Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fugtighed  (Læst 11066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: fugtighed
« Svar #15 Dato: 17 Januar , 2013, 08:36 »

Jeg har faktisk også en anden stor nyhed herinde.. Jeg er blevet godkendt til stalddørssælger af æg :) Så nu skal de dejlige hybrid høns bare vise hvad de kan :)

Stort tillykke <I. Så kan Isaèrne tjene deres egne penge, og betale husleje og kostpenge - fedt *y Det burde gælde for ALLE høns
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 17 Januar , 2013, 08:39 »
Jeg har faktisk også en anden stor nyhed herinde.. Jeg er blevet godkendt til stalddørssælger af æg :) Så nu skal de dejlige hybrid høns bare vise hvad de kan :)

Jammen tillykke med det.
Jeg er ikke 100% inde i reglerne men mener at det kan give problemer når du både har hybridhøns og racehøns. I dit tilfælde Sussex.
Det er bare en hjælp til dig så du ikke kommer i klemme på et tidspunkt. Så måske du skulle undersøge dette.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 17 Januar , 2013, 09:32 »
nej det gør ikke noget da hønsegårdene er opdelt...  /o
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 17 Januar , 2013, 10:24 »
nu spørger jeg sikkert rigtig dumt :) Men skal man selv vende æggene når det er en fuldautomatisk rugemaskine man har?? og skal æggene sidde i fast mellem skillevæggene??
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Jane Nygaard Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 17 Januar , 2013, 10:28 »
Jeg har også købt denne type rugemaskine, jeg spurgte til de problemer jeg havde læst om her, ang thermometeret, jeg fik at vide at det havde de rettet op på, for ellers havde jeg købt et ekstra, men det sagde ham fra Amerika ikke var nødvendigt  ;)

Jeg købte et hygrometer, det runde, det står på 40, er det i orden at starte op på uden vand i karrene?? Har jo læst at det skal være 50 - 55 ? jeg synes at vandet hurtigt fordamper, dermed falder fugtigheden jo  :o

Jeg har haft min til at køre siden mandag, temperaturen er stabil, men er usikker på den fugtighed, men måske jeg skal prøve at putte æg i og prøve det Pilegaarden skriver, godt med en der deler ud af sine erfaringer  /o

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 17 Januar , 2013, 10:29 »
jeg har lige puttet mine i... uden vand til og starte med og så lagt dem på siden med spidsen en smule nedad!!
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 17 Januar , 2013, 10:45 »
Æggene skal ligge så de kan rulle så ikke sæt skillevæggene for tæt.
Hvis der er motor på så flytter den selv bundpladen ellers skal du selv gøre det morgen og aften.

Rart at de har gjordt noget ved termometeret /o

Hvis i følger pilegaards opskrift er i ikke på afveje.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 17 Januar , 2013, 11:10 »
Jeg har købt et ekstra termometer så jeg tjekker lige om det fungere. Men ellers har jeg det lidt sådan at så må det være AMERICA der betaler for det nye termometer da de er bekendt med det de har i deres maskine fungere ikke....  :police:
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #23 Dato: 17 Januar , 2013, 11:39 »

Jeg købte et hygrometer, det runde, det står på 40, er det i orden at starte op på uden vand i karrene?? Har jo læst at det skal være 50 - 55 ? jeg synes at vandet hurtigt fordamper, dermed falder fugtigheden jo  :o

Husk at et hygrometer også skal kalibreres. Det gøres ved at lægge det i en pose med en meget våd klud og så binde en knude. Det skal så vise 100%, hvis det viser mere eller mindre indstilles nålen til 100% (oftest vha. en lille skrue bagpå) og øvelsen gentages.

Om 40% til rugning er ok er en smagssag. Jeg kan kun anbefale dig at læse trådene om hhv. tørrugning og rugning med vand. Jeg ruger ved en fugtighed på 55%. HVis jeg tørruger, så er luftfugtigheden helt nede på 20% i rugemaskinen her i huset og det fungerer ikke. Så det kommer i høj grad an på hvilke forhold du ruger under. God fornøjelse ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 17 Januar , 2013, 13:20 »
jeg tror jeg holder mig til pilegaarden anvisning - han plejer nu at være meget fornuftig  /o

Pilegaarden: Plejer du at fjerne nogle af de blå "ventiler" i toppen?

mvh

brian
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #25 Dato: 17 Januar , 2013, 13:29 »
Det er svært at vejlede om der skal tilsættes ekstra fugtighed eller ej under rugning, dog kommer vi ikke uden om at der skal forhøjes fugtighed under klækning.
Den bedste og sikreste måde at tjekke om der ruges for tørt eller for fugtigt, det er blot ved at tjekke luftblærens størrelse. Den skal have den rigtige størrelse, og det reguleres med mere eller mindre (måske slet ingenting) vand.

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 17 Januar , 2013, 13:31 »
shit... en videnskab at få sådan nogle kyllinger... :)

Troede bare man trykkede start og vupti 21 dage efter.... der sprang der kyllinger ud i det fri  ::)
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 17 Januar , 2013, 15:55 »
shit... en videnskab at få sådan nogle kyllinger... :)

Troede bare man trykkede start og vupti 21 dage efter.... der sprang der kyllinger ud i det fri  ::)
Så skulle du nok ha' købt en Rcom. Efter hvad jeg har læst herinde, er det bare at trykke start og fyld vand på et par gange - efter 21 dage er der så kyllinger.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline buch

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 17 Januar , 2013, 16:01 »
ah det er måske godt nok de de små oppe i hovedet skal arbejde :) Livet skal ikke være for nemt...
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #29 Dato: 17 Januar , 2013, 16:51 »
ah det er måske godt nok de de små oppe i hovedet skal arbejde :) Livet skal ikke være for nemt...

Netop, for selv en fuldautomatisk, kan altså ikke selv lave tjek på rugeægs luftblære :)