Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gift og dyr  (Læst 2934 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
gift og dyr
« Dato: 14 Februar , 2013, 15:33 »
Ja jeg er lige ved at være tudefærdig.
Vi fik for noget tid siden opdaget vi har/havde rotter i hønsegården.
Vi blev efter en heftig diskution for og imod gift i rottekasser enige om at sætte de berømte rottegift kasser op og hegne dyrene inde så vi var helt sikker på de ikke ved en spild fejl kom til at spise hvad rotten evt. skulle slæbe med sig.
Vi havde næsten med det samme gevinst, en mega klam rotte på 15 cm. sten død.
Nu gik jeg lige og troede der  i de sidte uger var  ro på og overvejede at lukke dyrene løs igen.
Men næ nej, nu har andemor lagt sig på æg i den gamle lade, og igår opdagede jeg et mega stort hul og gang, under nogle opstablede mursten( Gulvet i den gamle lade er ikke støbt) Så nu giver det jo fint megning der ikke er flere æg fra de andre ænder, jeg gik nemlig og troede de holdt pause pga. ny frost periode.
Nu har jeg så læst man kan få trædegift

http://www.naturstyrelsen.dk/Vandet/Rottebekaempelse/Indhold/Rottegifte.htm

Men min rottemand fra Iss, bruger det ikke, han siger det er forbudt. Det fatter jeg ikke for jeg havde ringet til Mortalin, for at høre om det var noget de solgte, men det er åbenbart kun proffer der må håndtere rottegift. Så hvad pokker gør jeg nu?

Jeg ville jo helst puste gangen fuld af trædegift så jeg er sikker på at få ram på bæstet og efterfølgende kan dække hullet så ikke andre dyr kommer til at pille der. Men ville i turde at ligge en pose eller løse rottekorn ned i hullet, når nu det er inde i stalden, jeg kan jo ikke lige fiske sådan en gnavet pose ud igen og jeg er mega ræd for hvis ænderne skal få lyst at stikke næbbet i hullet. Jeg har dækket med mursten rundt så de ikke kan komme til der, men jeg er i tvivl om jeg tør at lade rottemanden drysse med korn i morgen tidlig. Klapfælder dur ikke da vi har katte som har adgang (næsten) overalt.

Ja lærepengene er hårde, vi har støbt sokkel hele vejen rundt, og troede ikke de gravede så dybt, så vi har ikke fast gulv hos rapperne for så siver plaskevandet bare væk, hvilket har fungeret rigtig fint. Bunden er sand/jord og 5cm. perlesten, ovenpå et tykt lag halm på 30 cm.
 Så snart andemor har ruget færdig, laver vi asylhjem, og støber gulvet, for det her må ikke ske igen >:(

Hvad gør i andre ved problematikken dyr og gift?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: gift og dyr
« Svar #1 Dato: 14 Februar , 2013, 17:30 »
Først: rotter er bare rigtig trælst, og bekæmpelsen med rottegift er ikke lige hvad man ønsker sig de steder hvor ens dyr befinder sig!

Jeg var selv helt oppe i det røde felt før jul, vi havde fundet flere døde rotter rundt omkring (det viste sig at naboen havde en masse gift i kasser og det havde de spist og var så gået op til os for at dø .... klamt). Men det hyggeligste var jo så da jeg tog juleænderne i lege med resterne af en død rotte (sådan lidt isbjørneskindsagtigt, for indmaden havde de ædt!).

Men altså efter intenst google-ing og et par samtaler med rottebekæmpelsesmanden, så blev jeg faktisk så overbevist om at han (rottemanden) har helt i at det ikke er giftigt som sådan.
Rottegift der bruges i dag er blodfortyndende middel, ligesom man giver ved risiko for blodpropper hos mennesker. Ved overdosering (som hos rotterne) så forbløder de ihjel fordi alle de små blødninger som man normalt får, ikke stopper når giften er i kroppen.
Hvis f.eks. en stor and skal gå til, så skal den jo spise forholdsvis ligeså meget gift som 3 kg rotte (...) - Det er et stof der er hurtigt ude af kroppen igen, og det giver ingen gener efterfølgende.

Det gift min rottemand bruger er sådan nogle hårde blokke (som ænderne vil have svært ved at spise særligt store mængder af). Det ville jeg ikke se noget problem i at stoppe i gangen. Løse korn er nok ikke så nemme at styre, men hvis det kun drejer sig om at ænderne måske kan komme til et par løse korn som en rotte ville tabe, så sker der ikke noget med ænderne af så små mængder. Jeg fik at vide at én portion gift var nok til 6 mellemstørrelse rotter, 6 medium rotter - det svarer ca. til en and ..., så for at det skal være farligt (=dødeligt for dyret) skal én and æde én hel portion gift selv (det var i hvert fald den konklusion min rottemand og jeg kom til, da vi diskuterede om andestegen nu var droppet til jul og om jeg burde ringe til dyrlægen ;) )

Rottefælder hvor dyret fanges i (ikke smækfælde) kan man have stående på trods af katte og andet.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 Februar , 2013, 18:33 »
jeg fik lagt gift i selve rottehullerne, altså løse korn med gift. dog en enkelt blok også.
hullerne blev dækket med et par mursten så hanerne (som gik hvor rotterne boede) ikke kunne komme til det. jeg ville have gjord det på samme måde hvis det var hos mine ænder. og ikke været bekymret for om de kunne komme til det.

i løbet af en uge var de 15-20 rotter , som jeg selv havde set på en gang- døde. fandt aldrig nogle liggende rundt omkring, så de må ligge i hullerne.

trædegift er ulovligt. det er så vidst jeg ved kun i "gamle dage" det var tilladt. alle dyr der går på det går det ud over så med det resultat at der døde dyr der ikke skulle dø, eks katte og hunde. dyrene slikker giften i sig når de får det på poterne. det er iøvrigt samme gift som sidder på kornene og i blokkene.
Nimrod har så fint beskrevet hvordan det virker så det vil jeg ikke :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2013, 20:50 »
Mange tak for de beroligende ord. Netop en sekundær forgigtning, var en af mine bekymringer, så det er jo lidt rart, at vide, de ikke tager skade, for magen til nysgerige, alt spisende dyr skal man vist glo længe efter :P
Jeg tror, jeg lader rottemanden dumpe en blok ned i gangen, og blokker med mursten. Det lyder jo endnu mere uhyggeligt hvis andre dyr kommer til træde giften, som ellers kun skulle blæses ned i hullet og dækkes, men tænk hvis nogen graver og roder der på et tidspunkt :-\.
 Hold da op hvor er jeg bare øv over de møgdyr. Jeg synes simpelthen vi er så omhyggelige med at indsamle spildt mad, men det er dælme svært, for andemor rejser sig fra sine æg før end morgenfodringen, så jeg har siden hun smed sig ladet en lille skål stå til hende, men måske netop det der lokker bæstet, men hvad pokker gør jeg så, for andmor har jo brug for maden når hun er oppe :o

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"