Ja jeg er lige ved at være tudefærdig.
Vi fik for noget tid siden opdaget vi har/havde rotter i hønsegården.
Vi blev efter en heftig diskution for og imod gift i rottekasser enige om at sætte de berømte rottegift kasser op og hegne dyrene inde så vi var helt sikker på de ikke ved en spild fejl kom til at spise hvad rotten evt. skulle slæbe med sig.
Vi havde næsten med det samme gevinst, en mega klam rotte på 15 cm. sten død.
Nu gik jeg lige og troede der i de sidte uger var ro på og overvejede at lukke dyrene løs igen.
Men næ nej, nu har andemor lagt sig på æg i den gamle lade, og igår opdagede jeg et mega stort hul og gang, under nogle opstablede mursten( Gulvet i den gamle lade er ikke støbt) Så nu giver det jo fint megning der ikke er flere æg fra de andre ænder, jeg gik nemlig og troede de holdt pause pga. ny frost periode.
Nu har jeg så læst man kan få trædegift
http://www.naturstyrelsen.dk/Vandet/Rottebekaempelse/Indhold/Rottegifte.htmMen min rottemand fra Iss, bruger det ikke, han siger det er forbudt. Det fatter jeg ikke for jeg havde ringet til Mortalin, for at høre om det var noget de solgte, men det er åbenbart kun proffer der må håndtere rottegift. Så hvad pokker gør jeg nu?
Jeg ville jo helst puste gangen fuld af trædegift så jeg er sikker på at få ram på bæstet og efterfølgende kan dække hullet så ikke andre dyr kommer til at pille der. Men ville i turde at ligge en pose eller løse rottekorn ned i hullet, når nu det er inde i stalden, jeg kan jo ikke lige fiske sådan en gnavet pose ud igen og jeg er mega ræd for hvis ænderne skal få lyst at stikke næbbet i hullet. Jeg har dækket med mursten rundt så de ikke kan komme til der, men jeg er i tvivl om jeg tør at lade rottemanden drysse med korn i morgen tidlig. Klapfælder dur ikke da vi har katte som har adgang (næsten) overalt.
Ja lærepengene er hårde, vi har støbt sokkel hele vejen rundt, og troede ikke de gravede så dybt, så vi har ikke fast gulv hos rapperne for så siver plaskevandet bare væk, hvilket har fungeret rigtig fint. Bunden er sand/jord og 5cm. perlesten, ovenpå et tykt lag halm på 30 cm.
Så snart andemor har ruget færdig, laver vi asylhjem, og støber gulvet, for det her må ikke ske igen

Hvad gør i andre ved problematikken dyr og gift?