Jeg har også ruget kyllinger ud med en 4 klasse hvor det gik rigtig godt. Jeg fortalte lidt om hønsehold generelt da mange skulle have kyllinger med hjem og det var første gang de skulle have høns og så fortalte jeg også lidt om de forskellige racer hvor de havde fået rugeæg fra.
De fik også lige at vide hvor æggene kom fra og hvordan de blev befrugtet. Det var også vigtigt at få med synes læren og nogle af eleverne synes det var det mest spændende om hvordan det forgik for normalt ser man bare æggene i supermarkedet uden at vide hvordan de er blevet til.
Jeg var der en til to gange om ugen hvor jeg havde noget materiale med de skulle høre lidt om og hvis de havde hørt efter havde jeg nogle levende høns med de kunne komme til at snakke med. Det kunne også ske at jeg satte en hane på et bord imens jeg fortalte og hold op for en opmærksomhed det kunne give især når hanen galede og afbrød foredraget. Man skulle tro de var bedre opdraget

En anden vigtig ting jeg lærte dem var hvordan man holdte en høne rigtigt og hvordan man holdte en kylling. En ting de også skulle lære var hvordan man holdte store høns(Brahma) med små hænder og arme i den alder. Det var nu meget sjovt og det er en helt anden måde de skal have fat i dem.
Synes nu det er et spændende og lærerigt projekt for børn og unge og de synes det var rigtig sjovt og meget anderledes undervisning.
Læren tog dem også med i små hold og lyste æggene undervejs i processen så de kunne se hvordan de ændrede sig undervejs og de var med til at tælle de ubefrugtede og befrugtede æg samt dem der døde undervejs. Dette gjorde også at de havde lidt nemmere ved at holde fingrene væk.
Når det engang går igang må du sige til så kan jeg se om vi kan få startet en maskinfuld sammentidigt så hvis det går galt har vi forhåbenligt nogle lånekyllinger til rådighed.