Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Favarolles  (Læst 2576 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kaspus

• Passiv bruger
  • Kommende hønseejer
Favarolles
« Dato: 01 Februar , 2013, 16:19 »
Hej.
Jeg har arvet et par favarolles, disse har aldrig haft kunstigt lys, jeg har tændt lyset her for nogle dage siden, de har ikke lagt æg i de 14 dage jeg har haft dem, men jeg håbede de ville begynde nu hvor de har fået lys. Er der nogle der kan sige noget om hvor længe der typisk går inden de igen begynder at lægge æg efter pause. De er kommet fra en besætning på ca 30, hvor der kom lidt æg hver dag, men han vidste ikke hvem æggene kom fra, efter de er flyttet er der i hvert fald ingen æg kommet ud af mine, de går sammen med 3 hybridhøns, som vi har fået 2-3 æg fra hver dag også uden kunstigt lys.

Og hvad med favarolles, er der nogle der kan sige mere om dem, jeg har læst at de er ok æglæggere, rolige og meget mere, men mine synes jeg nu ikke er særligt rolige, de er stadig meget "bange" for os når vi fodrer, lukker dem ud osv.

Håber på en masse gode svar.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Favarolles
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2013, 16:33 »
du kan godt være uheldig at der går 2-4 uger endnu inden de er kommet sig over og blive flyttet. Selve tricket med lyset kan også godt ta sin tid inden det virker. Jeg mener at et æg er 28dage undervejs fra start til det er lagt, så der er desværre nok ikke nogen mirakkelkur der får dem til og lægge æg fra imorgen. God fornøjelse med dem  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2013, 17:57 »
Og med hensyn til skyhed; invister i et par dåser majs, og sæt dig tålmodig ned og lok med en håndfuld (pas på kramper og sovende ben). Råt, hakket oksekød er også godt. Smid lidt hen mod dem, men kun, så de kan se, at det lækre kommer fra dig. I løbet af kort tid, vil jeg tro, har du to faverolles siddende på skødet. ;) ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2013, 18:02 »
Hvis jeg forstår det ret, så er det ca. 2 uger siden de blev flyttet og også fik lys.
2 uger er ikke ret lang tid, de skal først vænne sig til de nye omgivelser og lyset skal påvirke dem. Du kan nemt skulle vente 4-5 uger, uden det er unormalt.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2013, 18:12 »
Vi har også faverolles, og det er en super skøn race  /o

Der er dog stor forskel på dem vi har haft fra kyllinger og dem vi har fået som unghøns. Værst er hanen vi har fået til sidst, han er meget sky og bliver om kort tid til grydesteg  ;)
Ellers vil jeg sige de er ekstremt nysgerrige, og følger med i alt hvad du laver i haven - når de altså får tillid til dig :)

Vores har lagt godt med æg vinteren igennem, selvom de er nybegyndere på området, så ingen klager der.

Held og lykke med dem ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2013, 21:19 »
Jeg har en blandet forsamling, ialt 9 stk. Den ene, Mælkebøtte  ;), er købt for at være en faverolle-wyandotte-blanding! Dog ligner hun 100% en faverolle, måske med en aaanelse mindre kindskæg  :o... Min veninde har hendes søster. De gik sammen til de var ca 5 måneder hvor vi købte en flok hver fra samme sted.
De er begge de mest forvirrede blondiner vi har hver især... Dog er de begge blevet mere fornuftige og modne  ;D efter de er startet med at lægge æg - om det er normalt aner jeg ikke  :o!?

Mine fjerbolde har en alm. hønsegård med overdækning med en låge ud til en stor indhegning. Hvis jeg fra haven spreder majs i den store afdeling, og de er inde i den lille, er det HELT sikkert, at det kun er Mælkebøtte der løber forvirret rundt og ikke kan finde ud af lågen. Det til trods for at de øvrige 8 er LØBET ud (vralte-løbet for orping´ernes vedkommende  :D)...

Men hun er SØD og bedårende kær at se på, ikke så tam som de andre - hun spiser IKKE af hånden....men lægger de fiiineste meget store helt lyse æg - jeg ønsker mig flere faverolles næste gang jeg skal på indkøb  :P ;)....