Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stækning af høns?...  (Læst 15447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Stækning af høns?...
« Svar #15 Dato: 12 Februar , 2013, 13:39 »
Jeg regnede bestemt heller ikke med at nogen klippede i selve vingen. Men jeg synes stadig ikke det er et uproblematisk indgreb.
Og jeg synes der er alt for meget fokus på nogle få øjeblikkes smerte (fx i forbindelse med slagtning) når man taler dyrevelfærd og dyremishandling. Livsudfoldelsen er det der burde være klart mest fokus på efter min mening.
Folk kan jo gøre som de vil, men jeg vil opfordre alle til at overveje om det nu også er den rigtige løsning, inden de giver sig til at klippe i deres dyr.

Fx kunne Henriette vælge at sætte et net over sin hønsegård i stedet.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 12 Februar , 2013, 13:57 »
Henriette tror du hundene vil gøre dem noget?
tænker at det måske ikke gør så meget at de er på springtur engang imellem?
Jeg har 1meter 10x10 havehegn til mine, de kan sagtens flyve over, ælsker at sidde på lågen og skue ud over hestefolden, der sker da bestemt også at de lige er på en lille springtur om sommeren (hvor de rent faktisk gider ud ;) ), men de går altid lige i nærheden (maks. 5-10 meter væk fra indhegningen) og det sker bestemt ikke dagligt at de flyver over.
Min første hønseindhegning var fort-høne, med minktråd i 2 meters højde og gravet ned og hele moletjavsen, men nu har jeg så lært at (med mine høns og min hund) kan meget, meget mindre gøre det :)

Har selv haft stækket en and ..., jeg havde lige fået den og den stak af hele tiden og løb langt ud på marken hver gang og ville ikke hjem ..., så den fik af saksen. Nu er de vokset ud igen og den kan bestemt flyve over hegnet, men det er ikke længere med det formål at stikke af,  så nu må den beholde fjerpragten. (overdækning var ikke rigtigt en mulighed for mig, da indhegningen er godt 1.000m2)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #17 Dato: 12 Februar , 2013, 14:15 »
Det kommer jo helt an på hundene. Mine forældres jagthund (ja, det er en hønsehund) ville æde/fange hønsene hvis den kunne, og min søsters dværggravhund jagter dem rundt så de får stress. Derfor er begge hunde i snor, når de er på besøg hos mig. Naboens lille Westie-terrier gør dem ikke noget. Den går ind i vores have og i hønsegårdene for at lede efter mad. Den fik en gang bank af en barnevelderhane, da den kom for tæt på en høne med kyllinger. Så holdt den sig fra vores have et års tid, men nu kommer den af og til på besøg igen. Men den er mere bange for hønsene end de er for den.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 12 Februar , 2013, 14:21 »
hov, undskyld det var selvfølgelig malenes hunde jeg mente ..., ved ikke lige hvorfra jeg fik den ide at det var din tråd henriette  :-[
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #19 Dato: 12 Februar , 2013, 14:42 »
Undrede mig også lidt, men ville da gerne være behjæpelig. ;)

www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 12 Februar , 2013, 14:47 »
fjerkræforum er et dejligt sted :D
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline hws1975

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 18 Februar , 2013, 08:22 »

Ellers kan man vel anskaffe høns af den tunge slags, der ikke er i stand til at lette, som mine store orpington, de flyver ingensteder uanset højde på hegnet.. kan man ikke hoppe over, kommer man ikke over.
[/quote]

Vi har fem orpington høns, og havde jo læst mig frem til at det med at holde dem inde ikke var noget problem... Men det er det! Hegnet om gården er er ca. 1 m. (og lidt problematisk at forhøje). så kan godt forstå at de kan baske over dér. Hønsehuset er delt op i to rum med en skillevæg på ca. 1,5 m. Et rum til foder, halm og l. og et til putterne. Det er så der de sidder på "pind" og skider ned på det (tidligere) friske halm. De har en meget fin pind i den rigtig højde inde hos dem selv. I går eftermiddags blev væggen forhøjet med godt 40 cm. 'So what'... tænkte de 2 af kræene og fløj op for natten...  :)
Overvejer at klippe svingfjer på dem efterhånden som de afslører deres udbryder identitet  ;)
Hilsen Heidi & Hendes HønseHold

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #22 Dato: 18 Februar , 2013, 08:51 »
problemet er der er en fastkant de kan sidde på mine brahma haner hopper /flyver oss over en plade på 1½ m, men aldrig over hegnet på 1.2 m, når jeg laver låger sidder den øverste pind oss ca 20-30 cm under øverste trådkant, ps det virker oss til geder

Offline hws1975

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 18 Februar , 2013, 09:10 »
Øverste kant på indhegningen er en lægte, så der lavede vi et slags zoo-hegn. Vi satte voliértråd, ca. 40 cm., så det stak sådan lidt skråt ind i gården. Giver det mening? Det satte de sig på, så det bukkede ind, selv om det er lidt stikkende...
Må nok prøve at lave noget 'storm p' forhøjning.. -når det er holdt op med sne!!!
Hilsen Heidi & Hendes HønseHold

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #24 Dato: 18 Februar , 2013, 09:13 »
At klippe fjerene på en vinge er da ikke dyremishandling. Jeg blev på et tidspunkt nødt til at klippe et par Sumatra høner, de kunne sagtens komme op på deres pind om natten, men de kunne ikke suse over hegnet. Og efter fældning groede fjerene ud igen.

Og de kunne heller ikke skelnes fra de andre Sumatra, når de løb rundt i gården/huset. Så adfærdsmæssigt var der ingen ændring og ingen depression hos dem heller.

Nu er de flyttet ned i hus med overdækket gård.

Er der en kant/brædt oven på nettet så indbyder det mere til at flyve op og sætte sig. End hvis det kun er hegn.

« Senest Redigeret: 18 Februar , 2013, 09:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #25 Dato: 18 Februar , 2013, 09:15 »
ideen er at de ikke skal kan sidde på det og voliere tråd er jo fintmasket ikk, , prøv hvis det e rmuligt at sænke lægten ca 25 cm og fjerne volieretråden