Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hønemor pikker på ægget når kyllingerne pipper?  (Læst 1969 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi_M

• Bruger
Sv: hønemor pikker på ægget når kyllingerne pipper?
« Svar #15 Dato: 08 Februar , 2013, 18:43 »
Mange tak :-D
Jo da tog lige hurtigt et par i morges, inden arbejde, så kan I lige se dem :-D lægger dem lige op når jeg er færdig ude i stalden :-)
-Heidi

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #16 Dato: 08 Februar , 2013, 20:31 »
Det er bare SÅ hyggelig at se de ny klækkede kyller kigge frem under mors vinge (eller over mors vinge i den sags skyld ;D)
Om  varmelampen: Jeg har haft succes i yder  sæsonene, når de er koldt, at  give en  varmelampe til  skruk og hendeskyller. Det er måske ::) også noget  at  gøre at min rugemaskine ( en  dværg Wyandott) har haft op til 12 kyller i stor race. Hun passer sine kyller til UG i de første uger men  efter 4-5 uger er hun bare simpelhed for lille at de samtlige kyllinger. Der er ikke plads nok under henne,  da hjælper en  griselampe til at hun ikke bliver træt og giver op og at samtlige kyllinger klarer sig at blive voksne.
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2013, 20:35 Fra Tapani »
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #17 Dato: 08 Februar , 2013, 21:28 »
Mange tak for alle jeres søde svar :-D kan fortælle at der nu er fire kyllinger, så alle æg er klækket :-D 2 brune og 2 gule :-)
Har vedhæftet et billede taget med min mobil, så nu håber jeg det virker :-)
-Heidi

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
hønemor pikker på ægget når kyllingerne pipper?
« Svar #18 Dato: 08 Februar , 2013, 21:33 »
NUSER - uhhhh forventningens glæde, skruk skruk skruk skruk amok kom glad 

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #19 Dato: 08 Februar , 2013, 21:35 »
Har iøvrigt valgt at have varmelampen tændt, da jeg synes det ellers er ret koldt - kan være jeg er pylret :-P
-Heidi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 08 Februar , 2013, 22:56 »
Har iøvrigt valgt at have varmelampen tændt, da jeg synes det ellers er ret koldt - kan være jeg er pylret :-P

Ja det er du.

Jeg håber ikke du slår hønemor ihjel med dit arrangement, men stresser hende gør du uden tvivl.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 08 Februar , 2013, 23:00 »
Hov, ikke forstået. Hvad er der, der skulle slå hende ihjel eller stresse hende ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 08 Februar , 2013, 23:30 »
Varmelampen. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 08 Februar , 2013, 23:41 »
Jamen hvorfor? Høns har da mig bekendt ingen aversion mod lune forhold. Vurderet ud fra billedet, kan lampen ikke være placeret lige oven i hønen, men må være ved siden af, så hun bliver næppe heller stegt. Forklaring udbedes.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 08 Februar , 2013, 23:50 »
Stella

Jeg tror vi taler forbi hinanden her.

En høne med 4 kyllinger klarer sig fint, helt naturligt, også selvom der er lidt frostgrader.

I min optik vil alle 'hjælpemidler' derfor ikke blot være omsonst/unødvendige, men også forstyrrende/stressende for skrukken.

Så lad dog skrukken klare det selv.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 09 Februar , 2013, 00:12 »
OK. Men jeg synes da så, at det var en bombastisk - og skråsikker -kommentar til en uerfaren hønemor. Altså, den emmede ikke af venlighed, vel da.
Vi ved jo ret beset ikke, om hønen synes, at det var en dejlig afstressende omsorg, eller om du har ret i, at det stresser.
At det ikke er en strengt nødvendig foranstaltning, var der ikke rejst tvivl om. Det er der, ved eftertanke, meget der ikke er. F.eks er jeg glad for ikke at bo i en uopvarmet jordhule, men strengt nødvendigt, øøøøh, det tror jeg da ikke, at det er. Der er da folk som vælger at leve på den måde. Faktisk er jeg MEEEGET glad for ikke at gøre det  /o

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #26 Dato: 09 Februar , 2013, 09:05 »
Varmelampen hænger et godt stykke fra hønen, og det er egentlig mest for at holde dderes område på plusgrader, troede ikke det kunne stresse hende :-( så må jeg hellere få den slukket.
-Heidi

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #27 Dato: 09 Februar , 2013, 09:09 »
Jeg synes nu, at det er en god ide med varmelampen et stykke fra hønen - det kan hjælpe kyllerne til at komme lidt oftere ud fra de varme skørter og spise. Hvis du ikke flytter rundt på arrangementet flere gange, så stresser sådan en lampe ikke hønen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #28 Dato: 09 Februar , 2013, 09:18 »
Om en skruk er verdens bedste rugemaskine, jo bestemt, når den virker optimalt.  ;) /o for der findes også skrukhøns, som bestemt ikke egner sig til at ruge æg ud.

Tillykke med kyllingerne.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 09 Februar , 2013, 10:42 »
Jeg er enig med Helle i, at varmelampen synes en fin ide, så de kan komme ud til foderet uden for megen afkølning. Det er da alt for koldt til, at små dunbolde kan holde varmen ret længe uden for moders skørter, så jeg tror da, at de vil få mere at spise med lampen på plads.
Som du kan forstå, er der plads til mange forskellige meninger/holdninger/livsanskuelser her på hønseforum /o