Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning  (Læst 12393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Dato: 09 Februar , 2013, 13:41 »
For syv sytten da også  >:( Jeg har lige opdaget, at en af mine høner har fået smag for at plukke de andre høns og æde fjerene! De fire andre høner er fuldstændig bar-måsede, en enkelt bløder endda lidt.

Hvad gør jeg? Forsøger med salt, briller og andre krumspring eller gør kort proces, inden adfærden smitter de andre?
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2013, 14:10 »
For syv sytten da også  >:( Jeg har lige opdaget, at en af mine høner har fået smag for at plukke de andre høns og æde fjerene! De fire andre høner er fuldstændig bar-måsede, en enkelt bløder endda lidt.

Hvad gør jeg? Forsøger med salt, briller og andre krumspring eller gør kort proces, inden adfærden smitter de andre?
Du skynder dig at købe noget hjortetaksolie i Matas eller på apoteket, og så pensler du dine høns i rumpen med det. Husk handsker!!! Det er umuligt at vaske af, og er meget stærkt. Pas på at komme det på den bare hud; det svider. Det burde hjælpe på fjerpilningen. *k *k
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2013, 14:17 »
Hjortetaksolje kan godt hjælpe men briller er bedre.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2013, 15:17 »
Er det ikke synd for hønsene at få hjortetakolie på sig? De ordner jo selv deres egen fjerdragt, og det må da smage grimt, hvis det kan hindre andre høner i at plukke/spise de andres fjer.

Jeg har tænkt over dette flere gange, når rådet med hjortetakolie er nævnt. Er der nogen der har erfaringer/observationer omkring dette?
Med venlig hilsen
Lene

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2013, 15:23 »
Det er ikke usansynligt at du har ret Lene, det er måske ikke så rart for hønen med Hjortetaksolie, men ifh. til at den i værste fald bliver udhulet bagfra i levende live, og til sidst dør, så er valget mindre vanskelig.
Det er desværre ikke altid hønsene holder sig til fjerpilleri, det sker nemlig det går over i at de også spiser kødet  /d

Alternativt kunne man bruge briller, men det syntes også en smule barbarisk for nogen, idet der skal et spyd gennem næseborene og gennemhulle brusken derinde.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2013, 15:27 »
Jeg vil holde med dig,Lene.Det er SÅ ulækkert med hjortetakolie.Hønsene ser "herrens" ud og det lugter langt væk.Det er vel heller ikke rart for hønsene at skulle gøre deres fjer rene for den slags.Jeg mener at man for mange år siden ( da jeg selv havde høns ),kunne købe nogle ringe man satte i næseborene og ind mellem over-og undernæb.Hønsene kunne så ikke pille de andre men kunne stadig æde og drikke.Det svarer vel til hvad man opnår ved næbtrimning men er mere human. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2013, 15:34 »
Så er det nok bedre med øksen, hvis man ved hvem den/de skyldige er.

Med mindre det er nogen man har brugt meget tid og avlsarbejde på (?)
Med venlig hilsen
Lene

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 114
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2013, 15:41 »

Jeg har tænkt over dette flere gange, når rådet med hjortetakolie er nævnt. Er der nogen der har erfaringer/observationer omkring dette?

Nu smører man jo ikke hele hønen ind i hjortetaksolie ;D Jeg har fin erfaring med OMGÅENDE stop af fjerpillelyst, når ofrene blev smurt ind i olien på de berørte områder - det er i hvert fald et forsøg værd, hvis man vil forsøge at undgå økse
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2013, 16:01 »
Jeg har brugt både "anti-fjerpilnings-spray" som er fortyndet hjortetaksolie i sprayflaske, og ren hjortetaksolie. Jeg brugte en vatpind til den rene olie, og duppede hønsene i nakken og på halsen, for det var der, de blev pillet. Det satte en stopper for pilningen, og selv om det lugter forfærdeligt og smager særdeles grimt, er det alligevel en, set herfra, nænsom og billig løsning. Fjersprayen er måske nemmere at håndtere, men jeg synes ikke den virkede helt så godt. Du kan også købe "Bid-Nix" mod halebideri hos grise. Det har nogenlunde samme effekt på høns. Briller har jeg ikke erfaring med.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #9 Dato: 10 Februar , 2013, 13:19 »
Har først tid nu til at læse jeres gode råd ...... tak  /o

Jeg var ikke klar over, at metoden med brillerne kræver, at jeg skal "stikke hul" i mine høns ... det er jeg ikke sikker på, at jeg har lyst til  <J

Hjortetaksolien ... jamen når nu dyrene er plukket helt bare, svier det så ikke, hvis jeg kommer til at ramme deres skind?

Øksen har jeg ikke lyst til, selvom det jo nok vil være den metode resten af flokken ville foretrække, hvis de da kunne tale <G
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2013, 14:22 »
Fortynd hjortetaksolien lidt op, så er det ok at spraye på dyrene :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #11 Dato: 10 Februar , 2013, 14:31 »
arhhhh, jeg synes ikke det er nogen god ide at komme det på hønsene i situationer hvor det kommer i kontakt med huden ...

http://www.p-lindberg.dk/ImageBaseDK%5Cpdf%5C9021641.pdf
og
http://www.matas.dk/files/Hjortetakolie_v2-0.pdf

Det er et gamle husråd, også til heste, men det er altså meget skrappe sager - generelt bør man nok ikke komme noget på dyrenes hud hvor det i øvrigt tilrådes selv at bære handsker for at undgå kontakt. F.eks Hjortetaksolie spray :
Citér
Produktet indeholder organisk opløsningsmiddel. Gentagen eksponering af organiske opløsningsmidler kan give skader på nervesystemet og indre organer som fx lever, nyrer.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #12 Dato: 10 Februar , 2013, 14:36 »
Hvis du nu bruger øksen, så burde det vel være til at finde en ny wyandothøne i nærheden af, hvor du bor.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #13 Dato: 10 Februar , 2013, 15:17 »
Tænke-tænke-tænke  <J <J <J

Manden min så helt trekvart ud i hovedet, da jeg nævnte hjortetaksolien - han mindes lugten fra sin barndom, hvor hans forældre har haft brugt det til at holde dyr væk fra træer og planter. Lyder absolut heller ikke helt sundt ud fra de her datablade, selvom det virker som en nem og effektiv metode.

Mon ikke det bliver øksen - jeg synes altså bare ikke, at det er særligt rart  :( Som du skriver, Martin kan jeg jo sikkert få mig en ny høne andetsteds fra .....
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Den skyldige er hende med fjer i måsen!!! Fjerspisning
« Svar #14 Dato: 10 Februar , 2013, 15:24 »
Kunne det hjælpe at tage den væk fra de andre et stykke tid  :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/