Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: udvide hønseholde eller ej  (Læst 3997 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sonnegård

• Passiv bruger
udvide hønseholde eller ej
« Dato: 02 Februar , 2013, 18:43 »
Nogle af jer har muligvis læst mit indlæg om min stakkels høne som vores eneste hane har set sig sur på, ellers kan det læses her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30805.msg275141#msg275141

Løsningen er endnu ikke fundet.

Jeg har indrettet et midlertidigt hønsehus i en af de andre længer på gården, hvor hønen får ro til at komme sig. Hun virker ikke syg, men er stadig lidt ved siden af sig selv. Hun fælder, og har siden overfaldet ikke lagt æg. Men hun spiser, klatterne ser normale ud og hun virker interesseret, når jeg kigger ind til hende.
Hun ser noget afpillet ud - mangler fjer flere steder, så hun fryser når hun går ud, hvilket hun derfor ikke gør i længere tid af gangen.

Hun klukker og gokker, som hun plejer, når hun er ude på gårdspladsen sammen med mig. Hun kan ikke være i haven hvor hanen går med resten af hønsene. Vi har prøvet at lukke dem sammen igen, men hanen er over hende med det samme. Så det går ikke. Hun virker trist, når hun er i sit hønsehus, men tror det er fordi hun er alene. Hun går ikke ud af hønsehuset med mindre jeg er med. Og hun putter i armene på mig når jeg løfter rundt på hende. Hun virker ikke sløv eller syg. Men ved siden af sig selv og hænger lidt med næbbet.

Har forsøgt at gøre det omvendte. Isoleret hanen fra flokken og sat hønsepige tilbage til de andre høns. Det går fint. Hun sidder tæt sammen med dem på pinden i hønsehuset og virker accepteret i flokken. Så snart de kommer ud, går hun dog for sig selv, og bliver helst inde. Sikkert fordi hun fryser, men kan også være nervøs efter overfaldet.
De andre høns er til gengæld meget forvirrede over at undvære hanen, og jeg synes egentlig det er rigtig synd at skille en ellers velfungerende familien ad.

Så tænker nu at jeg vil gøre følgende i et sidste forsøg inden jeg meget mod min vilje må skille mig af med hønen (....eller hanen):

Skaffe min høne selskab i form af ny isa veninde, så hun ikke er helt alene hele tiden.

Tænde for varmelampen....varme og lys til at hjælpe hende igennem resten af den kolde vinter.

Hun fodres i dag med økologisk æglægningsfoder, 3 forskellige slag øko korn, skaller, madrester/køkkengrønt. Er der andet hun bør have, for at give hende et skub i den rigtige retning i forhold til fjer, æg og humør?

Hun har dagslys fra stort vindue, tykt lag hø over hele gulvet og et hjørne med sand. Er der andet jeg kan forkæle staklen med (for nogle af jer ville det nemmeste nok være at slibe øksen og tænde op under gryden :o, men her er altså tale om mors yndlingshøne...så den går altså ikke ::)...med mindre det er strengt nødvendigt.)

Når/ hvis hun bliver helt sig selv igen - er der to løsninger:
1. forære hende væk til nogle som i forvejen har et par havehøns - hun får det sikkert godt men desværre ikke hos mig  :'(
2. have to hønseflokke hjemme hos mig - kræver lidt anlægsomlægning - besværligt men ikke umuligt. :-\

3. mulighed er selvfølgelig at bytte hane med nogen - og samle flokken til en flok igen når hønsepigen er på toppen. Synes ikke jeg vil udsætte hende for nyt mandebekendtskab, før hun er helt ovenpå. Og det ville også være fint at tilføre nyt blod til flokken i forhold til indavl.

Jeres tanker om alt dette vil blive taget imod med kyshånd :)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: udvide hønseholde eller ej
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2013, 18:50 »
Nu kender jeg ikke lige historien bag om hvor længe du har haft dem og hvor gamle de er så dette virker måske som et dumt spørgsmål.
Men kunne det være en hane? Evt. en sent udviklet hane?
Har du billede af hønen?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2013, 18:54 »
Hej Bianca,

Først og fremmest: hvor er det godt du gør noget for hønen /o Mange havde blot ladet stå til eller fundet øksen frem. Godt at høre, at du gør noget for hende.

Varmelampen er en god idé, måske i kombination med et dækken til hende. Det lyder som en god ordning du har fundet frem til, og hø og sand og det hele lyder også helt fint.

Som supplement til en afkræftet høne, kan du give hakket, råt oksekød og hårdkogte æg. Jeg har netop i dag sat en høne tilbage til flokken, der har været på rekreationsophold indendøre i tre uger, og hun blev fedet op med undulatfrø, æbler, salat, hakket oksekød og kogte æg. :).

Din hane lyder som en bisse. Måske skulle du overveje om han skulle flyve til himmels? Hvis det ikke er løsningen for dig, forstår jeg det godt. Jeg har selv en hanebisse der jagter mandeben, og han burde også spille harpe hos Skt. Peter, men han lever altså i bedste velgående endnu ::).

To flokke var måske den bedste løsning, for din høne keder sig helt sikkert når hun er alene. Min kedede sig bravt i de tre uger hun var alene, og livede helt op, da hun så sine hønsevenner.

Hvis hun skal et helt nyt sted hen, skal det være til nogen som har en lille flok, og hvor hun kan gå sammen med bare én høne fra flokken i nogle uger, så de to bliver venner. Ellers bliver det (eller kan blive det) svært for hende at falde ind i en ny flok.

Rigtig meget held og lykke med hende. Hold os opdateret.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Sonnegård

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2013, 19:07 »
Danny: Interessant tanke, hønsepigen er en isa warren fra 2011 - den sidste overlevende ud af en flok på 5. De sidste 4 fik ræven. En samlet flok som jeg købte samtidig med vi blev gårdejere. Den ene af de 4 som blev spist af ræven, blev meget uventet skruk i sommers og fik derfor et hold rugeæg under sig, som resulterede i en god flok blandede kyllinger, som nu er vokset op og går rundt hos os, heriblandt hanen. I al den tid har der ikke været problemer. Er ret sikker på hun ikke er hane. Har indtil sidste søndag lagt et fint æg til os hver eneste dag. Og rent adfærdsmæssigt er hun meget høneagtig.
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2013, 19:19 Fra Sonnegård »

Offline Sonnegård

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2013, 19:12 »
Tanja: Tak for din lange positive mail! Dejligt at blive bekræftet i, at det jeg gør er rigtigt. Og at der er håb forude.
Hakket oksekød og hårdkogte æg må afprøves i morgen.
Er det skidt at finde selskab til hende, mens hun skal komme sig - altså stresser det mere end det gavner?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2013, 10:54 »
Tanja: Tak for din lange positive mail! Dejligt at blive bekræftet i, at det jeg gør er rigtigt. Og at der er håb forude.
Hakket oksekød og hårdkogte æg må afprøves i morgen.
Er det skidt at finde selskab til hende, mens hun skal komme sig - altså stresser det mere end det gavner?
Hvis hun er frisk og æder normalt, men "kun" mangler lidt fjerdragt, så kan du godt sætte en veninde ind til hende. Vil hun have det rå oksekød?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2013, 16:51 »
hvis hun går inde og ikke får træk og frost, tror jeg varmelampen skader mere end den gavner bare der fri mad(gerne æggepiller) og vand, og hvis du syntes hun mangler selskab så giv hende en venninde fra flokken, selv om jeg hellere tog hanen væk 1 måned eller 2. evt prøvede at udskifte ham, hvis det er muligt

Offline Sonnegård

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2013, 07:23 »
Kristian: Hvorfor ville du hellere tage hanen væk en måned eller to?
I går var hun så klar til at komme tilbage til de andre. Kunne slet ikke forstå at der var lukket af ind til haven, og satte sig til at sove foran lågen midt i sneen. Opdagede hende heldigvis og bare hende ind til sig selv igen, under stor protest.... Var lige ved at svinge øksen derefter, men det er bare sådan en fin hane vi har, og alle de andre høns er pjattede med ham. Så jeg gik i seng med uforrettet sag  :-\
Tanja: Hun var meget begejstret for det hakkede oksekød :)