellem?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 Februar , 2013, 21:50 »
Jo, men jeg ville hellere blot følge luftblærens udvikling. Det er luftblærens udvikling vi styrer med mere eller mindre fugt.
Men tjek om fugt er korrekt ved at se på luftblæren. Den snyder ikke.

Offline Rose30

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Februar , 2013, 21:56 »
Nu spørger jeg måske dumt, men hvordan skal den ser ud hvis den udvikler sig korrekt? :o

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Februar , 2013, 22:08 »
Nu spørger jeg måske dumt, men hvordan skal den ser ud hvis den udvikler sig korrekt? :o
Når du gennemlyser så afsløret luftblærens størrelse om fugtighed er korrekt. Alt for stor = for tørt, og alt for lille = for meget fugt. 
NB: En meget lille luftblære kan give dårlig rugeresultat.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 16 Februar , 2013, 23:08 »
@ Nina

Christina har i foråret 2011 lavet en fantastisk tråd med billeder af gennemlyste æg under rugningens forløb. Meget lærerig. Kig den igennem og du vil få en fornemmelse af hvordan æggene skal udvikle sig. Tråden kommer herunder:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15913.0

Som Rudy også skriver er der ikke noget egentligt behov for at tilsætte fugt indtil de første æg begynder at vise 'stjerner' (språ på jysk  :)).
Mvh
Erik Andersen

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2013, 19:29 »
Hvorfor tror du ikke der kommer vand i maskinen? Hvis pumpen køre, det er jo kun dråber der skal fugte den medfølgende svampeting.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 Februar , 2013, 21:16 »
Jeg har lige startet en Suro 20 maskine. Fugtighedsmodulet trækker vand fra en 1½ l colaflaske over i maskinen. Vanddråberne falder ned i noget papir, der minder om savsmuldspapir, der er sat op i to medfølgende "klemmer".
Jeg ruger efter en vejledning, jeg har fået fra DANKI, der er lavet til SIL maskiner mht. temperatur og fugt.
Fungerer maskinen ikke, som der står i brugsanvisningen for Suro maskinen, tror jeg, der er noget galt med fugtighedsmodulet. I øvrigt ville jeg passe på med, at komme vand i en rugemaskine på en måde, så fugtigheden svinger meget. Det er værre end at den konstant er lidt for lav.
Suro 20 maskinen har netop så fint noget elektronik, at temperatur og fugtighed kan styres meget nøjagtigt.
Jeg håber, at min forklaring kan være til hjælp. Jeg har også haft noget arbejde med at finde ud af, hvordan, det fungerer.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #9 Dato: 17 Februar , 2013, 21:41 »
Jeg vil slet kke kloge mig på din maskine, men ville blot fortælle hvis den har kørt med alm. vand fra vandhanen, kan der måske sidde en lille kalkaflejring, der kan blokke for vandet. Blot et forslag :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rose30

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Februar , 2013, 18:24 »
Der sad noget kalk inde i slangen, også har jeg fundet ud af at der er et lille hul i den ene slange. Ikke så stort at vandet ikke kommer ind i maskinen, men skal nok skifte den ud...
Nogle der ved hvor jeg kan få købt en ny slange i samme størrelse?

Offline kurup

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Februar , 2013, 18:32 »
Jeg har selv haft fornøjelsen af denne maskine, var meget glad for den :) Den blev desværre for lille :(.   
Slangen kan du købe hos Danki. 
http://www.danki.dk/Kategori/110
Pøj pøj med rugningen :)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.