Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høring om udkast til bekendtgørelse om bekæmpelse af salmonella i konsumægshønse  (Læst 18503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Heller ikke i Tyskland skal der salmonellakontrolleres ved små hobbybesætninger. Stalddørssalg er endda skattefrit (!) op til 1500 euro..
http://www.huehner-info.de/forum/showthread.php/60318-Eier-zum-Essen-Verkaufen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Heller ikke i Tyskland skal der salmonellakontrolleres ved små hobbybesætninger. Stalddørssalg er endda skattefrit (!) op til 1500 euro..
http://www.huehner-info.de/forum/showthread.php/60318-Eier-zum-Essen-Verkaufen
Kan man mon finde en liste over regler for hele EU? Vil det være muligt?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
Hej - jeg synes det vil være rigtigt fint hvis der kom mange indsigelser, især fra diverse foreninger, som kan tale på vegne af deres medlemmer. Det giver en stor tyngde hvis man kan dokumentere holdninger på vegne af 5 - 10,000 personer.

Det er et par punkter man bør overveje, men da jeg er ude at rejse kan jeg ikke selv lave en indsigelse.

Danmark har besluttet at indføre en Salmonella handlingsplan, hvilket betyder at der ikke må kunne påvises Salmonella hos fjerkræ. Med denne (kommende?) EU godkendelse kan man lukke for ikke testede partier af æg og fjerkrækød fra andre EU lande og 3. lande. Dette vil betyde at det ikke bliver muligt at importere æg og høns fra ikke testede besætninger. Denne plan er iværksat for at forhindre udbrud og spredning af salmonella via vores fødevarer. Man skal i denne forbindelse påpege at der er en yderst begrænset risiko for spredning ved salg fra primær producent direkte til slutforbruger.

Jeg mener man bør indføre en bagatel grænse, gående på hvor mange æg man sælger, og ikke hvor mange høns man har i besætningen. Man kunne foreslå et kompromis med en årlig gødningsprøve samt CVR nummer. Dette er naturligvis kun gældende salg fra primær producenter til slut forbruger. De skattemæssige forhold i DK og andre lande skal der ikke nævnes, da de er denne sag uvedkommende.

Man kan i denne sammenhæng henvise til mælkeproducenterne, hvor det er tilladt at sælge op til 20 liter rå mælk pr. døgn til slutforbrugerne, såfremt disse medbringer egen emballage.

Hvorledes man skal argumentere for salg af kød ved jeg ikke lige, men der må også være nogle argumenter at finde her.

Slutligt skal man gøre opmærksom på at man med et slag kriminaliserer en stor del af Danmarks befolkning, ved at kræve at dyr er testet inden overflytning til ny besætning. Dette betyder i praksis at alt handel med fjerkræ som kommer fra hobby brug vil blive ulovligt med denne bekendtgørelse. Igen bør der være en bagtelgrænse på xx stk. fjerkræ pr. år.

Jeg vil lige nævne at det er gratis for en biavler at registrere sine bigårde i et offentligt system. Dette bruges ved bekæmpelse af sygdomsudbrud og karantænezoner. Systemet kan ligeledes holde styr på antal af bifamilier og flytningen af disse. Uden at kende systemet til bunds vil jeg tro at et tilsvarende system kunne bruges for fjerkræ!
Læs mere om systemet her: http://1.naturerhverv.fvm.dk/det_centrale_big%C3%A5rdsregister.aspx?id=14207

Konklusionen synes jeg må være at der skal være en bagatelgrænse for salg af æg og fjerkræ. Modydelsen kan være et krav og øget sporbarhed via CHR. Man vil være et stort skridt længere end i dag, ved dette da man får et system til registrering af flytninger af fjerkræ, samt placeringen af disse.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
 >:( Vi har besluttet at gå i offensiven overfor denne bekendtgørelse
Det kan da ikke passe at reglerne i Danmark skal være så tåbelige og stramme. For at få mest mulig gennemslagskraft, så er det vigtigt at så mange som muligt indsender høringssvar.

Jeg har sat en side op, hvor informationen om dette er samlet og (primært) Tanja har skrevet en kommentar til forslaget. Det er også muligt at sende et høringsvar direkte fra siden, enten ved at klikke på et link som så åbner ens eget mail-program med de rigtige adresser, eller udfylde en formular på siden.

Siden findes her http://fjerkrae.dk/aeghoering/

Link til at sende høringssvar fra dit eget mail-program er
Send høringssvar HER

Sidste frist er 18/2
Hvis vi kan skabe nok "ballade", så er jeg fortrøstningsfuld overfor at få ændret bekendtgørelsen. Jeg har godtnok svært ved at se nogen forsvare disse regler, når man ser på hvordan andre landes regler er..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Har netop sendt lidt 'ballade' til fvst. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
Slået op på Facebook... :)
Venlig hilsen Tanja

Offline Tapani

• Bruger
Har lige sent min hilsen til de høje herre og Damen.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
Budskabet er også blevet spredt vidt omkring på Facebook, så Fødevarestyrelsen får nok en del sure e-mails i disse dage ::) /o.
Venlig hilsen Tanja

Offline Kathrine

• Bruger
Hej,
Jeg kan kun støtte op om det i alle siger, og jeg er også i gang med at flikke et lille opråb sammen til fvst...
Men, til andre der gør det samme; vil I ikke være søde at undgå at blande honning og marmelade ind i det...
Lige præcis honning og marmelade har en relativ lav vandaktivitet (mængde tilgængeligt vand i produktet til brug for sygdomsfremkaldende mikroorganismer) Hvilket vil sige at salg af æg og honning aldrig vil kunne sammenlignes!
Det er meget bedre at sammenligne salg af vildt kontra salg af opdrættet fjerkræ til konsum, da dette er total hul i hovedet!
Venlig hilsen
Kathrine

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
@ Niels Kongsbak

At du er ude at rejse forhindre dig vel ikke i at skrive en indsigelse, du har da tænkt over tingene  /o
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2013, 15:29 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

• Bruger
kathrine
hvis du ved noget vi andre ikk ved så må du præsiccrer det, det handler om om hvorvidt man er primær producent og mængde og der er der jo store pareleller at drage
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2013, 07:07 Fra kristiank »

Offline nimrod

• Passiv bruger
Jeg tror Kathrine forsøger at sige at æg er et højrisiko produkt i forhold til marmelade, honning og hjemmedyrkede grøntsager/bær/frugt.

Men jægerens friskslagtede vilde fugle og vores friskslagtede høns/ænder er fuldt sammenlignelige, men stadig underlagt forskellige regler - så der er uretfærdigheden mere iøjnefaldende.

(det er i hvert fald sådan jeg også selv ser det)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Jeg ved nu ikke om man kalde jægernes fjervildt for frisk slagtede, for de hænger da adskillige dage, før de plukkes og renses.

Endvidere kan dette fjervildt havde været hvor som helst og sammen med hvad som helst andet fjervildt samt tamfjerkræ inden de bliver skudt ned.

Så det er utroligt at der ikke er nær de samme regler omkring at sælge fjervildt, som der er med tamfjerkæ.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Æg er da absolut IKKE i højrisiko i forhold til frugt og grønt! Det er lige her kæden falder af. Hver FEMTE fødevarebårne sygdom stammer fra salmonella, campylobacter og pesticidrester fra sprøjtegifte i grønt og frugt....

Her kan man tale om højrisiko og der er netop ingen kontrol men overladt til forbrugerne at sørge for at de ikke bliver syge.
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

• Passiv bruger
http://avisen.dk/hver-femte-syg-smittet-af-frugt-og-groent_186818.aspx
Kildehenvisning til Finns kommentar.

Jeg snakker ikke om hvorvidt udenlandsk frugt og grønt er vandet med spildevand ... ;-)

Men når man snakker fødevarer, hygiejne, risiko ved opformering af diverse bakterier etc. så er marmelade, frugt og deslige altså i en anden kategori end æg.

At vi så i DK åbenbart har enormt godt styr på vores æg og meget lidt styr på andre fødevaregrupper, det er jo en anden problematik.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn