så er følgende brev sendt.
Eventuelle bemærkninger/høringssvar til udkastene til de ændrede bekendtgørelser bedes fremsendt til hoering@fvst.dk med kopi til gusl@fvst.dk med angivelse af j.nr. 2011-20-2301-00687 for så vidt angår bekendtgørelse om bekæmpelse af salmonella i konsumægshønsehold og opdræt hertil samt 2011-20-2301-00686 for så vidt angår bekendtgørelse om bekæmpelse af salmonella i rugeægsproducerende høns og kalkuner samt opdræt hertil senest d. 18. februar 2013.
jeg har læst bekendtgørelsen der er i høring, og der er en mangel, en tydelig bagatel grænse, ifølge bekendtgørelsen må jeg jo ikke forære min nabo en bakke æg, eller sælge æg til en kolega der ikk selv har mulighed for at holde høns.
med alt respekt for arbejdet med salmonella handlingsplanen, er bekendtgørelsen jo direkte en opfordring til civil ulydighed, fvst kan jo bare køre en tur på landet og se hvor mange der sælger æg, og sammenholde med om derres stalde er registrerede.
jeg sammeligner lidt med forholdene som biavlere har med honning behandling og salg, hvor der for hobby folk blev lavet er fin ordning, med danmasks biavlerforening,
jægere har lov at sælge et begrænset antal vildt og fugle.
noget ligende må laves for hobbyhønsehold, med en bagatelgrænse på op til 100 voksne/slagteklare fjerkræ, således at man kan lade sig registrere, som hobby producent, frit kan sælge æg fra sine hobby/racehøns, og frit kan sælge af sine overskuds kyllinger, slagtede og åbnede, evt frosne.
jeg har kendskab til mindst 2 af hinanden uafhængige foreninger/forums der gerne vil hjælpe med at stille rimelige krav, og ikke urimelige, til hobbyfolket.
det ligner jo inegenting at hobbyhønse hold skal kontroleres. når der importeres far lande, der ikke er med i samlonellahandlingsplanen .
og kun blive kontroleret hvis en konkret mistanke foreligger. Som det er tilfældet for biavlere. se "branchekode for honningproduktion"
med venlig hilsen
kristian knudsen tlf 40314605
abildåvej 6
6973 ørnhøj