Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget kan moskus rugeæg klare?  (Læst 9679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

hoejberg

• Gæst
Hvor meget kan moskus rugeæg klare?
« Dato: 27 Januar , 2013, 14:10 »
Er der nogen der ved hvor længe jeg kan tage rugeæg fra ænder, uden de bliver "for gamle"?
Og hvor meget kulde kan de klare uden at tage skade?
Mine ænder har et hus de har redekasserne i, men den er ikke frost fri, og de har taget alt høet ud af kasserne, så der er ikke noget til at isolere om æggene. Derfor har jeg taget æg ind hver dag, og sat dem inde i mandens værksted hvor der er ca. 5 grader.
Nu er der næsten 30 æg, men er det for tidligt/koldt at komme dem ud i redekasserne igen?

hoejberg

• Gæst
Sv: Hvor meget kan moskus rugeæg klare?
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2013, 17:00 »
Er der ingen der kan hjælpe mig??

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2013, 17:03 »
Flyt ænderne ind i mandens værksted ;).. Julemaden skal jo sikres :P

hoejberg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2013, 18:41 »
JanR@ Selvfølgelig Jan. Det er da det jeg gør  ;)
Måske manden syntes andehuset er lidt lille, og kold til at han vil være med til at bytte  ;D

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2013, 18:51 »
Nu kender jeg ikke moskus ænders adfærd. Så derfor spørger jeg måske dumt men skal de ikke være skruk som høns inden de vil ligge sig på reden?
Hvis de ikke skal så er der jo muligheden for at lave en smule varme i selve reden så de ikke kan få frost..
Ellers vil ænderne vel ligge på reden som høns og de skal nok holde reden varm hvis bare der er et godt lag hø/halm/isolering under dem.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2013, 18:53 »
hvis ægene har fået frost er de gode til at bage af, tror ikk du får held med en rugning , men nu lover vejret jo godt

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2013, 19:01 »
Min erfaring er også, at har æggene fået frost, kommer der ikke ællinger.
Vil ænderne ruge i værkstedet?

Normal adfærden er vel (ihvertfald her), at de først lægger ca. 30 æg i en rede, så bliver de skruk og lægger sig. (altså æg før skruk, sådan groft sagt). Spørgsmålet er, om de fatter de selv har lagt alle æggene - og det vil jeg rigtig gerne høre om, Anette, så vil du ikke nok holde os opdaterede?

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2013, 20:47 »
andemor vil blive ved med at smle æg til der er nok at sætte sig på så så længe du fjerner dem vil hun ikke sætte sig - det er min erfaring. Så enten skal du flytte hende til værstedet som andre foreslår og håbe på at hun sætter sig der på hendes egne æg eller skal du snyde hende med nogle af de ældste æg, markere dem, lægge den i andehuset og vente til hun bliver skruk(vil tro på 15 kan gøre det,) når hun nu sidder fast kan du bytte de æg ud med dem  der ikke har fået frost. Når hun begynder at pille sin dun  så er det tegen på at hun er ved at gøre sig klar til "fastlægning"....
høns, ænder, hunde, katte...

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2013, 22:02 »
jeg har oplevet mine ænder lægge æg i frostvejr, og senere ruge ællinger ud af de fleste æg. men der har æggene så ligget i halm og de selv dækker dem til hver dag efter lagt æg.

jeg tror du får svært ved at få hende til at lægge sig på dem.
nu har hun jo ikke selv kunne se reden blive fyldt for hver dag, hvor hun så begynder at plukke sig (reden bliver fyldt med dun) når det er ved at være og så skrukke og lægge sig når hun mener reden er fyldt (normalt 15-25 æg)

jeg prøvede sidste år også at tage nogle æg fra, da kragerne simpelthen blev ved at tage dem. så der kun lå få æg i reden. selv om jeg fyldte reden med æg da jeg fik overdækket begyndte hun aldrig at plukke sig eller blive skruk. mener faktisk jeg havde to ænder der lagde æg på det tidspunkt, og måtte smide næsten en hel 12 liter spand fuld ud med æg /d som endte med at blive ret gamle.

men det er da værd at forsøge. men tror ikke du skal ligge mindre end 15 æg. og så kunne du jo evt lægge dem du mener måske har fået frost og mærke dem, og når/hvis hun så lægger sig så skifte dem ud.
(mine har max ligget på 27-28 æg)

hun vil jo nok fortsætte med at lægge æg lidt tid (hvis hun ikke mener reden er fuld) og der går også nogle dage fra hun begynder at plukke sig til hun lægger sig på æggene. i den tid ligger hun stadig æg.

så længe det er frostfrit så gør det ikke noget det er koldt. æggene kan sagtens tåle den kulde, bare det er plus grader.
så det vil være oplagt at prøve nu  ;D

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

hoejberg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2013, 22:06 »
Jeg tror ikke hun vil være i værkstedet.
Jeg har taget det daglige æg ind om morgenen, ofte mens hun stadig har lagt på reden. Så jeg tror ikke de har fået noget særlig frost, men de har været kolde. Så er spørgsmålet bare om de har været for kolde.
Der er 4 snyde æg i reden, ikke nok til at hun vil blive skruk. Men jeg tænkte på om vejret de næste dage/uge er varmt nok til at jeg kan fylde reden med æg uden de tager skade. Så kan det jo være hun skrukker.
Sidste vinter var der også en and der startede med at ruge tidligt, og der kom ikke ret mange ællinger. Og det har jo nok været pga at æggene har fået for meget kulde.
Så der for disse spørgsmål. Håber jo på lidt flere ællinger i år.
De smager jo godt  ;D

hoejberg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 27 Januar , 2013, 22:09 »
Tror jeg prøve at fore redekassen med hø igen i morgen.
Så får hun nogle af de ældste æg igen samt nogle golfbolde, og så krydser jeg finger  ;)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2013, 09:57 »
Må indrømme, at jeg aldrig har set en and blive skruk på golfbolde og alle de andre tricks, der virker på høns, så jeg er spændt på, om det lykkes for dig.
Noget helt andet er: Hvis hun lægger sig nu, så får du jo ællinger i starten / midt i marts, hvor vejret godt kan være noget køligt og ustabilt. Var det ikke rarere og mere ællingesikkert at vente til det er lidt lunere? Ænderne skal jo nok vokse endda!

hoejberg

• Gæst
« Svar #12 Dato: 28 Januar , 2013, 10:11 »
Jeg syntes også det er tidligt at de lægger æg. Måske de kan mærke at foråret er på vej? Men giver det et forsøg nu, så må vi se hvad der sker  :P

Offline Lipu

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 Januar , 2013, 10:24 »
En spændende tråd I har gang i :-)
Jeg er førstegangs-ande-ejer, og mine ænder er ikke begyndt at lægge æg endnu (hos mig altså). De har en udegård på ca. 45 kvm med et legehus med fast bund og halm og et overdække i den ene ende af gården. De er begyndt at sove i huset, så jeg håber de vælger at lave rede inde i legehuset på et tidspunkt.

Jeg er begyndt at tænke over hvad strategien skal være når de engang forhåbentlig lægger æg og begynder at ruge. De går pt med andrikken, men skal jeg flytte ham når rugningen begynder/når ællingerne klækkes eller skal jeg flytte and og rede - og kan man egentlig det når hun først er skruk (har lidt en fornemmelse af at de er ret arrige)? Jeg kan vel risikere at andrikken eller de andre ænder vil angribe/være for hårde ved ællingerne eller? Hvad gør I?

Vi har bygget en 'ællingegård' inde i vores værksted, men her har de ikke adgang til udeareal. Alternativt kan man vel dele andegården op med et mobilt hegn?

På forhånd tak :-)
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

hoejberg

• Gæst
« Svar #14 Dato: 28 Januar , 2013, 12:16 »
Hej Lipu.
Her går ænder, andrik og ællinger ( når der er ællinger) sammen hele tiden.
Hvis der er ællinger i forskellige aldre, er de ældste ællinger somme tider lidt hård ved en yngre, hvis den komme tæt på. Men så har mor and altid forsvaret den lille.
Ikke mere end hvad man kan regne med mellem søskende  ;)