Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høring om udkast til bekendtgørelse om bekæmpelse af salmonella i konsumægshønse  (Læst 18501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Jeg ved nu ikke om man kalde jægernes fjervildt for frisk slagtede, for de hænger da adskillige dage, før de plukkes og renses.

Det er så ikke helt rigtigt. Herhjemme bliver det plukket og renset med det samme, og det gør de jægere jeg kender osse. Der skal nok være nogen der gør, men det er ikke alle
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Kathrine

• Bruger
Hej Kristian, udkastet fra fvst omhandler en bekæmpelsesplan vedr. patogene salmonella bakterier i æg til konsumbrug.
I det jeg skriver handler dette ikke om hvorvidt man er primær producent, men det handler om, om ens produkt udgør en sundhedsrisiko for forbrugeren.
Honning vurderes ikke som en risiko (så længe forbrugeren er over 12mdr gammel aka visse patogene jordbakterier) Dette skyldes at honning har et meget højt sukker indhold og dermed gør det umuligt for bakterier at opholde sig i.
Æg derimod er jvf fvst en helt anden sag -på trods af at dk anses for et salmonella frit land;)
Problemet med salmonella bakterierne er at de findes i slutdelen af hønens tarm og overføres her til skallen. Senere hen kan bakterien så vandre ind i selve ægget og udgøre en sundhedsmæssig risiko -såfremt salmonella er til stede:)
Dette vil sige at min lille lommeteori mener at det er bedre at komme med et forslag til fvst angående en label til æggebakken hvorpå der står at æggene ikke er salmonella kontrolleret.
For som Finn Jensen skriver er det jo underligt at folk selv skal vurdere om grøntsager og frugt er ok til konsum... Man kan jo ikke umiddelbart se på et jordbær om det udgør en sundhedsrisiko. I øvrigt et rigtig godt eksempel, Finn.

Hvis man skal gøre det ekstra godt synes jeg personligt at det ville være super hvis man som stalddørsproducent udfyldte en online ugentlig egenkontrolplan (redemateriale, foder, forhold) Dette kunne sende et super signal til fvst om at man er bevist om eventuelle utopiske risici i sit konsum produkt -men jeg er nok bare en nørd...

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Jeg har kigget på EFSA statistik. De er så venlige at udgive en årsrapport som giver en samlet oversigt over sygdomstilfælde fra fødevarer i EU.

Seneste er fra 2010 og der er statistikken for salmonella
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2597.htm
Tabel side 24
Tilfælde af salmonella per 100.000 indbyggere
Danmark 29,1
Tyskland 30,4
Sverige 38,7
UK 15.6

Der er jo intet, absolut intet i disse tal som på nogen måde kan tydes i retning af at der er flere salmonellaudbrud i andre lande fordi de ikke har kontrol af æg fra små hobbybesætninger.

De største kilde til sygdomme i Danmark er iøvrigt Novo-virus som stammer fra dem som tilbereder/serverer maden... Vi må have en screening af dem så.  8)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Egentlig mærkelig at der ikke er mange flere udbrud af salmonella, når man tænker på hvor mange der er som holder høns selv og hvor mange som sælger/giver æg videre også. Idet RIGTIGT mange ikke kender reglerne for ægge salg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Egentlig mærkelig at der ikke er mange flere udbrud af salmonella, når man tænker på hvor mange der er som holder høns selv og hvor mange som sælger/giver æg videre også. Idet RIGTIGT mange ikke kender reglerne for ægge salg.

Tankevækkende!!!

Jeg har argumenteret for det før, og gør det gerne igen. ;D Men denne gang tror jeg at jeg vil vende mit synspunkt 'lidt på hovedet'. Provokere lidt  ;).

Jeg vil tro at alle vi med høns har Salmonella på æg/i høns, med jævne mellemrum. Det er en påstand som ikke er efterprøvet. Det er jeg klar over. Men hvorfor skulle vi ikke have denne bakterie i hønsehuset/hønseholdet fra tid til anden?

Jamen, hvorfor dør vi så ikke, eller, i det mindste bliver mega syge af at spise 'produkterne' fra vores hønsegård?

Og svaret hertil er egentligt ret indlysende - fordi vi ikke er hysteriske og ikke afskærmer os fra evt kontakt med disse bakterier, men tager fornuftige forholdsregler i omgangen med de produkter vi producerer.

Det giver sig selv at en rimelig køkkenhygiejne er et 'must', og at produkter tilberedt med rå æg ikke skal stå, hverken i køleskab, eller udenfor køleskab, i en længere periode da det øger risikoen for en opblomstring af bakterier. Altså det skaber en bakteriebombe, som kan 'slå selv en hest til jorden'. Det udtryk er egentlig ikke særligt godt da heste faktisk er ret sarte med hvad de spiser, men sådan er udtrykket nu engang.

Ovenstående vil helt sikkert 'dele vandede', som man også siger. Men et langt stykke hen ad vejen tror jeg at det er rigtigt.

Hvis man isolerer sig, i længere tid, i en 'osteklokke', så vil man den dag 'osteklokken' revner, blive udsat for angreb fra alt muligt som man tidligere har været forskånet for, og derfor ikke har forsvar imod.   

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Salmonella bakterier er overalt, og der er mange forskellige typer og kun få er rent faktisk farlige for os mennesker. Der er også salmonelle i os selv og i vores kæledyr (hunde og katte) og de får hos de fleste lov til at slikke i hele fjæset.

God hygeijne og sund fornuft er altid en god ting uanset hvad.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Tak for statistikken Finn. Ja, det bliver jo bevist igen og igen, at det grøntsager og importeret frugt, der nu er den største årsag til salmonella, men æg og kylling står stadig som "salmonella, giftig, død" for langt de fleste danskere. Det til trods for, at medierne har været flinke til at sætte fokus på salmonella i grøntsager, frugt og krydderier. Synd og skam.

http://www.tv2east.dk/artikler/undgaa-salmonella-smitte-i-krydderier-og-groentsager
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

• Passiv bruger
@Erik jeg er ret sikker, faktisk næsten 100, på at du har ret i at der er salmonella i vores høns, mennesket som dyreart har jo selv salmonella ;)
(Det er jo i øvrigt også derfor vi ikke kan nøjes med at poole blodprøver fra dyrene, fordi den ufarlige salmonella forplumrer blodprøven)

Men det der med at vi ikke bliver syge fordi vi ikke afskærmer os ..., sandheden er nok nærmere at de farlige varianter ikke ofte dukker op i små dyrehold som vores og hvis de gør så er skaden jo meget begrænset for det drejer sig om få dyr.

Det er ikke salmonella som helhed der er farligt, det er faktisk helt naturligt - det er de nye aggressive varianter der i varierende grad er dødelige. Og hvor kan man bedst mutere sit lille bakteriehjerte ud, det kan man jo i kæmpe produktionsanlæg med tusindvis af dyr, derfor ser vi problemet i forbindelse med stordrift, men det betyder næppe at havehønseejere er særligt sejlivede ;)

Facts om salmonella for dem der har lyst:
http://www.ssi.dk/graphics/UdbrudMonitor/Siderne/de-salmo.htm
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Det er ikke salmonella som helhed der er farligt, det er faktisk helt naturligt - det er de nye aggressive varianter der i varierende grad er dødelige. Og hvor kan man bedst mutere sit lille bakteriehjerte ud, det kan man jo i kæmpe produktionsanlæg med tusindvis af dyr, derfor ser vi problemet i forbindelse med stordrift, men det betyder næppe at havehønseejere er særligt sejlivede ;)
Derfor er det også uhyggeligt, at små producenter ikke kan få lov til at sælge lidt ved stalddøren, uden at blive underlagt rigtig skrappe krav, så skrappe krav, at det kvæler dem der gerne vil levere godt kød og friske æg fra små, sunde besætninger, som ikke har brug for daglige antibiotikakure, for at holde sundheden på ret køl i fx svinestalden :(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

• Passiv bruger
Det betyder jo desværre ikke at vores små-hønsehold er immune over for smitte. F.eks. har foder tidligere været kilde til smitte med farlige varianter, så så længe vi også kører på foderstoffen er vi jo del af det store kredsløb - indholdet af din fodersæk kan jo nemt komme fra svinebonden med det spændende antibiotikaforbrug eller en kæmpe ægproducent :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline kristiank

• Bruger
nimrod derfor kan man jo vælge at fodre med øko fodder, det hjælper lidt, på det.

sammenligningen på honning, går på at der er lavet en "branchekode for honningproduktion", i samrabejde med biavlerforeningerne,
der er lempelige forhold for små producenter, der er overkommelige for salg, af indtil, jeg mener det e,r 3 ton honning til forbruger, uden nogen form for godkendte honningrum eller tilsyn fra fvst.
derfor kan den bruges som model,
kontrolen har hønseejeren jo løbende da han jo sikkert spiser sine egne æg. og ikk er syg
og derfor kun bør blive pålagt kontrol ved konkret mistanke. ligesom biavleren

Offline nimrod

• Passiv bruger
Synes ikke lige jeg har hørt at øko producenter har mindre forekomster af salmonella? og økoæggeproducenter kan jo også være kæmpe store, forhåbentlig er der dog intet overdrevent antibiotikaforbrug ;)

Men udover spædbørnsbotulisme så er honning vel ikke potentiel kilde til dødelige sygdomme, det er jo konservering i sig selv ?
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline kristiank

• Bruger
det er honning så ikke nej. kun hvis den er tør nok og opbevares tørt og ved ensartede temperaturer, honning suger faktisk vand igennem plastikbøtter.

faktisk kan honning også indeholde restgiftstoffer, og medicinrester, pga div lovlige forhold rundt om i verden

men dette var et sidespring

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Men det der med at vi ikke bliver syge fordi vi ikke afskærmer os ..., sandheden er nok nærmere at de farlige varianter ikke ofte dukker op i små dyrehold som vores og hvis de gør så er skaden jo meget begrænset for det drejer sig om få dyr.

Det betyder jo desværre ikke at vores små-hønsehold er immune over for smitte. F.eks. har foder tidligere været kilde til smitte med farlige varianter, så så længe vi også kører på foderstoffen er vi jo del af det store kredsløb - indholdet af din fodersæk kan jo nemt komme fra svinebonden med det spændende antibiotikaforbrug eller en kæmpe ægproducent :)

@Charlotte (nimrod)

Nogle gange er man tvunget til at beslutte om man vil dreje til den ene side eller til den anden side.  ;) ;)

Mvh
Erik Andersen

Offline nimrod

• Passiv bruger
Ambivalent er da en helt valid sindstilstand Erik ;)

Men lige her er jeg altså ikke ambivalent, men misforstået;
Men altså med "dukke op", mener jeg at det næppe er fra de små brug problemet opstår, men det forhindrer jo ikke problemet i at brede sig til os.
Vi leverer ikke til landsdækkende supermarkedskæder, så smitte fra vores besætninger når typisk ikke længere end til byskiltet.
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat