Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Snart kyllinger - Hjælp?  (Læst 1385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi_M

• Bruger
Snart kyllinger - Hjælp?
« Dato: 03 Februar , 2013, 12:51 »
Hej,

Nu er jeg jo helt ny herinde, og håber i vil svare på lidt spørgsmål omkring mine kommende kyllinger :)

Jeg har jo mine 3 høner og 1 hane, og den ene høne er så blevet skruk, hvor hun så har fået lov til at beholde 5 æg, og der er liv i dem, og de burde klække omkring tirsdag-onsdag :) Men så er det jeg tænker, er det mon for koldt for dem nu? Deres hønsehus er i den ene længe af vores staldbygning, og der bliver så lukket for dem til aften, så der ikke kommer ubudne gæster, og skal jeg skille hønsemor og kyllinger fra de andre 3?

Jeg har ikke selv prøvet at ruge kyllinger ud før, sidst mine forældre fik nogen ruget ud, slagtede hønsemoren dem, og det håber jeg så ikke min gør. og så har de for en del år siden ruget gæslinger ud, men der klarede gåsemor og gassien det fint selv.

Men det er jo lidt noget andet, nu når det er ens egne, og vi glæder os sådan til der kommer små kylleryller :)

Mvh
Heidi
-Heidi

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Snart kyllinger - Hjælp?
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2013, 12:58 »
Du kan vælge at gøre begge dele. Du kan lade dem alle gå sammen, eller du kan tage skrukhønen og kyllingerne væk. I naturen går de jo sammen, men de fleste vil nok skille dem ad for en sikkerheds skyld. Det er i hvert fald mit indtryk.

Det er ikke for koldt, hvis de har mulighed for at finde læ, og hvis der er adgang til frostfrit vand og godt foder. Hønemor er lavet til at tage sig af dem. Men hvis instinkterne svigter, kan du evt have en varmelampe klar.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2013, 13:10 »
Mange tak for svar :)

Hun har sin rede i en kasse på gulvet i et hjørne af hønsegården/huset, og der er halm rundt om hvor de går ud, og selvfølgelig i reden, kan evt, sætte en balle halm for, så de måske er skåret lidt mere fra de andre. Hvornår begynder kyllingerne at spise foder? Går ud fra det er noget kyllingefoder de skal have, er der noget bestemt jeg skal vælge der?
De andre får Brufa fra DLG, det fik jeg af vide hos dem, at jeg skulle fodre dem med, og så får de selvfølgelig salat, grønt og hvad der elllers lige er af rester i køkkenet som de kan spise :)
-Heidi

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2013, 13:22 »
Kyllingerne begynder at spise foder næsten med det samme, men kan klare sig et døgn eller to uden. Forsøg har dog vist, at de helst skal hurtigt i gang med at spise. Det er på grund af udviklingen af tyndtarmen. De vil aldrig blive lige så store, hvis de ikke får noget at spise de første dage.

Jeg kender ikke Brufa, men kyllingerne kan du give startfoder den første måned eller to. Det er lavet til formålet. De kan ikke spise store piller og har lidt andre næringsbehov end æglæggende høns. Nogen tilsætter også vitaminer til drikkevandet.

Du kan også give dem ting som finthakkede æg og finthakket grønt.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2013, 13:33 »
Hej

Da jeg havde kyllinger sidste år fik de start foder samt undulat frø.
Så fik de majs fra dåse som var hakket samt fint delt grønt.

Der var 2 kyllinger ud af ca 20 der ikke klarede den. Resten har det godt idag :)

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2013, 13:34 »
Jeg henter noget kyllingefoder i morgen, så det er klar :) Går ud fra man godt kan købe det ved Land og Fritid :)

Nu skal jeg bare have fundet ud af, om man skal tage chancen og lade dem gå sammen, eller om de skal skilles ad - Hvis vi skiller dem ad, hvornår vil man så kunne lukke dem sammen igen?

Ved ikke om racens har nogen betydning, men det er blandingshøns jeg har, og det ligner hvide italienere og brune amerikaner, kan lige se om jeg ikke har et billede jeg kan lægge op :)
-Heidi

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2013, 13:37 »
Har næsten altid majs i skabene, så det skal de nok få :)

Uha, det er altså vildt spændende :) Glæder mig helt vildt til de klækker, og samtidig er jeg også lidt nervøs, vil jo gerne at det går godt, så håber sådan at det er en god hønemor :)

-Heidi

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2013, 13:41 »
Ja de har startfoder hos Land og fritid:
http://www.landogfritid.dk/p/989/paco-start-kyllingefoder-15-kg

De plejer også at have en økologisk udgave.

Jeg tror det er meget forskelligt hvornår folk plejer at forene skrukken og de nye kyllinger igen.

Og held ok lykke med det. Om ikke andet, så får du noget viden om skrukkens kvalitet som moder, og om flokkens reaktion på kyllingerne. Nogen gange må man jo også tage en chance.
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2013, 13:43 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2013, 13:50 »
Det har du helt ret i, man kan læse nok så meget om det, og først egentlig rigtig finde ud af det når man har prøvet det - men er virkelig spændt :)

Her er lige et par billeder, det første er hvor jeg lige har fået dem, og det andet er fra her i vinters, hvor de kun lige gider kigge ud eller også lige komme ud på rampen, da de ikke vil ud i sneen :P

-Heidi

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2013, 14:00 »
Det er flotte høns. De ser sunde og rene ud, så de har det vist glimrende.

Mine vil heller ikke gå i sne, og hvis en forsøger at flyve over det. Så bliver den hjælpeløst stående hvor den lander.
Har eller har haft:

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #10 Dato: 03 Februar , 2013, 14:18 »
Mange tak for de fine ord :) Jeg er nu også rigtig glad dem :) De er vildt hyggelige :)

Sjovt med sneen, men det må nu også være koldt for deres fødder, og nu sneer det som pokker igen, så heldigt de nåede at komme ud og nyde det, inden sneen er der igen :)
-Heidi

Offline Kenneth j

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Februar , 2013, 16:42 »
Jeg havde 2 skruk sidste år begge 2 gange.

Den ene skruk var super sød og kunne gå med kyllingeren sammen med 1 hane og 1 anden høne.

Den anden der imod var gal i skralden og kunne hverken gå med skruk + kyllinger eller med hane og høne.

Så de blev skilt så den ene dik med de 2 andre og tosse skrukken gik for sig selv med kyllerne.
Kan ikke helt huske hvornår de blev sat sammen men der gik vist ca. 4 uger.

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2013, 20:10 »
Mine skruk går altid sammen med resten af flokken, jeg har kun en eneste gang haft et problem, hvor to skrukker ikke kunne enes, den ene trynede den anden, fordi hun ville have alle kyllinger til trods for, at hun havde 15 kyllinger selv. Så i den situation skilte jeg dem ad.
Held og lykke med dine, det er nogle forfærdelige tidsrøvere *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi_M

• Bruger
« Svar #13 Dato: 04 Februar , 2013, 20:30 »
Mange tak for Jeres indput :)

Der er et enkelt æg der er klækket i dag, inden jeg kom hjem fra arbejde her til aften, men der lader ikke rigtig til at være liv i den :( Har i første omgang ladet den blive ved sin mor, men er nu næsten sikker på den er død :( Har valgt at lukke af for de andre høns nu, da jeg gruer lidt for, om de har været i reden, da et af æggene lagde uden for reden :( Så håber ikke den er gået til ved det. Kyllingen var stadig våd og klistret, så det kan jo ikke have været vildt længe siden, eller hvor lang tid går der til de er tørre?

Nu håber jeg bare det kommer til at gå godt med resten, har heldigvis fri i morgen, så jeg ved da hvad min dag skal gå med :P Sidde og lytte om der sker noget.

Kyllingen der er klækket, ser iøvrigt ikke ud til at der er blevet pikket i den, kan det have været for koldt den?

Puha, synes godt nok det er nervepirrende, og håber virkelig det går bedre for resten, nu har hun i hvert fald total ro fra de andre, og har dækket alt af, hvor der muligvis har kunne komme lidt vind igennem.

-Heidi

Offline Flaskedaske

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Februar , 2013, 08:25 »
Hej

Denne tråd er da alt for spændende, nu synes jeg bare der mangler en lykkelig slutning. :)

Hvordan gik det med resten..??
0.1 Kone, 1.1 Dejlige børn, 1.6 Australorps, 1.2 Brahma, 1.1 Fjordheste, 1.0 Islænder, 1.1 Hunde(Skøde størrelse), 0.1 HB Kat.