Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning  (Læst 12394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #15 Dato: 10 Februar , 2013, 15:28 »
Tænke-tænke-tænke  <J <J <J

Manden min så helt trekvart ud i hovedet, da jeg nævnte hjortetaksolien - han mindes lugten fra sin barndom, hvor hans forældre har haft brugt det til at holde dyr væk fra træer og planter. Lyder absolut heller ikke helt sundt ud fra de her datablade, selvom det virker som en nem og effektiv metode.

Mon ikke det bliver øksen - jeg synes altså bare ikke, at det er særligt rart  :( Som du skriver, Martin kan jeg jo sikkert få mig en ny høne andetsteds fra .....
Hold your horses! :o. Inden du finder øksen frem, så vil jeg gerne fortælle om mine erfaringer med hjortetaksolien og spray mod fjerpilning.

Sprayen købte jeg i en netbutik i England. Det lugtede tydeligt af hjortetaksolie, og jeg brugte det også på hønsene, men synes at sprayen forstøvede så meget, at hønsene kunne få det i luftvejene, og dét kunne jeg absolut ikke lide. Jeg købte derefter hjortetaksolie i Matas. Med et vatpind duppede jeg hønsene med olien, der hvor de var udsat for pilning. Et ganske lille areal. Det lugtede og har nok også svedet i det lille stykke hud der har ramt hønen, men det hjalp, og uden at hønen senere hen har haft bivirkninger. De har fået éen behandling med det stærke stads, så stoppede fjerpilningen.

Jeg kender godt X symbolet som findes på de varer vi kan købe, og som er lokalirriterende. Jeg kender det, fordi jeg selv lider frygtelig af håndeksem. Alligevel er jeg indimellem doven, og orker ikke at tage handsker på for lige at bruge lidt opvaskemiddel, lidt afkalker, lidt rodalon eller lignende. Det får jeg ikke leverskader, håndeksem eller andre skavanker af. Først når jeg igen og igen har været doven, og ikke brugt handsker, begynder min eksem at boble igen. Pointe: en gang sker der ikke noget ved. Jeg ville i hvert fald hellere forsøge med dette end med øksen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #16 Dato: 10 Februar , 2013, 15:43 »
Hvis du gerne vil forsøge dig med den metode (smøre/sprøjte noget på der holder gerningshønen væk), så kan du jo prøve et ugiftigt/ikke lokalirriterende præparat i stedet for lige hjortetaksolie :)

Og om man reagerer på én eller flere gange af et middel er individuelt i forhold til eksem og allergi, midlerne er mærkede så er det op til en selv at forholde sig til det. Leverskader får hønen nok næppe af at blive duppet med en vatpind dyppet i hjortetaksolie, men hvis det er dyr der leverer æg til dit bord så synes jeg stadig man skal overveje hvad man behandler med (og så synes jeg også det er synd for hønen)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline bondepigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #17 Dato: 10 Februar , 2013, 18:38 »
har læst med på tråden af ren nysgerrighed, og nu har jeg altså bare et eneste spørgsmål....
Hvad f*nden er "briller"???
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #18 Dato: 10 Februar , 2013, 18:44 »
har læst med på tråden af ren nysgerrighed, og nu har jeg altså bare et eneste spørgsmål....
Hvad f*nden er "briller"???
Det er briller der sættes på næbbet af høns for at begrænse deres udsyn, og dermed forhindre dem i at plukke andre høns. Brillen sættes fast med en stift igennem næseborene. Så vidt jeg har forstået er de forbudte at anvende i England.

http://didyouknowarchive.com/?p=859
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2013, 18:47 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline bondepigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #20 Dato: 10 Februar , 2013, 19:30 »
ok, det lyder da ikke videre rart.... Er der ikke noget om at høns kan finde på at plukke hinanden hvis de keder sig? eller er det bare en skrøne?
Jeg forsøger at aktivere mine høns, i deres hønsehus er der halm og lidt savsmuld på gulvet, 2 gange om dagen smider jeg lidt korn, valset hvede, havregryn og den slags rundt om i halmen, (ud over at deres fodertrug altid er fyldt) og så gokker de lystigt rundt og skraber rundt efter godbidderne. Omkring 3 gange i ugen får de et par skåle med forskellige madrester (sovs, kartofler og div.). Ude i deres gård er der også både hø og halm, og der får de også spredt lidt korn osv. og ind imellem får de nogle suppeben, SÅ er der fest! Syntes altid de snakker løs og skraber rundt, når de ikke lige ligger og snupper en lur :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #21 Dato: 10 Februar , 2013, 21:24 »
Har først tid nu til at læse jeres gode råd ...... tak  /o

Jeg var ikke klar over, at metoden med brillerne kræver, at jeg skal "stikke hul" i mine høns ... det er jeg ikke sikker på, at jeg har lyst til  <J

Hjortetaksolien ... jamen når nu dyrene er plukket helt bare, svier det så ikke, hvis jeg kommer til at ramme deres skind?

Øksen har jeg ikke lyst til, selvom det jo nok vil være den metode resten af flokken ville foretrække, hvis de da kunne tale <G

Anette, Jeg har altid brugt hjortetaksolie, og uvanerne er stoppet af en gang, jeg har aldrig nogensinde set nogen af hønsene blive kede af det.
Jeg har naturligvis hafte det på fingrene, og mine sarte neglerødder og det er ikke et problem, hvis det svier så vare det under to sek. til gengæld bliver mine høns herefter ikke hverken plukket eller spist, hverken af sig selv eller andre.... Det er det bedste midel at have i husapoteket, jeg har haft den samme spraydåse de sidste 4 år, så det er jo ikke fordi jeg ødsler med det. hvis det er pga kanibalisme mellem kyllinger, så er det godt at gentage en gang om ugen, men jeg tror aldrig jeg har været oppe på mere end  3 gange, og alle trives, der er ikke nogen der går i misvækst, så ro på. jeg gider heller ikke have høns med briller og stikke hul i deres næsehud.
Faktisk så svare det jo til at sniffe lim, og det gør vi jo heller ikke, men det forhindre os jo ikke i at lime reolen sammen med kontaktlim, og dampene er jo forsvindende ligesom alle andre opløsningsmidler vi bruger i vores hverdag.
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2013, 21:30 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #22 Dato: 10 Februar , 2013, 22:24 »
At der opløsningsstoffer i sprayversionen er irrelevant overordnet set, man kan jo så bare vælge at købe det på flaske hvor det ikke er i - problemet er at selve hjortetaksolien er klassificeret som sundhedskadeligt.
Du smører jo også lim på reolen ikke på måsen ... ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #23 Dato: 10 Februar , 2013, 22:36 »
At der opløsningsstoffer i sprayversionen er irrelevant overordnet set, man kan jo så bare vælge at købe det på flaske hvor det ikke er i - problemet er at selve hjortetaksolien er klassificeret som sundhedskadeligt.
Du smører jo også lim på reolen ikke på måsen ... ;)

Hvis dine høns får utøj får de så lov at lide eller bekæmpes dette så? Eller undlades dette da giften slår krybet ihjel pga. stofferne i giften.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #24 Dato: 10 Februar , 2013, 22:38 »
Nu tænker jeg lige højt; hjortetaksolie må være ret nært beslægtet med hjortetakssalt og det putter man da gladeligt i en hel del bagværk som de fleste da spiser med velbehag....... Så hvor giftigt kan det liiige være? Omend det nok godt kan være ubehageligt at få på huden...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #25 Dato: 10 Februar , 2013, 23:54 »
Hvis mine høns får utøj så får de ikke frontline, hvis det er det du hentyder til ;) - jeg sprøjter helst ikke min mad med gift, og der er nøjagtigt ligeså virksomme midler der kun er farlige for utøjet og ikke for vi andre og hønsene.

Hvis det her var mine høns og jeg havde identificeret "gerningshønen" så var det af med knoppen, hvis ikke ville jeg vælge et af de mange andre glimrende midler med samme virkning, som ikke er mærket fra miljøstyrelsen som sundhedsskadelig.
Men som der stod i mit oprindelige indlæg så gik min anke på det fornuftige i at smøre det på den plukkede bare hud, hvis det vatpinde påføring på fjerene så er sundhedsrisikoen nok til at overse.

Navnesammenfaldet til trods så er det ikke det samme. Hjortetakssalt er en ammoniak type som kan lidt det samme som natron (det generer luft), det hedder hjortetakssalt fordi det i gamle dage blev lavet af hjortetakker. Hjortetaksolie hedder også bentjære og er et animalsk produkt, man henkoger alle de dele af dyrene man ikke bruger, brusk, klove og sådan.

Det er da muligt at miljøstyrelsen er med i en større konspiration imod hjortetaksoliefabrikanterne, men når noget er klassificeret som sundhedsskadeligt, krævende handsker og at emballagen ikke må smides ud med dagrenovation, så har jeg det personligt sådan at det behøver jeg ikke lige smøre på en plukket mås hvis det kan undgåes - det er jo ikke fordi jeg tror man falder død om af at kigge på en flaske nede i Matas ...  8)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #26 Dato: 11 Februar , 2013, 00:00 »
Måske er det grundlæggende problem kedsomehed? Har dine høns adgang til et stort areal med græs osv.?

Og hvad med foder. Mangler de måske protein eller andet?

Hvis de allerde har masser at rode i, så ville jeg nok isolere synderen et par dage med luksuskost, og derefter give den en sidste chance.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline leise

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #27 Dato: 11 Februar , 2013, 13:05 »
Vi har nøjagtigt det samme problem. vi har seks hybrider, som vi fik i november. Først mistede 3 fjerene i gumpen. Vi troede måske de havde diarre. Så var det pludselig fem, der var bare og en, der havde fuld fjerdragt. Men jeg synes nu at jeg har set at de også plukker hinanden.
De har 5o m2 hønsegård og får grønt dagligt + at de flere gange om ugen kommer ud og går i området. Så ja, de keder sig nok, men så burde alle høns, der ikke går frit, kede sig.
Tænker det måske er "racen", der har et problem. Men de lægger æg, opfører sig normalt, så det er lidt svært at svinge øksen. Vi har også prøvet at tilføre ekstra protein. Det eneste, jeg ellers kan tænke på er at de ikke rigtigt har adgang til støvbad pga vejret.
glæder mig til at høre hvad det ender med.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #28 Dato: 21 Februar , 2013, 15:14 »
Så er jeg her igen  :) Jeg har været en tur i London på vinterferie, og det havde jeg ikke lige lyst til at reklamere med på "nettet" -  derfor har der ikke været statusopdateringer før nu ;)

@ Preben: Mit hønseri er ikke så stort, at jeg kan sætte synderen i "enerum". Det kan da godt tænkes, at hun ville glemme unoderne, hvis hun gik alene i en periode  <A

Hvorom alting er, så er jeg endt med at forsøge hjortetakolie-metoden. For 1 lille uge siden duppede jeg forsigtigt med en vatpind lidt olie på fjer og dun omkring de værst udsatte områder. Nu hvor jeg er kommet hjem, kan jeg se, at fjer og dun er ved at vokse ud på et par af hønerne, men den værst udsatte bliver stadig plukket særligt på den ene side af halsen. Jeg giver dem en omgang mere i aften ...... føj hvor det dog stinker  <R

Jeg har desuden observeret, at alle høns kaster sig over dun, der falder af og æder dem i en fart - om det så er proteinmangel eller kedsomhed ved jeg ikke - det er ihvertfald en uskik /1 Idag har jeg købt hakket oksekød, som det er min mening, de skal få en lille klat af hver dag. Sneen er ved at være væk i den ydre hønsegård, så nu bliver der også åbnet derud til, sådan at de får mere plads at tumle på. Det var vist tjek ved både kedsomhed og proteiner  ::)

Jeg er absolut heller ikke tilhænger af at bruge giftige midler eller stoffer, hverken når det handler om mig selv eller mine dyr, men lige nu er jeg faktisk ved at være SÅ træt af mine høns, at jeg overvejer, om jeg overhovedet gider alt det bøvl og for ligesom at fuldende det hele, gik hanen, Svend, til angreb på mig idag, da jeg gik ind i hønsegården ..... øv  >:(
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #29 Dato: 21 Februar , 2013, 18:12 »
Så er jeg her igen  :) Jeg har været en tur i London på vinterferie, og det havde jeg ikke lige lyst til at reklamere med på "nettet" -  derfor har der ikke været statusopdateringer før nu ;)
Haha det har du ikke kunnet skjule da du har haft Engelsk flag på /o

@ Preben: Mit hønseri er ikke så stort, at jeg kan sætte synderen i "enerum". Det kan da godt tænkes, at hun ville glemme unoderne, hvis hun gik alene i en periode  <A

ja for lidt plads er der altid nok af :)

Idag har jeg købt hakket oksekød,  ::)
Du skal købe pizzahak det er meget billiger  *g

Håber du får styr på det du skal da ikke give op /o
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/