Hvad er kravene i andre EU lande?
Jeg kender ikke til de øvrige lande, men i England er der "ingen krav". Der skal skiltes med friske æg, æggene skal være friske, æggene må ikke sorteres i vægtklasser, æggene må kun sælges direkte fra stalddør til slutforbruger. Æggene skal ikke salmonellatestes, med mindre man sælger videre til en grossist.
I Spanien tror jeg heller ikke at der er krav, men jeg ved det ikke. I efteråret da jeg var i Vera i Sydspanien skiltede en af restauranterne med, at æggene i maden kom fra deres egne høns i haven.
Er der nogen, der har påvist, hvor stor smittefaren vedr. salmonella er ved deltagelse i udstillinger ? Med andre ord- er der nogen reel rimelig begrundelse for at skulle isolere/ gennemteste efter en udstilling?
Jeg tror ikke salmonella er det man skal frygte at få med hjem fra en udstilling, men jeg udstiller ikke selv, så her må andre kloge folk på banen for at svare.
I stedet for så skrappe krav, burde FVST hellere sætte en maksimumgrænse for antal solgte æg pr. år. Det er jo logik, at et racehønsehold aldrig kommer til at bestå af 500 høns med det eneste formål at sælge æg. Det er ren diskrimination at forlange samme tests og kontroller for en hobbyavler med 12 høns i baghaven, som til en burægsproducent med 50.000 høns under samme tag. Sporbarheden ved et stalddørssalg er omtrent 100%, hvilket også er begrundelsen i England for, at der kan sælges overskudsæg uden tilmelding til et register.
Salmonellatest af æggene burde være mere end rigeligt til at få lov til at sælge lidt æg ved vejen.
Husk på, at FVST kræver også alt dette før at æggene må
foræres væk.
I øvrigt kunne det være nok så interessant at finde ud af, hvor mange der har hybridhøns og er tilmeldt salmonellahandlingsplanen, der også har en "lovlig hybridhane" i flokken. Hvis hanen i flokken kommer et andet sted fra, må det betyde samme tests og kontroller som for racehøns.