Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Årets første rugning.  (Læst 1378 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Årets første rugning.
« Dato: 01 Februar , 2013, 08:28 »
Så fik jeg lagt æg i rugemaskinen til årets første rugning. Uhh det er ligesom at vente på juleaften da jeg var barn.. ;D

Går denne fornemmelse over med årene eller bliver det ved med at være spændende??

Hønsefeberen raser stadig her hos mig. Tænk jer at for et år siden gad jeg slet ikke de dumme høns men skulle da nok lave et lille hus til de 4 konen ville have. Nu har jeg så 5 rene stammer og en lidt broget stamme og tænker stadig på hvor jeg så kan lave flere rum og hvilke slags jeg skal have til at gå der ogogo............  ::)    Forfærdeligt.... /o
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Årets første rugning.
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2013, 08:39 »
Ha ha. Du har fået uhelbredelig hønsefeber!
Lyder lidt som min mand, der modvilligt gik med til at bygge mig et hønsehus med gård, men helt selv byggede nummer to og bestemte hvad der skulle være i den. Nu vil han så skifte hønserace efter en tur på LU.... ::)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2013, 08:52 »
 *g *o det er fantastisk
Vi har haft høns i 1 1/2 år nu og har det dobbelte af hvad vi startede med. Vi har afprøvet forskellige racer og har en ret blandet flok for jeg vil ha dem, og dem, og dem og dem ...... :o
Nu har vi bygge planer og vil igen doble op  *e , jamen får den hønsefeber da aldrig ende  /f
Vi venter kyllinger i rugemaskinen ca tirsdag og jeg glæder mig - igen - som et lille barn. DET blir jeg aldrig træt af  ;D
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2013, 09:05 »
Ha ha, nope den går vist aldrig over den hønsefeber, ud fra hvad jeg kan læse mig til her på Forum  ;D

Vores 2 små høns til at lægge æg som jeg fik overtalt manden til, er nu blevet til åh.... en del høns, hvor nogen er til slagt, avl og bare pyntedyr i haven  *f

Tror det er meget godt der ingen respons har været på min annonce om køb af rugemaskine, for så gik det da nok bare helt galt  *e

Det værste var næsten LU.... der fik jeg da lige åbnet øjnene for nogle racer jeg simpelthen bliver nødt til at eje på et tidspunkt - heldigvis har vi ikke plads pt.  ;D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Jytte

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2013, 09:51 »
Jeg har da en blå fra America, hel automatisk, som gerne må flytte hjemmefra, den har tjent mig rigtig godt, ruget mange kyller ud, men jeg fik en ny i fødselsdags gave, så nu står den og "græder" i et hjørne ;) Vil gerne bruges!
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2013, 10:15 »
Jepper, hønsehold griber om sig, især når man fatter interesse for racer og avl-  /o

Og rugninger er altid spændende, for der kan ske 1000 ting undervejs.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2013, 10:42 »
Godt jeg ikke er den eneste.. ;D

Er på nuværende tidspunkt ved at bygge et ruge/kyllinge rum så jeg kan have kyllinger til at gå inde de første 6 uger..
Konen tror stadig der bliver plads til alle hendes sager derinde men lad os nu se om det holder stik.. ::)

Mvh  Allan

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2013, 20:08 »
Ja man bliver godt nok grebet af det, og andre har svært ved at forstå det. Men dyrene har gjort det de skulle. Jeg føler at vores nye landejendom er verdens centrum, og ikke "langt ude på landet, midt i ingenting".

Der er nok 6-8 hønseracer, 5 anderacer og 2 gåseracer jeg rigtig gerne ville have. Men der er jo arbejdet og det skal også være realistisk, at få nogen til at passe det hele når man er væk nogle dage.

Lige nu har jeg 11 æg fra orpingtonænder i en rugemaskine. Min første rugning. Jeg har lyst et par æg 2 gange, og der var liv begge gange. Har dog ikke tjekket alle æg og et par stykker så tvivlsomme ud.
De skulle først komme ud d. 21. og hvor er der dog lang tid til. Først tænkte jeg at 28 dage var ekstremt hurtigt at lave noget der kan gå og svømme. Men nu er det en evighed.
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2013, 20:09 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2013, 08:13 »
Nej, hønsefeberen går nok aldrig over, jeg har haft den siden min far forærede mig 1,4 blandings dværghøns da jeg var 5 år  ;)
Årets første kyllinger klækker lige nu og det bliver ikke mindre spændende af at det er æg fra sverige efter engelske forældre som skal være blodfornyelse til mine elskede agerhønefarvede orpington, og 1. generation af egen avl af s/k maran, og så har mine new hanpshire befrugtet med næsten 100 %  /o
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2013, 09:34 »
Hehe det var det jeg frygtede. Er jo først ved at starte op med avl så det bliver spændende de næste år og Henrik så ender det jo med jeg skal have lidt blodfornyelse nede fra dig men de 1.4. vi købte sidste år har fået fjer på ryggen igen og går og hygger sig herude..

Fornem befrugtning.  :)

Vil have et lille vandhul engang og så vil jeg også have lidt ænder/gæs. Men kan bare ikke finde tiden..  ::)
Mvh  Allan

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #10 Dato: 04 Februar , 2013, 09:30 »
Jeg kom lige til at læse starten på denne tråd om at du var ved at lave ruge og kyllinge rum, og så vil jeg bare fortælle at sidste år lavede jeg nogle nye isolerede kyllinge kasser som kostede nummeret efter ingenting og dem er jeg rigtig gort tilfreds med.
Og angående de ekstra stamrum så skal du da bare ha nogle flere stammer af de agerhønefarvede, en hane er formering-flere er race avl  ;)
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Februar , 2013, 09:43 »
Hvis jeg finder tiden skal jeg både have flere rum og flere stammer men skal lige vælge hvilke farver jeg vil arbejde med da jeg har for mange nu.
Men nu er jeg da snart medlem af orpingtonklubben og så må jeg med til nogle møder og lære lidt mere om avl. For tror det er der jeg ender bare ikke med 6 forskellige farver. Nøjes jeg med 3 har jeg jo plads til 2 stammer i hver farve og tror jeg har plads til 3 rum mere så kan jeg få 3 stammer i hver farve.
Henrik har du nogle billeder af dine nye kyllinge kasser? Kan altid bruge input.
Mvh  Allan

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2013, 10:15 »
Ja det med at begrænse sig er en svær kunst, har du set de sort/hvidplettede Keld i skjern har, der bliver jeg godt nok fristet.
Det her med pc er jeg ikke så god til men jeg kan sende en msm med et bilede af kasserne, jeg ser lige om jeg når det i dag, jeg ligger på sofaen med influenza  /d

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 Februar , 2013, 10:32 »
Hehe ja det er det. Har lige kigget lidt på dem og de er også fine men det er de jo allesammen...  ;)

Det lyder helt fint. Hvis du sender mms er det bedst du sender til pernille da hun har sådan en fin fon 41607180 min kan man ikke se billeder på..

God bedring det er aldrig sjovt det influensa..  *t
Mvh  Allan