Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: døde kyllinger  (Læst 5898 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline buch

• Passiv bruger
døde kyllinger
« Dato: 13 Februar , 2013, 21:59 »
Hej alle....

Har lige ruget ud for første gang (18 æg) men der kom kun 4 kyllinger ud af det  /d jeg tjekkede de æg der ikke var klækket og der lå kyllinger i alle pånær et.... Hvad er der gået galt? Har fulgt alle foreskrifter....
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: døde kyllinger
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2013, 22:48 »
Det kan have mange årsager men det mest sandsynlige er forkert temperatur eller for høj luftfugtighed.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2013, 23:30 »
Det kan have mange årsager men det mest sandsynlige er forkert temperatur eller for høj luftfugtighed.

Eller for lav fugtighed i 'klækkefasen'. Er fugtigheden for lav i klækkefasen tørrer hinden i æggene ind, bliver stiv, og kvæler kyllingerne.

For at vurdere om fugtigheden har været for høj (kyllingerne er 'druknet') eller den har været for lav (indtørret hinde ) er du nok nødt til at kigge på hinden i de æg der indeholder døde kyllinger.

Temperaturen kan naturligvis også være grunden, men medmindre den har været meget ved siden af, burde den resultere i tidligere klækning (ved for høj temperatur) eller senere klækning (ved for lav temperatur) - og sandsynligvis nogle (ikke alle) misdannede kyllinger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2013, 09:24 »
Pilegården:
Jeg har flere gange klækket helt uden ekstra vand i maskinen så det tror jeg ikke på. Desuden stiger fugtigheden betydeligt når den første kylling er klækket.
Hinden inde i ægget tørre ikke ud medmindre at der er hul på skallen. Problemerne med at hinden bliver så tør at de ikke kan bryde igennem er kun aktuel hvis/når de først har lavet hul.
Og det har de jo ikke i dette tilfælde...

Forkert temperatur kan sagtens vise dette billede. Allerede ved 1-1,5 grad for lav temp. vises dette billede som Buch har oplevet.
At rugeperioden kan forlænges lidt ved lav temp. er rigtigt nok. Men det er ikke ligesom et en steg i ovnen der bare skal have lidt længere tid, så skal den nok blive god alligevel...

Buch: Da du åbnede æggene, hvordan så det så ud?
Lugtede de?
Sejlede kyllingerne rundt i væske?
Havde de lavet hul på luftblæren?
Havde de optaget hele blommen?
Havde luftblæren den korrekte størrelse?

Jeg har engang (selfølgelig ved en fejl) ruget kyllinger ud ved 35,5-36 grader. Kyllingerne udviklede sig fint men der klækkede kun 3 kyllinger ud af 40 æg.

Himlen bør altid være blå!

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2013, 09:36 »
Du kan evt. lægge et gammeldags kviksølv termometer i rugemaskinen og så aflæse temperaturen. Det råd fik jeg her på forum.
Det viste sig at min rugemaskine jeg bruger som klækker, rugede med alt for høj temperatur. Det er rettet nu og alle kyllinger klækkede fint ved sidste klækning..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline fle.bir

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2013, 10:45 »
synd med dine æg men du kan jo så glæde dig over de fire du fik. Du må prøve
igen ,næste gang går det sikkert meget bedre. <O
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2013, 17:39 »
kyllingerne var fuldt udvokset og de havde optaget hele blommen så det ud til! De lugtede ikke. Luftblæsen så ganske rigtig ud men en fin hældning...!

Jeg har også sagt at det var vildt ærgeligt at det ikke blev til mere - MEN.... hvor er jeg glad for de 4 søde nuttede kyllinger jeg fik.... de får lov og blive i besætningen - nu når det var første rugning og der ikke kom flere ud af det  /o

Jeg vil prøve med et andet termometer!!!
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2013, 23:09 »
Buch: Da du åbnede æggene, hvordan så det så ud?
Sejlede kyllingerne rundt i væske?
Havde de lavet hul på luftblæren?
Hvordan var hinden i ægget?

Vi vil sætte pris på hvis du vil dele dine, desværre, kedelige erfaringer med os andre.  ;)

Og tillykke med de 4 stykker du fik ud af rugningen.
Mvh
Erik Andersen

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Februar , 2013, 00:24 »
Der var ikke væske ved kyllingerne da jeg åbnede æggene. De havde ikke lavet hul på luftblæren! Hinden hvad tænker du på der?
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 15 Februar , 2013, 21:59 »
Hinden ligger lige under skallen hele vejen rundt om indholdet af ægget.

Det lyder lidt som om det er det du refererer til som luftblæren.

Luftlommen/blæren dannes i den buttede ende af ægget under rugningen.

Når kyllingen bryder ud af ægget sker det som regel ca midt på ægget, og jeg vil tro at den bryder hinden og skallen nogenlunde samtidig. Når de første små skalfragmenter begynder at falde af, vil du typisk opleve at enkelte fragmenter klæber til hinden og hænger og dingler rundt åbningen som kyllingen har skabt.

Er hinden blevet for sej/stiv pga for lav fugtighed, magter kyllingerne ikke at bryde hinden. I nogle tilfælde får de lavet et hul i hinden men magter ikke at 'skære' en tilstrækkelig åbning til at de kan klemme sig ud af ægget.   
Mvh
Erik Andersen