Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus  (Læst 1394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Drivhus
« Dato: 30 Januar , 2013, 14:57 »
Inspireret af køkkenhavetråden og stor længsel efter et drivhus, tænkte jeg at spørge jer herinde om hvad man skal gå efter ?
Glas eller plastik ruder ? Størrelsen ? Andre ting man skal tænke på? Placering ?
Regner med at kikke efter brugt, nogen gode steder på nettet ?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Drivhus
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2013, 16:04 »
Så stort som muligt. Gerne mindst 9,9 m2. Ellers bliver der for fugtigt og varmt, og man har slet ikke nok plads til alt det man gerne vil have. Glas isolerer ikke så godt og kan knuses. Til gengæld er det pænt. Plastic-ruder bliver matte/uigennemsigtige med tid. Placeringen er mest hvor du har plads, og hvor der er lys og luft omkring huset. Om det vender i den ene eller den anden retning er vist mest en trossag.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2013, 17:22 »
Drivhus er som hønsehus, den alrig stor nok. Du skal som min vælge en som har trempelhøjre at du stå der. Det meget nemmere at styre klimaet i høj hus end i en lav. Valg mellem glas og polycarbonat(plastik) er som Henriette skriver. Man beregner at polycarbonat skal skiftes hver 9nde år, du stadig se igennem men der kommer [size=78%]Ikke lys nok igennem. Og driv huset SKAL placeres i fuld sol.[/size]
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2013, 19:55 »
Jeg er enig! Tænk stort  /o Mit drivhus er 9,9 m2 og jeg dyrker tomater, agurk, chili, basilikum, vin + et par blomster eller tre for hyggens skyld. Desuden har vi et lille cafébord og to stole i drivhuset, som vi bruger tit og tæt, når vejret er til det - her indtager vi alt fra morgenmad til aftenthe. Vi har endda præsteret at have spisende gæster i drivhuset  :)

Med hensyn til placering vil jeg også sige, at det skal stå frit. Vi har et kirsebærtræ stående ud for det sydvestlige hjørne og det tager en del af den voldsomme hede på en rigtig varm sommerdag - det fungerer fint hos os, så længe vi sørger for, at kirsebærtræet ikke bliver for højt. Vores er desuden placeret, så vi kan nyde haven derinde fra.

Noget du også kan overveje er, om du vil have fliser i drivhuset, måske bare i en del af det og om du vil dyrke direkte i jorden, i krukker/potter eller i kapillærkasser.

Forøvrigt er det også et perfekt sted at tage en middagslur en regnvejrsdag - jeg slæber gerne drømmesengen ind i drivhuset og rigtig gerne, hvis det er tordenvejr! Det er skønt at ligge derinde med en god bog, kaffe, hovedpude og tæppe og bare nyde elementernes rasen .... altså hvis man er til den slags  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2013, 16:07 »
Hej

Jeg vil advare lidt mod at sætte et galsdrivhus i fuld sol. Har selv et på lidt over 11 kvm, og det bliver alt alt for varmt, hvis ikke jeg gør noget. Det er ikke nok med automatiske vinduesåbnere og jalousivindue i bunden.
Jeg har så plantet humle ved sydsiden.
Plusser ved det:
Skygger godt på de rigtige tidspunkter af året.
Gror hurtigt og godt.
Kan tåle at man klipper godt i den, hvis man behøver mere lys i en periode.
Minusser ved det:
Gror hurtigt, og kommer ind ad vinduerne.
Spindemiderne kan lide den :-(

Jeg har tænkt mig at bygge et espalier lidt fra huset, og sætte dem derudtil, så tror jeg det bliver perfekt.

Mvh. Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2013, 16:24 »
Sikken mange gode råd, jeg kan ikke vente til at finde et ordenligt brugt. Alle de drømme...... Suk !

hoejberg

• Gæst
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2013, 16:32 »
Jeg er afgjort mest til plastik. Her blæser det nemlig meget, når det blæser. Så er plastik nemmere at samle op når drivhuset er gået omkuld i en storm ;) Ingen glas i græsplænen og køkkenhaven  8) Har ikke haft problemer med at det bliver så mat, at der ikke kommer lys nok ind  :D

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2013, 21:26 »
Jeg har tre drivhuse ...............og dyrker slet ikke urter eller grønt i dem.
To drivhuse kan evt sættes sammen med et hjemmelavet midterhus og straks har man jo et flot orangeri til billig penge.
Tit er drivhuse i str 7-9 kvm brugte MEGET billige eller gratis mod nedtagelse
Fler har skrevet om skygge.
mit det største på 24 kvm ligger i skygge hen mod middag og fungere super
det mindste i skygge af æbletræer (har plasttag)
og det mellemstore har eftermiddagsskygge og er det mest udsatte /Varmt
I kan se mine drivhuse under  min hjemmeside
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2013, 23:36 »
Jeg drømmer også om drivhus når vi forhåbentlig til foråret får anlagt have. Min ældste søn levede af tomater, agurker, peberfrugt osv hvis han fik lov. Så jeg synes det kunne være skønt at han kan tage del i at så og høste de grøntsager han elsker så højt.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2013, 16:43 »
Ege, de hjemme side ? Kan ikke finde den.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2013, 17:07 »
http://www.eges-have.dk

Rigtig flot side - og masser af inspiration til drivhusdrømme  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2013, 18:41 »
ege det er sgu da rent mormor idyl, fine billeder og dine drivhuse ligner mit værksted på en meget god dag *S*

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #12 Dato: 01 Februar , 2013, 18:56 »
Wow det ser godt ud, der er da masser af fyld i dem :-) ps. Kan se jeg heller ikke kan stave. !

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2013, 19:34 »
Ege, de hjemme side ? Kan ikke finde den.

@Malena
For en anden gangs skyld, så vil du ude under navnet se en lille globus, den kan du klikke på, så kommer du til brugerens hjemmeside, hvis de har en, de vil vise frem  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #14 Dato: 01 Februar , 2013, 19:36 »
Hmm, ja se det viste jeg ikke :-) tak ina